1515
Annons

Forskare: Dagen då kontanterna försvinner

Cash is not king.
Om fem år försvinner kontanterna.
Det visar en studie som forskare från KTH och Handelshögskolan i Köpenhamn tagit fram.

24 mars 2023. Det är datumet då samhället blir kontantfritt, enligt en studie som forskarna Niklas Arvidsson på KTH och Jonas Hedman på Handelshögskolan i Köpenhamn ligger bakom, skriver ComputerSweden.

Genom att räkna på det minskande kontantanvändandet kontra handelns ökade kostnader för kontanthantering har forskarna kommit fram till en tidpunkt då det inte längre lönar sig med kontanter. Och enligt handlarna stämmer forskarna teori: Inom fem år tror hälften av de tillfrågade handlarna att vi har slutat med kontanter.

Men det är konsumenterna som driver på utvecklingen.

”97 procent av handlarna tar emot kontanter – men bara 18 procent av konsumenternas betalningar sker i kontanter”, säger Niklas Arvidsson till ComputerSweden.

Redan i dag är kontanthanteringen dyr för handeln.

”Vi har kommit fram till att handlarna i snitt lägger 113 minuter per dag på det”, säger Niklas Arvidsson.

Trots det tror ingen av de tillfrågade handlarna att deras försäljning skulle öka om kontanthanteringen lades ner. Dessutom finns det fortfarande grupper i samhället som är mer beroende av kontanter än andra. Niklas Arvidsson nämner äldre pensionärer, personer med funktionsnedsättningar, immigranter och mindre företag.

”Där måste man hitta lösningar som hjälper dem”, säger han.

Vad talar då för att vi kommer att vara kontantfria om fem år?
”Om en stor aktör går före och slutar ta emot kontanter kan det snabbt påverka andra att följa efter. Samma sak om det tas något beslut i branschen. Samtidigt kan utvecklingen också bromsas om det uppstår osäkerhet kring korthanteringen”, säger Niklas Arvidsson.

”Det är i slutänden Riksbanken som ansvarar för kontanter och det pågår just nu en utredning. Sedan har Post- och Telestyrelsen och Länsstyrelserna tillsammans ansvar för att följa upp och utvärdera tillgången till grundläggande betaltjänster”, säger Niklas Arvidsson

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Familjeägda labbet levererar till forskare i hela världen

TdB Labs är det lilla familjeägda bioteknikföretaget som levererar produkter till forskare över hela världen.

”Hög kvalitet och gott renommé sedan starten har gjort att vi har lyckats”, säger Charlotte de Belder Tesséus, vd och ägare.

Charlotte de Belder Tesséus, vd och ägare (t.h.).
Charlotte de Belder Tesséus, vd och ägare (t.h.).

För att forskarna ska kunna få fram sina viktiga resultat – till exempel inom cancerforskningen - krävs produkter som möjliggör detta. TdB Labs i Uppsala är experter inom dextran derivat och andra polysackarider.

”Vi sätter på färgämnen på dextranet som är fluorescerande. När forskarna tillsätter vår produkt är finessen att de kan se hur till exempel läkemedlet påverkar celler och vävnader. Färgen gör att de kan följa rörelserna som läkemedlet skapar”, säger Charlotte de Belder Tesseus.

Själva kompetensen är nischad, men användningsområdet för produkterna brett.

”Av nio anställda hos oss är fem kemister som har disputerat, och de fortsätter även att utbilda sig kontinuerligt. Det är en hög akademisk nivå hos våra medarbetare, och våra produkter håller en hög kvalitet som ger forskarna tillförlitliga resultat.”

I nästa led – hos forskarna – kan produkterna användas i forskning var som helst i kroppen, vilket gör dem användbara inom många områden. TdB Labs grundades 1991 som ett konsultationsbolag av Tony de Belder, som är Charlotte de Belder Tesséus pappa. Han kom då från nästan 30 år av läkemedelsforskning inom dåvarande läkemedels- och bioteknikjätten Pharmacia. Charlotte jobbade som fysioterapeut men hjälpte sin pappa en hel del med företaget.

”När pappa hade passerat 70 år började vi fundera mer på vad som skulle hända med företaget framöver, och bestämde oss för att testa en ny inriktning. 2009 anställde vi vår första kemist, byggde upp vårt eget labb och efter det har vi fokuserat på produktion.”

TdB Labs erbjuder också analystjänst av läkemedel och kundspecifika produkter. I dag är de nio anställda.

”Anledningen till att vi har lyckats har från början mycket att göra med min pappa. Hans namn har en tyngd och gott renommé inom läkemedelsforskningen, och vi fick tidigt bra kunder som har funnits kvar genom alla år”, säger Charlotte de Belder Tesséus.

Framför allt sker försäljningen globalt, till USA, Europa och Asien.

”Just nu växer Kina och Japan som marknader för oss. Det känns spännande!”, säger Charlotte de Belder Tesséus.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera