”Väldigt bra att man är tidigt ute. Även om detta är till mindre flygplan är det ingen tvekan om att elflyget har förutsättningar framöver. Alla steg som tas välkomnar jag. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation och det gäller alla transportslag. Flyget är viktigt för Sverige men det behöver verkligen ställas om”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Dagens Industri.

Lösningen med laddstolparna är projekterad och installerad av Hybrida i samarbete med Batteriladdningsbolaget CTEK. CTEK, som ägs av riskkapitalbolaget Altor, finns i dag i 70 länder med sina olika produkter för laddning av bland annat 12- och 24 voltsbatterier samt mätinstrument och spänningsutjämnare och har en rad namnkunniga biltillverkare som kunder – Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche och Rolls-Royce för att nämna några.
Dala Airport i Borlänge har fått ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket via ”Klimatklivet” som är ett stöd till lokala och regionala investeringar som minskar utsläppen av koldioxid. Tanken är att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna landa och ladda sina batterier på flygplatsen.
Även kommunerna i Mora och Falun samt Region Dalarna har ställt sig bakom en etablering av el-flyg på sina flygplatser. Tomas Eneroth menar att vi kommer att få se fler satsningar som syftar att gå mot en elektrifiering av flyget, och att det kommer att ställas tydliga krav från regeringen framöver.
”Omställningen kommer att ske i många små steg. Vi har påbörjat en resa och flyget själva är med på noterna. Pandemin har fått stora effekter. Och naturligtvis innebär det en större utmaning för återhämtning men kanske också samtidigt möjligheter för en återhämtning. Medborgarna förväntar sig att flyget liksom andra transportslag ska ställa om. Och kan vi då både introducera biodrivmedel, reduktionsplikt men på sikt även utveckla el-flyg kan det få väldigt stora konsekvenser för flygets utveckling, säger Eneroth.