Första steget avklarat för Team Svenska Fönster i Dubbelutmaningen

Team Svenska Fönster lyckades med bravur ta sig igenom Dagens industris och Vasaloppets Dubbelutmaning. Trots tuffa och blöta förutsättningar lyckades laget ta sig igenom Vasakvartetten under nio timmar.

Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.
Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.Foto:Ulf Palm
Ylva Lundin och Charlotte Eriksson tar emot lagets avslutare Kristoffer Jäderberg i målgången.
Ylva Lundin och Charlotte Eriksson tar emot lagets avslutare Kristoffer Jäderberg i målgången.Foto:Ulf Palm
Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.
Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.Foto:Ulf Palm

I helgen var det dags för den första delen av Dagens industris och Vasaloppets Dubbelutmaning. På lördagsmorgonen ställde sig årets företagslag, Team Svenska Fönster, på startlinjen i Vasakvartetten – det 90 kilometer långa stafettloppet mellan Sälen och Mora.

”Jag har inte sprungit särskilt långa sträckor förut, och jag har dessutom varit förkyld inför loppet. Så det var både roligt och kämpigt kan man säga”, säger Kristoffer Jäderberg, som sprang sistasträckan i laget som i övrigt bestod av Charlotte Eriksson, Ylva Lundin och Thomas Jonsson.

De fyra löparna sprang varsin sträcka som ungefär motsvarade ett halvmaraton. Till råga på allt var banan också rejält blöt och svårsprungen.

”På vissa sträckor var spången man sprang på en decimeter under vatten, så det var inte bara själva löpningen som var utmanande”, säger Charlotte Eriksson som fick förtroendet att inleda för laget.

Målsättningen för laget var att ta sig under nio timmar. När de väl tog sig i mål i hällregnet på lördagseftermiddagen stannade klockan på 8 timmar och 49 minuter.

”Hela laget tog emot Kristoffer och sprang med honom över mållinjen. Men eftersom det var några timmar sen jag hade sprungit min sträcka så var jag rejält stel, så det var tufft att hänga med i spurten”, säger Charlotte Eriksson och skrattar.

Team Svenska Fönster består egentligen av fem deltagare, men eftersom det bara är fyra sträckor i Vasakvartetten fick lagets femte deltagare Ola Domanders stå över. Han hade inför loppet skadat knäet, och agerade i stället coach längs med banan.

Inför Dubbelutmaningens nästa del ska han dock vara redo. Då väntar samma sträcka – fast på skidor – i Stafettvasan.

Redan om några veckor bär det av till Norge för ett träningsläger där uppladdningen inför vinterstafetten börjar.

”Det blir betydligt värre. Jag har sprungit väldigt lite, men jag har åkt skidor ännu mindre”, säger Kristoffer Jäderberg.

Charlotte Eriksson har däremot flera Vasalopp i bagaget.

”Fast jag var nyast på löpning, så det är kul att vi har både erfarna och oerfarna. Vi kompletterar varandra bra”, säger hon.

 

 


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Elbil, laddhybrid, diesel eller bensin – här är rätt teknik för dig

Plötsligt pratar alla om eldrivna bilar och frågan infinner sig: Borde även jag gå över till ett laddbart alternativ?

– Det beror på helt på dina förutsättningar, körvanor och prioriteringar. Många vinner på att byta till en eldriven bil, men inte alla, säger Ulrich Szymczak, Produkt Management Mercedes-Benz Sverige.

Läs mer om elektrifierade bilar från Mercedes-Benz 

Andelen elektrifierade bilar efter våra vägar ökar i allt snabbare takt. Enligt Bil Sweden’ s novemberrapport 2020 har andelen laddbara bilar som nyregistrerats ökat med 113 procent i jämförelse med samma period förra året.

Det finns många anledningar till den – för vår miljö – positiva utvecklingen:

• En ökad miljöhänsyn. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som helt eller delvis drivs av el framför en modell med förbränningsmotor.  

• Bättre totalekonomi. En rad politiska beslut har de senaste åren knuffat konsumenterna i rätt riktning, det vill säga mot att välja elektricitet framför fossila bränslen. En laddbar bil har normalt ett dyrare inköpspris, men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre servicekostnad och lägre driftskostnad. Summan på nedersta raden talar därför ofta till den laddbara bilens fördel.

• Utvecklad teknik. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ökar framför allt bilens räckvidd (hur långt den går på eldrift), men även hur snabbt batteriet går att ladda. Mercedes-Benz eldrivna lyxsedan EQS, som lanseras nästa år, får exempelvis en räckvidd på hela 700 kilometer.

• Utbyggd infrastruktur. Laddmöjligheterna längs våra vägar förbättras hela tiden vilket underlättar planeringen och ökar tryggheten. Både politiker och biltillverkare har insett att ett väl utbyggt nät av laddstationer är avgörande för att konsumenterna ska välja bilar med eldrift.

• Modellutbudet. I takt med konsumenternas ökade efterfrågan lanseras allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för alla behov. Ett exempel är Mercedes-Benz som idag har 26 olika laddhybrider att välja mellan – från kompakta A-Klass till den stora premiumsuven GLE. Dessutom finns två elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Men, trots att många argument talar till den laddbara bilens fördel, passar den inte alla.

– Det finns många som fortfarande tycker att en bensin- eller dieseldriven bil är ett bättre alternativ. Framför allt de som inte har möjligheten att ladda bilen vid bostaden och/ eller på jobbet, säger Kim Larsson, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige. 

Fler anledningar?

Att el/laddhybrider har ett högre inköpsvärde än motsvarande diesel/bensinbil kompenseras av många faktorer. Jämför man i en TCO modell (Total Cost of Ownership) så påverkar restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad, sociala avgifter för förmånsvärde bil/bränsle kalkylen positivt. Den i inköp dyrare laddhybriden blir ofta billigare än jämförbar diesel, men körsträcka och innehavstid påverkar kalkylen.

Så hur länge får vi se fossildrivna bilar på våra vägar?

– Övergångsperioden kommer säkert att vara ganska lång. Över 30% av de bilar som registreras idag är laddhybrider eller rena elbilar, detta kommer att öka succesivt med tillgången och utbudet av icke fossildrivna alternativ. Mercedes har som ambition att vara helt koldioxidneutralt till 2039, det ger ett visst tidsperspektiv, menar Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige.

Provköra en Elbil eller Laddhybrid? Boka här!  

FAKTA/Fördelar och nackdelar – så funkar teknikerna

Bensin och diesel (förbränningsmotor)

Fördelar 

• Lägre inköpspris än en laddhybrid eller elbil i motsvarande modell.

• Väldigt stort utbud i många prisklasser.

• Kräver ingen laddstation.

• Lång räckvidd.

Nackdelar

• Högre utsläpp av koldioxid än de laddbara alternativen. Högst med bensin, därefter diesel.

• Högre driftskostnad, fordonsskatt och servicekostnad.

Laddhybrid (elmotor och förbränningsmotor)

Fördelar

• Bilen är utrustad med både en förbränningsmotor och elmotor vilket förenar det bästa av två världar. Ofta klarar du dig på eldrift utan lokala utsläpp och vid längre resor tar förbränningsmotorn vid. 

• Lägre utsläpp än de bilar som enbart har förbränningsmotor.

• Du får klimatbonus från staten.

• Lägre driftskostnad och fordonsskatt än motsvarande modell med förbränningsmotor. 

Nackdelar

• Förbränningsmotorn släpper ut koldioxid.

• Högre inköpspris än de fossildrivna alternativen. 

• Kräver tillgång till laddstation för att du ska kunna nyttja elmotorn.

Elbil (enbart elmotor)

Fördelar

• Inga lokala utsläpp under körning.

• Ger högst klimatbonus.

• Normalt lägst drift- och servicekostnad.

• Kräver ofta minst underhåll.

• Går tystare än bilar med förbränningsmotor.

Nackdelar

• Högst inköpspris.

• Har ofta en kortare räckvidd än motsvarande modell med förbränningsmotor.

• Kräver tillgång till laddstation. 

Läs mer här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?