1515
Annons

Första batteriet byggt i fabriken i Skellefteå

LULEÅ. Det första batteriet har tillverkats i Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Sent på tisdagskvällen producerades battericellen. 

”Det är en viktig milstolpe”, säger Northvolts vd Peter Carlsson. 

Northvolts vd Peter Carlsson.
Northvolts vd Peter Carlsson.Foto:Johanna Fond

Under 2017 presenterades planerna på en batterifabrik i Skellefteå, den första i sitt slag i Europa. Målet har länge varit att produktionen i fabriken skulle starta under 2021, planer som försvårats av covidpandemin och komponentbristen som inneburit en del hinder för fabriksbygget. 

Men under tisdagskvällen, precis före målsnöret vid årsskiftet, tillverkades den första battericellen i fabriken i Skellefteå. Det är den första battericellen som utvecklats och tillverkats på en gigafabrik i Europa av ett europeiskt bolag. 

”Dagen är en viktig milstolpe för Northvolt, som teamet arbetat hårt för att uppnå. Naturligtvis är den första cellen bara början”, säger Northvolts medgrundare och vd Peter Carlsson i ett pressmeddelande. 

Fabrikschefen Fredrik Hedlund är mycket glad efter att tillverkat det första batteriet i Skellefteå.

”Jag känner en fantastisk stolthet för gänget här i Skellefteå och att vi har lyckats ta oss hit så snabbt som vi har”, säger han till Di.

Den första battericellen som tillverkades var ett test av att de olika delmomenten i produktionen fungerar. Men det är inget jippo, menar Fredrik Hedlund. 

”Det är en cell som är precis lik alla andra kundprojekt som vi kommer driva härifrån Northvolt 1. Det är en litumjonbattericell i den form som den kommer se ut också när vi levererar till kunder”, säger han. 

Under 2022 ska produktionen öka stegvis och de första kommersiella leveranserna inledas. 

”Under den första halvan av 2022 kommer vi att leverera de första produkterna till kunderna”, säger Fredrik Hedlund. 

I slutet av 2023 ska Northvolt 1 ha nått en kapacitet på 16 gigawattimmar (GWh) i årlig produktion, vilket motsvarar 300.000-400.000 elbilsbatterier per år. 

Åren därefter ska kapaciteten efterhand öka till 60 GWh. Utvidgningen inleds parallellt med att den första delen av fabriken tas i drift.

”Vi kommer påbörja byggnationen av Revolt, vår återvinningsdel, men också påbörja byggnationen av det vi kallar för expansionen, alltså det som tar oss från 16 till 60 GWh”, säger Fredrik Hedlund. 

Redan innan produktionsstart har Northvolt skrivit kontrakt för leveranser på 30 miljarder dollar till kunder som Volkswagen, BMW och Scania.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?