Forskare: Slopade ränteavdrag och amorteringskrav slår snett

Slopade eller avtrappande ränteavdrag ger fler negativa än positiva effekter.

Den slutsatsen dras i en färsk doktorsavhandling, som också är kritisk till hårdare kreditrestriktioner som en klok åtgärd inför konjunkturfall.

Foto:Fredrik Sandberg/TT
Robert Boije, chefsekonom på SBAB.
Robert Boije, chefsekonom på SBAB.Foto:Kalle Assbring

I avhandlingen, som läggs fram senare i september av Markus Karlman vid Institutet för Internationell Ekonomi i Stockholm, har författaren undersökt välfärdseffekterna av slopade ränteavdrag ur ett livscykelperspektiv. Doktoranden har tillsammans med medförfattarna Karin Kinnerud och Kasper Kragh-Sørensen undersökt hur det skulle slå för hushåll i USA, som också haft en politisk debatt om skattesubventionerade ränteavdrag.

”Våra resultat visar att hushållen i genomsnitt får det sämre om ränteavdraget omedelbart tas bort i sin helhet och en majoritet av hushållen är negativt inställda till en sådan reform”, skriver författarna i avhandlingen.

Den viktigaste faktorn bakom resultatet är att bostadspriserna skulle falla och att en klar majoritet av befolkningen äger sina bostäder. 

Forskarna har använt en modell som följer hushåll över tiden. 70 procent av hushållen i USA äger sina hem och de positiva effekterna som de hushåll som hyr sin bostad upplever vid borttagna ränteavdrag överstiger inte de negativa effekterna hos husägarna. Resultaten gäller även om ränteavdraget trappas ned gradvis.

Robert Boije, chefsekonom på SBAB, har läst avhandlingen och finner att den stämmer överens med de analyser han har gjort tidigare. 

”Det är betydligt mer problematiskt att avskaffa ränteavdragen än vad exempelvis Riksbankschefen och Finansinspektionen gjort gällande och det visar även resultaten i denna nya doktorsavhandling”, säger han.

Forskarna har också studerat i vilken utsträckning hårdare kreditkrav för bolåntagare påverkar i vilken omfattning hushållen ändrar sin konsumtion när bostadspriserna faller.

”Permanent striktare bolåneregleringar påverkar enbart marginellt hur mycket hushållen minskar sin konsumtion vid en ekonomisk nedgång”, skriver forskarna.

Huvudförklaringen till det är att de skärpta kreditrestriktionerna leder till att hushållen anpassar sitt sparande och skuldsättning så att de samlade effekterna på hushållens konsumtionsmönster över tiden blir i stort detsamma. 

Det är en linje som professorerna Harry Flam, Lars E O Svensson och John Hassler tillsammans med Robert Boije har pekat på i en debattartikel i Dagens Nyheter.

”När det gäller frågan om hårdare kreditrestriktioner är ett effektivt verktyg för att på så sätt genom lägre bolåneskulder dämpa ett fall i hushållens konsumtion i lågkonjunkturer, så ger resultaten i doktorsavhandlingen inte stöd för att så skulle vara fallet”, säger Robert Boije. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Cash ITAnnons

Coronaviruset har accelererat innovationen av framtidens betalningar

Just nu pågår en snabb utveckling inom handeln där konsumenter ställer allt högre krav på valfrihet när det kommer till betalsätt. Cash IT som levererar kassasystem för butiker satsar stort för att möta detta, inte minst genom partnerskapet med Swish.

Mobila betallösningar som Swish ökar mycket snabbt i popularitet, och coronapandemin har boostat efterfrågan på beröringsfria betalsätt ytterligare. Detta sätter press på handlare att tillgodose de nya kraven där kortbetalning inte längre räcker som komplement till kontanter.

Cash IT levererar skräddarsydda kassalösningar och betaltjänster till enskilda butiker och stora internationella butikskedjor i hela Skandinavien. För ett år sedan utökade produktportföljen med en interaktiv kundskärm som integreras i kassasystemet.

På skärmen visas en sammanställning av skannade varor som sedan kan omvandlas

till en dynamisk QR-kod för Swish-betalning, unik för den specifika transaktionen. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar berättar Robert Karlsson, vd på Cash IT.

- För personalen räcker det med att trycka på en knapp för att konsumenten sedan ska kunna genomföra betalningen via Swish, helt kontaktlöst. Efter betalningen kan ett digitalt mejlkvitto erbjudas via skärmen. Lösningen ger en ökad tydlighet gentemot konsumenten som ser precis vad som händer. Men den innebär också en ökad trygghet för handlaren som har en skärm skild från kortterminalen, så att betalning kan ske oavsett situation, säger han.

För Swish är partnerskapet med Cash IT mycket viktigt för att kunna möta de 7,6 miljoner användarna även i butiker.

-  Att få komma ut mer i fysisk miljö är en viktig del i vår framtidsvision. Implementationen som Cash IT har gjort genom sin kundskärm är fantastiskt fin och ger konsumenterna ett mervärde. Lösningen är dessutom mycket säker tack vare vår starka autentisering via bank-id, säger Anders Edlund, Head of Business Development på Swish.

Cash IT:S kundskärm kan även användas av B2B-företag för signering av digitala följesedlar när kunder hämtar ut varor som ska faktureras. Ekonomiavdelningen kan enkelt komma åt informationen i efterhand eftersom signeringen lagras.

Skärmen kommer precis som Cash IT:s andra lösningar med nyckelfärdiga integrationer mot kundernas affärssystem.

- Tekniken som vi erbjuder är enkel att koppla ihop med alla de ledande affärssystemen och e-handelsplattformarna som finns på marknaden. Genom att automatisera flödet får våra kunder tillen omnikanal där exempelvis lagersaldot uppdateras i realtid efter ett genomfört köp. Där ligger vi väldigt långt framme, säger Robert Karlsson.

Om Cash IT

Cash IT är ett företag med över 20 år i branschen som levererar den senaste värdehöjande tekniken för att butiker och retailkedjor ska bli så effektiva, lönsamma och konkurrenskraftiga som möjligt. Med hjälp av kassasystem och betallösningar med realtidsintegrationer till affärssystem får vi e-handel och fysisk handel att lira med varandra. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar.

Läs mer om Cash IT här 

Mer från Cash IT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cash IT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?