Annons

Första steget avklarat för Team Svenska Fönster i Dubbelutmaningen

Team Svenska Fönster lyckades med bravur ta sig igenom Dagens industris och Vasaloppets Dubbelutmaning. Trots tuffa och blöta förutsättningar lyckades laget ta sig igenom Vasakvartetten under nio timmar.

Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.
Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.Foto:Ulf Palm
Ylva Lundin och Charlotte Eriksson tar emot lagets avslutare Kristoffer Jäderberg i målgången.
Ylva Lundin och Charlotte Eriksson tar emot lagets avslutare Kristoffer Jäderberg i målgången.Foto:Ulf Palm
Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.
Ylva Lundin, Thomas Jonsson, Charlotte Eriksson Ola Domanders och Kristoffer Jäderberg i Team Svenska Fönster jublar efter målgången i Mora.Foto:Ulf Palm

I helgen var det dags för den första delen av Dagens industris och Vasaloppets Dubbelutmaning. På lördagsmorgonen ställde sig årets företagslag, Team Svenska Fönster, på startlinjen i Vasakvartetten – det 90 kilometer långa stafettloppet mellan Sälen och Mora.

”Jag har inte sprungit särskilt långa sträckor förut, och jag har dessutom varit förkyld inför loppet. Så det var både roligt och kämpigt kan man säga”, säger Kristoffer Jäderberg, som sprang sistasträckan i laget som i övrigt bestod av Charlotte Eriksson, Ylva Lundin och Thomas Jonsson.

De fyra löparna sprang varsin sträcka som ungefär motsvarade ett halvmaraton. Till råga på allt var banan också rejält blöt och svårsprungen.

”På vissa sträckor var spången man sprang på en decimeter under vatten, så det var inte bara själva löpningen som var utmanande”, säger Charlotte Eriksson som fick förtroendet att inleda för laget.

Målsättningen för laget var att ta sig under nio timmar. När de väl tog sig i mål i hällregnet på lördagseftermiddagen stannade klockan på 8 timmar och 49 minuter.

”Hela laget tog emot Kristoffer och sprang med honom över mållinjen. Men eftersom det var några timmar sen jag hade sprungit min sträcka så var jag rejält stel, så det var tufft att hänga med i spurten”, säger Charlotte Eriksson och skrattar.

Team Svenska Fönster består egentligen av fem deltagare, men eftersom det bara är fyra sträckor i Vasakvartetten fick lagets femte deltagare Ola Domanders stå över. Han hade inför loppet skadat knäet, och agerade i stället coach längs med banan.

Inför Dubbelutmaningens nästa del ska han dock vara redo. Då väntar samma sträcka – fast på skidor – i Stafettvasan.

Redan om några veckor bär det av till Norge för ett träningsläger där uppladdningen inför vinterstafetten börjar.

”Det blir betydligt värre. Jag har sprungit väldigt lite, men jag har åkt skidor ännu mindre”, säger Kristoffer Jäderberg.

Charlotte Eriksson har däremot flera Vasalopp i bagaget.

”Fast jag var nyast på löpning, så det är kul att vi har både erfarna och oerfarna. Vi kompletterar varandra bra”, säger hon.

 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera