Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Först för andra året i rad – Skånes Gasellvinnare växer i Tyskland

Stad efter stad öppnar upp för parkeringsappar samtidigt som allt fler bilägare upptäcker fördelarna med att betala för parkeringar med sin telefon.

Det har bäddat för tillväxt för Parkster som är årets Gasellvinnare i Skåne, för andra året i rad.

”Nu är det inte frågan om Tyskland ska bli en större marknad än Sverige – utan när”, säger Parksters vd Henrik Hallgren.
”Nu är det inte frågan om Tyskland ska bli en större marknad än Sverige – utan när”, säger Parksters vd Henrik Hallgren.Foto:Jack Mikrut

I fjol vid den här tiden fick Henrik Hallgren ta emot priset som årets Gasell i Skåne.

Dagen efter gick han till jobbet som vanligt, för att upptäcka att det också var som vilken dag som helst. Han satt med samma projekt, samma utmaningar som skulle tacklas och samma kolleger. Men en långt ifrån oväsentlig sak skulle ändå förändras.

”Jag fick väldigt många fler spontana hälsningar på stan där människor kom fram och berättade hur vår parkeringsapp hade hjälpt dem i olika situationer. Det gav mig en massa energi för det är ju det som är Parksters grundbult, att förenkla vardagen för bilister.”

Henrik Hallgren startade Parkster för nio år sedan tillsammans med två programmerare. Lundabolaget var då tidigt ute med att se möjligheterna inom parkering i takt med att de smarta telefonerna slog igenom och dessutom klarade av positionering.

Affärsidén var att erbjuda köp av parkeringsbiljetter från mobilen till samma pris som i parkeringsautomaterna. Pengarna skulle i stället tjänas på olika tilläggstjänster, framför allt riktade mot företag som enklare kunde hantera anställdas parkeringar digitalt.

Tillväxten tog fart och har fortsatt, en omsättningsökning på 114 procent till 330 miljoner kronor i fjol räckte för att Parkster skulle vinna Gasellpriset i Skåne för andra året i rad.

”Tillväxten drivs av flera faktorer. Nya städer öppnar upp för möjligheten att betala med parkeringsappar och fler personer väljer att betala på det här sättet. Dessutom gynnas vi av att fler gator och torg i Sverige faktiskt blir avgiftsbelagda för parkering”, förklarar Henrik Hallgren och pekar på att Parkster nu finns i nio av Sveriges tolv största städer vilket gör bolaget till marknadsledare. En annan siffra, som bolaget tagit fram, är att 40 procent av Sveriges bilar någon gång parkerat med Parkster-appen.

”Det är en häftig siffra på många sätt. Den visar på vårt genomslag men också att det finns väldigt mycket kvar att göra på marknaden.”

Förutom en växande marknad har Parkster gynnats av att konkurrenskartan ritats om. Enligt Henrik Hallgren kunde Parkster slåss mot tio spelare i varje upphandling för tre år sedan. I dag finns 3–4 konkurrenter kvar i Sverige.

”Några har lagt ned, andra är mindre aktiva och någon har köpts upp. Det har blivit tydligt vilka som haft bra tjänster. Jag tror att antalet konkurrenter kommer att ligga här och det skapar en sund och bra konkurrens.”

Redan i fjol etablerade sig Parkster i Tyskland, en satsning som skalats upp i år. Enligt Henrik Hallgren har man gått in i en ny fas här där Parkster numera är känt och vinner avtal i stad efter stad.

”Vi har fått ett kvitto på att vår affärsidé fungerar i Tyskland. Nu är inte frågan om Tyskland ska bli en större marknad än Sverige utan när. Jag tippar att vi nästa sommar kommer att finnas på fler orter i Tyskland än i Sverige.”

En stor utmaning har varit att anpassa appen till tyska förhållanden där det finns olika momssatser och en massa olika sätt att ta betalt för parkeringar. Henrik Hallgren förklarar att Parkster här haft nytta av att ha investerat tungt i hur appen är uppbyggd.

Det handlar om olika moduler som kan bytas ut och ändras, utan att helheten påverkas.

”Våra konkurrenter sa att de behövde ett år på sig för att lösa vissa krav från Tyskland. Vi kunde lösa det på två månader”, säger Henrik Hallgren och konstaterar att hans bolag har medvind just nu. Veckan innan Gasellpriset fick Parkster utmärkelsen som ”newcomer of the year” av svensk-tyska handelskammaren i Berlin. Samma vecka fick Henrik Hallgren ta emot priset som ’EY Entrepreneur of the year” i Skåne.

Kan ni vinna Gasellpriset nästa år igen?

”Tillväxten har fortsatt, jag är nöjd med 2019 och väntar mig fortsatt hög tillväxt framöver, men inte fullt så explosiv som vi haft tidigare. Jämförelsetalen blir tuffare och vår marknad mognar. När utlandssatsningen tar ordentlig fart kommer den höga tillväxten tillbaka igen”, säger Henrik Hallgren och berättar att det finns planer på att etablera Parkster i ytterligare länder, även om allt fokus just nu ligger på Tyskland.

Tysklandssatsningen tär också på lönsamheten. Fjolårets vinst på 6,6 Mkr hade kunnat vara klart större enligt Parksters grundare.

”Om vi inte gasat så snabbt i Tyskland hade siffrorna sett annorlunda ut. Men det handlar om en balansgång där vi vill växa internationellt men inte så snabbt att vi går med förlust. Att visa på vinst har ett värde i sig”, säger Henrik Hallgren och berättar att Parksters utveckling från ett uppstartsprojekt till ett medelstort bolag ställt nya krav på honom som ledare. Att släppa kontrollen över vissa delar har varit en utmaning. Han har också insett värdet av en gemensam kultur när bolaget växer och till och med låtit skriva en bok om ”Parksterandan”.

”Jag har insett hur viktigt det är att alla i bolaget vet åt vilket håll vi är på väg. Den röda tråden är enkel, vi ska förenkla vardagen för bilparkerare och vi ska göra det med glädje.”

 


Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?