ANNONS:
Till Di.se

Försäljningsfest för Clas Ohlson

  • Foto: Henrik Montgomery/TT

Prylkedjan Clas Ohlson försäljning ökade med 16 procent i juni jämfört med samma månad i fjol. Analytikerna hade i snitt väntat sig en försäljningsökning på 8,5 procent enligt SME Direkt. 

Clas Ohlsons försäljning ökade med 16 procent i juni och landade på 697 miljoner kronor. I lokala valutor låg försäljningsökningen på 13 procent jämfört med samma månad i fjol. 

"Försäljningen har gynnats av omfattande kommersiella aktiviteter i samband med Clas Ohlsons 100-årsjubileum den 28 juni. Försäljningen i juni påverkas positivt också av en kalendereffekt om cirka 2 procentenheter med anledning av fler handelsdagar än motsvarande period föregående år. Försäljningen i juni i jämförbara enheter och lokal valuta ökar med 9 procent", skriver Clas Ohlson i ett pressmeddelande. 

Enligt SME Direkts prognossammanställning med tre analytiker väntades den totala försäljningen stiga med 8,5 procent medan försäljningen i lokal valuta väntades stiga med 5,3 procent. 

Onlineförsäljningen lyfte med 119 procent i juni och landade på 45 Mkr. 

Antalet butiker uppgick per den sista juni till 232 vilket var en nettoökning med 14 butiker. 

"Den totala försäljningen för de första två månader av räkenskapsåret 2018/19 ökar med 12 procent till 1 300 Mkr. I lokala valutor ökar försäljningen med 8 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökar med 5 procent. Försäljningen online för perioden ökar med 69 procent till 74 Mkr", skriver Clas Ohlson i pressmeddelandet. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies