1515
Annons

Forskare: Integrationen i Sverige inte misslyckad

Integrationen av flyktingar i Sverige kommer sannolikt aldrig mer att gå så snabbt som på 1980-talet, men att som många politiker beskriva den som misslyckad i dag är överdrivet, hävdar forskaren Joakim Ruist.

"Det är väldigt olyckligt att beskriva integrationen som en ödesfråga för hela landet", säger han.

Ruist har i en ny rapport från ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) granskat hur lång tid det tagit för de olika flyktinggrupperna från början av 1980-talet fram till 2015 att integreras eller i praktiken: hur snabbt flyktingarna fick jobb och blev självförsörjande. För de som kom till Sverige 1982–88 var sysselsättningen minst 60 procent efter 2–3 år för män och 5 år för kvinnor. För de som kommit senare har det tagit mycket längre tid, men variationerna mellan ursprungsländerna är stora. I de mest framgångsrika grupperna har sysselsättningen vid enskilda tidpunkter varit 40 procentenheter högre än de minst framgångsrika.

Vad som gör att vissa grupper klarar sig bättre än andra har inte kunnat klarläggas, enligt rapporten. Formell utbildning verkar spela mindre roll, medan tänkbara, dock inte verifierade förklaringar, är typen av flyktingar som kommer till Sverige, den generella utbildningsnivån i ursprungslandet och graden av diskriminering i Sverige.

En av rapportens slutsatser är att integrationen under den senaste 20-årsperioden varit stabil. Detta trots att mängder av enklare jobb inom tillverkningsindustrin försvunnit och att flyktingarnas andel av den förvärvsarbetande befolkningen mer än tredubblats.

"Att det blir fler flyktingar i landet ser alltså inte ut att göra integrationen på arbetsmarknaden nämnvärt svårare", skriver Ruist som inte håller med om att dagens integration har misslyckats.

"Integration har alltid varit svårt och allt vi vet om situationen i andra länder säger att det är svårt där också. Vi gör redan väldigt mycket i Sverige och vi forskare har inga nya lösningar. Om vi då upprepar att 'nu måste det bli bättre' så lägger det press på politikerna att lägga fram en massa förslag som kanske inte blir bra."

När hela flyktinggruppens bidrag till den offentliga ekonomin, till exempel i form av inkomstskatter, dras från kostnaderna (främst transfereringar och välfärdstjänster) uppstod 2015 ett minus på drygt 41 miljarder kronor eller 1 procent av BNP.

Andelen var densamma 2007 trots färre flyktingar. Enligt en prognos förväntas flyktingar som kommit till Sverige på senare tid leva i snitt 58 år här och utgöra en nettokostnad för de offentliga finanserna med 74.000 kronor per person och år. I rapporten påpekas dock att det kan finnas dynamiska effekter som inte tagits med i beräkningarna.

Mest framgångsrika har flyktingar från forna Jugoslavien, Etiopien/Eritrea och Iran varit. Minst framgångsrika är flyktingar från Somalia och Irak.

Rapporten ger en klar bild av hur arbetsmarknaden för flyktingar förändrats de senaste decennierna, 1990 arbetade 30 procent av de manliga flyktingarna inom tillverkningsindustrin. 2015 var andelen 5 procent. I dag är de vanligaste yrkena undersköterska, vårdbiträde, personlig assistent och barnskötare.

Den slår delvis också hål på myten att kvinnliga flyktingar hamnar i bestående utanförskap. Eftersom många är i barnafödande ålder när de anländer till Sverige tar det lång tid att överbrygga glappet till männen, men efter 20 år är de i kapp och i vissa fall överstiger kvinnors sysselsättning männens.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?