ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di Gasell

Först för andra året i rad – Skånes Gasellvinnare växer i Tyskland

  • ”Nu är det inte frågan om Tyskland ska bli en större marknad än Sverige – utan när”, säger Parksters vd Henrik Hallgren. Foto: Jack Mikrut

Stad efter stad öppnar upp för parkeringsappar samtidigt som allt fler bilägare upptäcker fördelarna med att betala för parkeringar med sin telefon.

Det har bäddat för tillväxt för Parkster som är årets Gasellvinnare i Skåne, för andra året i rad.

I fjol vid den här tiden fick Henrik Hallgren ta emot priset som årets Gasell i Skåne.

Dagen efter gick han till jobbet som vanligt, för att upptäcka att det också var som vilken dag som helst. Han satt med samma projekt, samma utmaningar som skulle tacklas och samma kolleger. Men en långt ifrån oväsentlig sak skulle ändå förändras.

”Jag fick väldigt många fler spontana hälsningar på stan där människor kom fram och berättade hur vår parkeringsapp hade hjälpt dem i olika situationer. Det gav mig en massa energi för det är ju det som är Parksters grundbult, att förenkla vardagen för bilister.”

Henrik Hallgren startade Parkster för nio år sedan tillsammans med två programmerare. Lundabolaget var då tidigt ute med att se möjligheterna inom parkering i takt med att de smarta telefonerna slog igenom och dessutom klarade av positionering.

Affärsidén var att erbjuda köp av parkeringsbiljetter från mobilen till samma pris som i parkeringsautomaterna. Pengarna skulle i stället tjänas på olika tilläggstjänster, framför allt riktade mot företag som enklare kunde hantera anställdas parkeringar digitalt.

Tillväxten tog fart och har fortsatt, en omsättningsökning på 114 procent till 330 miljoner kronor i fjol räckte för att Parkster skulle vinna Gasellpriset i Skåne för andra året i rad.

”Tillväxten drivs av flera faktorer. Nya städer öppnar upp för möjligheten att betala med parkeringsappar och fler personer väljer att betala på det här sättet. Dessutom gynnas vi av att fler gator och torg i Sverige faktiskt blir avgiftsbelagda för parkering”, förklarar Henrik Hallgren och pekar på att Parkster nu finns i nio av Sveriges tolv största städer vilket gör bolaget till marknadsledare. En annan siffra, som bolaget tagit fram, är att 40 procent av Sveriges bilar någon gång parkerat med Parkster-appen.

”Det är en häftig siffra på många sätt. Den visar på vårt genomslag men också att det finns väldigt mycket kvar att göra på marknaden.”

Förutom en växande marknad har Parkster gynnats av att konkurrenskartan ritats om. Enligt Henrik Hallgren kunde Parkster slåss mot tio spelare i varje upphandling för tre år sedan. I dag finns 3–4 konkurrenter kvar i Sverige.

”Några har lagt ned, andra är mindre aktiva och någon har köpts upp. Det har blivit tydligt vilka som haft bra tjänster. Jag tror att antalet konkurrenter kommer att ligga här och det skapar en sund och bra konkurrens.”

Redan i fjol etablerade sig Parkster i Tyskland, en satsning som skalats upp i år. Enligt Henrik Hallgren har man gått in i en ny fas här där Parkster numera är känt och vinner avtal i stad efter stad.

”Vi har fått ett kvitto på att vår affärsidé fungerar i Tyskland. Nu är inte frågan om Tyskland ska bli en större marknad än Sverige utan när. Jag tippar att vi nästa sommar kommer att finnas på fler orter i Tyskland än i Sverige.”

En stor utmaning har varit att anpassa appen till tyska förhållanden där det finns olika momssatser och en massa olika sätt att ta betalt för parkeringar. Henrik Hallgren förklarar att Parkster här haft nytta av att ha investerat tungt i hur appen är uppbyggd.

Det handlar om olika moduler som kan bytas ut och ändras, utan att helheten påverkas.

”Våra konkurrenter sa att de behövde ett år på sig för att lösa vissa krav från Tyskland. Vi kunde lösa det på två månader”, säger Henrik Hallgren och konstaterar att hans bolag har medvind just nu. Veckan innan Gasellpriset fick Parkster utmärkelsen som ”newcomer of the year” av svensk-tyska handelskammaren i Berlin. Samma vecka fick Henrik Hallgren ta emot priset som ’EY Entrepreneur of the year” i Skåne.

Kan ni vinna Gasellpriset nästa år igen?

”Tillväxten har fortsatt, jag är nöjd med 2019 och väntar mig fortsatt hög tillväxt framöver, men inte fullt så explosiv som vi haft tidigare. Jämförelsetalen blir tuffare och vår marknad mognar. När utlandssatsningen tar ordentlig fart kommer den höga tillväxten tillbaka igen”, säger Henrik Hallgren och berättar att det finns planer på att etablera Parkster i ytterligare länder, även om allt fokus just nu ligger på Tyskland.

Tysklandssatsningen tär också på lönsamheten. Fjolårets vinst på 6,6 Mkr hade kunnat vara klart större enligt Parksters grundare.

”Om vi inte gasat så snabbt i Tyskland hade siffrorna sett annorlunda ut. Men det handlar om en balansgång där vi vill växa internationellt men inte så snabbt att vi går med förlust. Att visa på vinst har ett värde i sig”, säger Henrik Hallgren och berättar att Parksters utveckling från ett uppstartsprojekt till ett medelstort bolag ställt nya krav på honom som ledare. Att släppa kontrollen över vissa delar har varit en utmaning. Han har också insett värdet av en gemensam kultur när bolaget växer och till och med låtit skriva en bok om ”Parksterandan”.

”Jag har insett hur viktigt det är att alla i bolaget vet åt vilket håll vi är på väg. Den röda tråden är enkel, vi ska förenkla vardagen för bilparkerare och vi ska göra det med glädje.”

Missa inget från Dagens industri och HD-Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för totalkoll på det skånska näringslivet.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer