Annons

Försäljningsrekord på bostadsmarknaden

Bostadsmarknaden har fått ett rejält uppsving under sommaren. Två faktorer tros ligga bakom rekordförsäljningen.

Foto:Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT

I vanliga fall brukar aktiviteten bland bostadsspekulanter bli markant lägre under sommaren. Men i år är det mycket som inte är som vanligt – även på bostadsmarknaden.

”Vi trodde att antalet försäljningar skulle öka något under sommaren, som en effekt av att många affärer uteblev i maj och juni, samt att folk varit hemmavid. Men det här är en betydligt större ökning än vad vi trodde”, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar fastighetsförmedling.

Totalt ökade antalet sålda bostäder i hela landet i juli med 25 procent hos mäklarfirman – bolaget trodde på en ökning runt tio procent som mest. Bland bostadsrätterna ökade försäljningen med 37 procent.

Stockholms län sticker ut. Där har antalet bostadsaffärer ökat med knappt 90 procent jämfört med samma månad förra året.

”Det är betydligt mer än övriga storstadsområden. Det kan vara på grund av att Stockholm drabbades mer än andra län när coronapandemin slog till och att det nu studsar tillbaka.”

”Nu upplever vi att det läggs ut fler objekt för visning vecka för vecka, i hela landet. Det blir intressant att se i slutet av augusti, om det blir den rivstart som brukar inleda hösten på bostadsmarknaden”, säger Marcus Svanberg.

Mäklarbyrån är inte ensam om att notera ökningen.

”Tittar vi tillbaka på juni och juli har det varit en jätteaktivitet hos köpare och säljare – det har sålts betydligt fler bostadsrätter än vad det vanligtvis görs under sommaren”, säger Erik Holmberg, analytiker på söktjänsten Hemnet.

I juli ökade försäljningen med 35 procent i hela landet och i Stockholms län noteras en ökning på drygt 50 procent – ett rekord med råge, enligt Hemnets data.

Enligt analytikern är det främst två faktorer lett till den skyhöga sommaraktiviteten.

”Det är en speciell sommar, i och med att många är hemma i Sverige och inte reser i lika stor utsträckning. Det kan ha bidragit till att fler köpare har haft möjlighet att gå på fler visningar och vara aktiva i budgivningar”, säger Erik Holmberg.

”Det har i sin tur sannolikt påverkat de som vill sälja, för de ser att det finns ett intresse bland spekulanter. Precis som köpare har även säljarna troligen inte rest lika mycket som en vanlig sommar”, fortsätter han.

Den andra faktorn är att marknaden under våren har gått både upp och ned, och gett en eftersläpningseffekt på antalet sålda bostäder.

”Under våren var marknaden orolig, och då får man ofta effekten att det blir färre avslutade affärer”, säger Erik Holmberg.

”Det är en tydlig minskad oro för fortsatta problem och prisnedgångar. Det finns fortsatt stora orosmoln inför hösten, men nulägesbilden är positiv och präglas inte av samma oro som under våren. Det är en väldigt tydligt vändning i hur folk uppfattar att marknaden kommer att påverkas framåt.”

Priserna har under juli, till skillnaden från antalet affärer, varit relativt stilla.

Trots det heta läget på marknaden finns det fortfarande frågetecken om hur utvecklingen kommer att se ut under hösten.

Den stora variabeln i ekvationen: den fortsatta effekten av pandemin.

”Om det blir en hackig återhämtning där arbetslösheten förblir hög så kan bostadspriserna komma att ta stryk under hösten, och det kan också bli ett högre utbud jämfört med en vanlig höst. Räntan kommer också sannolikt att vara låg.”

”Det är en otroligt svårt tid att veta var marknaden tar vägen”, säger Erik Holmberg.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?