1515
Annons

Först ut i Sverige – här kan man ladda sitt el-flygplan

Regeringen vill se en skyndsam omställning av flyget. Nu tas ett första steg i utbyggnaden av en el-infrastruktur för flygplan på Dala Airport i Borlänge, som blir först med att installera laddstationer för flygplan.

På fredagen invigdes de första laddstolparna för el-flyg på Dala Airport i Borlänge.
På fredagen invigdes de första laddstolparna för el-flyg på Dala Airport i Borlänge.

”Väldigt bra att man är tidigt ute. Även om detta är till mindre flygplan är det ingen tvekan om att elflyget har förutsättningar framöver. Alla steg som tas välkomnar jag. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation och det gäller alla transportslag. Flyget är viktigt för Sverige men det behöver verkligen ställas om”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Dagens Industri.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto:Amanda Lindgren

Lösningen med laddstolparna är projekterad och installerad av Hybrida i samarbete med Batteriladdningsbolaget CTEK. CTEK, som ägs av riskkapitalbolaget Altor, finns i dag i 70 länder med sina olika produkter för laddning av bland annat 12- och 24 voltsbatterier samt mätinstrument och spänningsutjämnare och har en rad namnkunniga biltillverkare som kunder – Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche och Rolls-Royce för att nämna några.

Dala Airport i Borlänge har fått ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket via ”Klimatklivet” som är ett stöd till lokala och regionala investeringar som minskar utsläppen av koldioxid. Tanken är att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna landa och ladda sina batterier på flygplatsen.  

Även kommunerna i Mora och Falun samt Region Dalarna har ställt sig bakom en etablering av el-flyg på sina flygplatser.  Tomas Eneroth menar att vi kommer att få se fler satsningar som syftar att gå mot en elektrifiering av flyget, och att det kommer att ställas tydliga krav från regeringen framöver. 

”Omställningen kommer att ske i många små steg. Vi har påbörjat en resa och flyget själva är med på noterna. Pandemin har fått stora effekter. Och naturligtvis innebär det en större utmaning för återhämtning men kanske också samtidigt möjligheter för en återhämtning. Medborgarna förväntar sig att flyget liksom andra transportslag ska ställa om. Och kan vi då både introducera biodrivmedel, reduktionsplikt men på sikt även utveckla el-flyg kan det få väldigt stora konsekvenser för flygets utveckling, säger Eneroth.

 

 

 


De elektrifierar snabba båtar med japansk teknikjätte

Elektrifieringen av den vattenburna trafiken är i full gång. Dessvärre kan befintlig batteriteknik inte lösa hela behovet. Därför inleder nu Stockholmsbaserade Echandia och den japanska teknikjätten Toshiba ett samarbete kring bränsleceller för snabbgående passagerarfartyg.

Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.
Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.Foto:Echandia

Echandia har hittills levererat batterisystem baserade på Toshibas battericeller till cirka 50 båtar. Men nu tar de nästa steg i samarbetet. Tillsammans ska de utveckla en bränslecellslösning för maritimt bruk. 

”Det behövs ytterligare tekniska lösningar för att möta energi och effektbehovet på fartygsmarknaden. Batteritekniken räcker inte till när det kommer till exempelvis kustnära större fartyg och snabbgående passagerarfartyg. Där måste vi ha kompletterande lösningar. Därför utvecklar vi nu en heavy-duty-bränslecell för maritimt bruk”, säger Echandias vd och grundare Magnus Eriksson till Dagens industri.

Under nästa år kommer de att fokusera på fartygsapplikationer med driftstider som är betydligt längre än vad som är möjligt att leverera med de bränsleceller som används för till exempel bilar. Dessa har en livslängd på cirka 30.000 timmar. 

”De system vi tittar på nu klarar 80.000 timmar innan det behövs någon form av underhåll”, säger Magnus Eriksson.

Bränslecellssystemet kommer att integreras i Echandias befintliga batterisystem där batteri-delen kommer att hantera effekttoppar medan bränslecellerna levererar stadig effekt.

”Det här är en unik kombination som inte finns någonstans i världen. Resultatet blir överlägsen prestanda, lägsta vikt och volym och den lägsta ägandekostnaden”, säger Eriksson.

Samarbetet kommer att inledas med ett gediget designarbete. Beslut om investeringar i produktionslinjer kommer att tas vid ett senare tillfälle, enligt Magnus Eriksson. Men avsikten är att komma igång med massproduktion någonstans kring 2025. 

Bränslecells-tekniken för maritimt bruk spås växa rejält de kommande åren. Enligt en rapport från IRENA (International Renewable Energy Agency) kan förnybara bränslen stå för 70 procent av shipping-sektorns energimix 2050, där vätgas kommer att utgöra ryggraden. EU tror att så mycket som vart femte fartyg i EU kommer att vara bränslecellsdrivna samma år.

”Med vår teknik har vi ett världsledande koncept. Vi har goda förutsättningar att kunna ta en stark position här – framför allt där batteritekniken inte räcker till”, säger Magnus Eriksson.

På längre sikt vill Echandia hitta ett sätt att elektrifiera även de stora oceangående fartygen. För det finns det ingen teknik i dag. 

”Vår ambition är att kunna erbjuda nollemissions-teknik för samtliga fartyg”, säger Eriksson.

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?