1515

Förslag mot jättarnas elpriser döms ut

Elnätsföretagens avgiftschocker har kritiserats, vilket lett till att regeringen beställt skärpt reglering av Energimarknadsinspektionen, Ei.

Nu varnar Konkurrensverket för att Ei:s preliminära förslag är för lamt.

Eljättarna Vattenfall, Eon och Ellevio har, i likhet med många andra elnätsföretag, under flera år genomfört årliga prisökningar på 5–10 procent för sina elnät. Motiveringen till prisökningarna, som måste godkännas av Energimarknadsinspektionen, Ei, har varit kommande miljardinvesteringar i ett eftersatt elnät.

Efter att allt fler kritiska röster har höjts mot monopolisternas avgiftsfyrverkeri har regeringen gett Ei ett uppdrag att föreslå förändringar som leder till prisramar som medger rimlig avkastning, men inte mer.

Stig-Arne Ankner, konkurrensråd vid Konkurrensverket, har lämnat synpunkter på det preliminära förslaget.

”Ei har flera bra förslag och nya utgångspunkter, som vi delar. Däremot är det bekymmersamt att man inte redan nu anser sig ha tid att föreslå ett skifte till ett förmögenhetsbevarande och historiebeaktande synsätt”, säger han.

Ett byte till ett förmögenhetsbevarande synsätt innebär i korthet att elnätsföretagen får en långsiktigt säker kostnadstäckning, men utan risk för varken över- eller underkompensation.

”En sådan förändring borde gå att genomföra till regleringsperioden 2020–2023”, säger Stig-Arne Ankner.

Han anser att nätföretagen bör få ersättning för sina kostnader och en skälig vinst samt incitament att investera i effektiva nät. Men kunderna ska inte drabbas av monopolisters vinstmaximering.

”En reglering av ett naturligt monopol bör syfta till att skydda kunderna mot monopolprissättning”, säger Stig-Arne Ankner.

Elnätsföretag bör som alla andra bolag sträva mot att jobba effektivt.

”Regleringen bör vara tillräckligt stram för att även styra och pressa nätföretagen mot att bedriva en ständigt effektivare verksamhet”, säger Stig-Arne Ankner.


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?