Annons

Första kvinnan på Mount Everest har biljett till rymden säkrad

För över 20 år sedan blev bergsklättraren och äventyraren Renata Chlumska den första svenska kvinnan att bestiga Mount Everest – en bedrift som hon fortfarande livnär sig på. Nu har hon en biljett till rymden säkrad. 

Bergsklättraren och äventyraren Renata Chlumska har biljetten till rymden säkrad.
Bergsklättraren och äventyraren Renata Chlumska har biljetten till rymden säkrad.Foto:Joey Abrait

Renata Chlumska skrev in sig i historieböckerna när hon den 5 maj 1999, 25 år gammal, blev den första svenska kvinnan att bestiga Mount Everest. Efter bedriften på jordens högsta berg har hon paddlat kajak och cyklat runt USA och blivit den första svenska kvinnan att bestiga de sju högsta bergstopparna i de sju världsdelarna, även kallat ”Seven Summits”.

I höst lanserar hon också sitt första klädmärke. Bland annat har overallen från bestigningen av Mount Everest 1999 fått nytt liv. I en dunjacka som släpps i begränsad upplaga finns en bit dun från Renata Chlumskas originaloverall broderad på insidan. 

”Jag har plockat ut dunet själv, jag skulle inte våga skicka iväg den. Det var häftigt att börja sprätta. Jag har suttit själv och sugit upp dunet med en liten dammsugare och lagt i små påsar. Jag hade ett hårnät under för att ingenting skulle försvinna.” 

Mellan sina stora expeditioner arbetar Renata Chlumska som bland annat guide och föreläsare. De senaste fem åren har hennes bolag Monocero AB omsatt i runda slängar 3 Mkr varje år, med en nettomarginal som växlat mellan 14 och 64 procent. 

”Det här året har varit väldigt omtumlande. En stor del av min verksamhet består av föreläsningar. Inom loppet av några dagar var hela min vår och höst avbokad. För mig har det varit ett sätt att ta tag i andra saker på listan. Jag behöver stilla min nyfikenhet hela tiden, även om det inte är stora expeditioner.”

Kliar det i fingrarna efter nya äventyr?
”Jag är väldigt hemmakär och trivs med min vardag. Det vore sorgligt om jag hela tiden längtade iväg. Jag får också mitt lystmäte i mitt företagande. Det finns många likheter mellan expeditionerna och att driva företag: planering, förberedelser och finansiering.”

Det spelar det ingen roll hur många berg som Renata Chlumska klättrar uppför eller hur titlar hon når. Den ständigt återkommande frågan är ”Vad är nästa äventyr?”. 

”Det hade varit lätt att jaga upp sig, men jag har aldrig känt den stressen. Mina expeditioner har varit stora och omfattande. Det är en investering både i tid, pengar och resurser, som jag har varit skicklig på att förvalta när jag kommit hem.” 

Kan du fortfarande försörja dig på en bedrift som är över 20 år gammal?
”Ja. Att vara den yngsta som bestigit Mount Everest eller den som gjort det snabbast är rekord som går att slå. Men att vara först är något som är bestående. Sen beror det så klart på hur man kan förvalta det. Men det är något som är historiskt och som fascinerar människor med de här höga bergen.”

Den 16 oktober är det 24 år sedan Renata Chlumskas dåvarande partner Göran Kropp cyklade från Skinnarviksberget i Stockholm, hela vägen till Nepal, och besteg Mount Everest utan syrgastuber. Tillsammans cyklade paret hela vägen tillbaka till Sverige igen. Några år senare, den 30 september 2002, fick Renata Chlumska beskedet över en satellittelefon att Göran Kropp omkommit i en klättringsolycka i USA. 

”Han lämnade ett stort tomrum. Med åren har jag insett att det inte bara var för mig, utan även för andra. De berättar att de blivit så inspirerade av honom, hur han lyckades med det omöjliga. De människorna som bevisar att det går är så viktiga. Jag minns honom med värme och glädje. Sorgen finns ju där, när jag föreläser nämner jag honom alltid. Jag vill hålla hans minne, och allt han lyckades åstadkomma, vid liv. Att han ska fortsätta att få inspirera.”

Men Renata Chlumska siktar också alltid framåt. För tio år sedan lånade hon 1,5 miljon kronor av banken och köpte en biljett med Richard Bransons Virgin Galactic, som ska anordna turistresor till rymden. Sedan dess har Renata Chlumska förberett sig på alla tänkbara sätt som finns som civil person – åkt stridsflygplan, tränat i en dynamisk flygsimulator och provat en vindtunnel. Projektet är kraftigt försenat, men testflygningarna har inletts igen. Renata Chlumska hoppades på att bli första svenska kvinna i rymden, en titel som den svensk-amerikanska astronauten Jessica Meir knep förra året. 

”Med tanke på hur länge jag väntat så har jag inte bråttom iväg. Jag vill se utsikten oavsett. Jag har betalt av lånet och har nytta av att det tagit lite tid. Det har gett mig något att fokusera kring, prata om och längta till. Det är inte helt oviktigt.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från CroisetteAnnons

Croisette ser möjligheter på het marknad

David Almqvist, Co-head of Transactions och Peter Bergquist, Head of Leasing.
David Almqvist, Co-head of Transactions och Peter Bergquist, Head of Leasing.

Efterfrågan på lokaler i strategiskt placerade industri- och logistikfastigheter har ökat markant under senare år. De senaste tre åren har exempelvis 1,6 miljoner kvadratmeter logistikyta tillkommit i Sverige fördelat på 77 nya etableringar. En exponentiellt ökande e-handel samt att många bolag både växer och är i behov av mer ändamålsenliga lokaler är viktiga faktorer bakom denna ökning.

– Vi märker av ett enormt underskott av ändamålsenliga ytor i bra lägen i större delen av Sverige. Utbudet utgörs till stor del av äldre byggnader vars utformning sällan är optimerad för hyresgästernas verksamheter. Trots det är det generellt få vakanta lokaler på marknaden vilket eldar på hyresnivåerna runt om i landet. Utöver det har detaljplanearbetet hamnat på efterkälken då flertalet av de planer som tas fram nu inte möter de krav som dagens verksamheter kräver, säger Peter Bergquist, Head of Leasing

Men det är inte bara logistikmarknaden som är het, även mer traditionella lager och lättindustrifastigheter frodas och har under senare år lockat till sig en mängd nya investerare. Drivna av låga vakansgrader och en tydlig hyrestillväxt ser allt fler möjligheterna bortom de moderna logistikfastigheterna. För att åskådliggöra detta har Croisette i år gjort en komplett kartläggning av industrimarknaden i Sveriges fyra storstadsregioner som kommer att redovisas i en kommande rapport.

– Croisette har följt utvecklingen av industrimarknaden på nära håll i flera år och i vår kommande rapport kommer fastighetsägare och investerare att kunna skapa sig en bra överblick för respektive marknad man är aktiv inom och därigenom fatta välavvägda beslut. En intressant notering ur ett riskperspektiv är att vakansgraden för hela industrimarknaden är lägre än för kontor i centrala Stockholm, säger David Almqvist, Co-head of Transactions.

Med en stark vilja att förändra har Croisette på fem år gått från start-up i Malmö till att bli branschens mest expansiva fastighetsrådgivare med fem kontor runt om i Sverige samt ett helt nyöppnat kontor på Island. 

– Vi har hela tiden lockats av att hitta nya sätt att göra affärer på, att utmana och att driva utvecklingen framåt i en konservativ bransch. Vi upplevde att många konkurrenter gjorde samma sak som de alltid gjort, även om det fanns alternativ som skulle gynna deras kunder bättre, säger Peter Bergquist. 

Nyckeln till framgång har varit att alla affärsben inom Croisette är proaktiva och lyhörda för vad marknaden vill ha.

– Vi drivs av att tillsammans med våra kunder skapa nya tjänster för att förenkla och effektivisera beslutsprocesser. Vi har infört allt från digitala 3D-visningar av lokaler och försäljningsobjekt till att nyttja sociala medier på ett mer tidsenligt sätt, eller att implementera helt nya digitala verktyg som vi gör med vårt nya affärsområde förvaltning som både kan innebära digitala intäkter och kostnadsbesparingar för våra kunder, berättar David Almqvist.

Om Croisette

Croisette Real Estate Partner är fastighetsbranschen mest expansiva och nytänkande rådgivare och företräder fastighetsbranschens mest progressiva kunder. Bolagets hängivna och engagerade medarbetare erbjuder kvalificerad och långsiktigt hållbar rådgivning inom transaktion, värdering & analys, lokalförmedling, kompetensförsörjning samt förvaltning. Croisette är rikstäckande i Sverige och på Island med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad, Uppsala och Reykjavik.

www.croisette.se

Mer från Croisette

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Croisette och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?