Första kontoret: En telefonkiosk

ÖREBRO. Hustruns cancersjukdom och en tuff ekonomisk period fick Johan Sjöstedt att fatta ett avgörande beslut.

Valet att satsa på en större organisation – som inte bara hängde på honom själv – föll väl ut.

Nu är siktet fullt inställt på fortsatt tillväxt för Happynest.

OPTIMIST. ”Vi har kommit en bra bit på väg men visst finns det mycket kvar att göra”, säger Johan Sjöstedt, grundare till och ägare av Happynest i Örebro.
OPTIMIST. ”Vi har kommit en bra bit på väg men visst finns det mycket kvar att göra”, säger Johan Sjöstedt, grundare till och ägare av Happynest i Örebro.Bild:Ida Thunberg
INNE. Happynest har tolv varumärken från olika inredningsleverantörer.
INNE. Happynest har tolv varumärken från olika inredningsleverantörer.Bild:Ida Thunberg

Tolv varumärken inom inredning ryms innanför väggarna på Happynests nya lokaler, strategiskt belägna intill E20 i Örebro.

”Affärsidén är att vara en totalleverantör, där kunderna bara behöver komma in med en order, hålla kontakt med en person på kundtjänsten och en säljare i stället för med många olika”, säger Johan Sjöstedt, grundare och ägare av Happynest.

Kunder är butiker över hela Sverige, allt ifrån den lilla lokala presentaffären till de större möbel- och inredningskedjorna.

Johan Sjöstedt poängterar att det inte bara handlar om att sälja och köpa, utan även om att Happynest vill hjälpa till att skapa lönsamhet för sina kunder och därmed även för sig själva, till exempel genom smidiga digitala lösningar och riktad marknadsföring.

”Vi har kommit en bra bit på väg men visst finns det mycket kvar att göra. Vi är på väg mot någonting riktigt, riktigt bra.”

Johan Sjöstedts entreprenörsresa började med dörrknackning och dammsugarförsäljning.

”Man kan säga mycket om den tiden, men det var en bra säljskola.”

1998 kom han av en tillfällighet i kontakt med en leverantör inom glas som ville etablera sig i Sverige. Johan Sjöstedt tog på sig uppdraget och drog i gång.

”Jag hade ganska dåliga förutsättningar för att starta säljföretag. Jag hade bara 20.000 kronor i kapital och en gammal Volvo 340 som det var väldigt mycket strul med.”

Men utanför den lilla hyreslägenheten i Kumla stod en telefonkiosk, och därifrån kunde man ringa tre fria samtal i timmen till nummerupplysningen. Johan Sjöstedt började på så sätt att bygga upp ett eget telefonregister till potentiella kunder, med tre nya telefonnummer i timmen.

När han hade tillräckligt många inbokade kundbesök åkte han i väg på säljresa i några dagar. Och så rullade det på.

Han träffade sin fru och de fick barn.

”Sedan kom 2008 som blev ett livsavgörande år för mig. I början av året fick vi veta att min fru hade cancer, en allvarlig form. Det fanns en viss risk att hon inte skulle överleva. Vår dotter var då 1,5 år. Tankarna snurrade, vad skulle hända om det värsta inträffade?”

Finanskrisen kom också och affärerna stannade i det närmaste av under några månader. Men Johan Sjöstedt fortsatte att resa, fortsatte att sälja.

Tills en dag när kraften tog slut.

”När hela den här pärsen var över gick jag ut i bilen en vanlig måndag. Tanken var att det skulle vara ’business as usual’ men där och då blev det soppatorsk. Jag kände bara att ’jag vill inte längre’. Det var mycket grejer som bara kom, jag var trött på att resa, jag ville inte mer.”

Johan Sjöstedt bestämde sig för att ändra kurs. Han skulle sluta ligga ute på vägarna och satsa på att bygga upp något större.

”Jag satte upp ett femårsmål. År 2015 skulle vi vara tio anställda och nå 30 miljoner kronor i försäljning. Den 14 december 2015 nådde vi målet.”

I det här fallet är inte försäljning detsamma som omsättning på grund av att det avgår provision från försäljningssumman. Men omsättningen 2015 var drygt 10 Mkr, och Johan Sjöstedt kände att det började bära.

Planen fungerade.

Hans fru är i dag frisk från sin cancer, och Johan Sjöstedt tacksam över beslutet han fattade den där måndagsmorgonen i bilen.

”Jag jobbar fortfarande mycket men jag är närvarande på ett helt annat sätt. Jag är tränare för min dotters basketlag, jag kan lämna på skolan och finnas med i vardagen.”

Happynest är svensk generalagent för 12 varumärken.

I uppdraget ingår att sköta marknadsföringen i Sverige av respektive märke.

”Alla varumärken måste få sin uppmärksamhet. Utåt är det sällan som vi marknadsför Happynest, det är ju våra varumärken som folk ser. Förutom på mässor som Formex där vi haft en monter på 300 kvadratmeter de senaste åren och även berättar om oss själva.”

Framåt handlar mycket om att möta och navigera rätt, inte minst i de digitala utmaningarna, menar Johan Sjöstedt.

”Under 2017 har vi investerat 1,5 Mkr i företaget, bland annat för att skapa ett helt eget affärssystem för att nå ambitionen att bli helt digitaliserade.”

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?