Annons

Försäljning av interrailkort går som på räls

Svenskarnas intresse för tågresande i andra länder fortsätter att hålla i sig.

Foto:Fredrik Persson / TT

I våras spåddes att försäljningen av interrailkort i år skulle öka med runt 60 procent jämfört med i fjol, då 17.000 kort såldes. Nu ser ökningen ut att bli betydligt större.

Under de första sju månaderna i år såldes 85 procent fler interrailkort jämfört med motsvarande period förra året, enligt företaget Silverrail som distribuerar tjänsten till svenska återförsäljare, skriver Sydsvenskan.

– Första halvåret i år är det gruppen vuxna som har ökat, alltså 28–60 år. Det kan bero lite på debatten om flygskam men jag tror mer på annorlunda-faktorn, att man har tröttnat på den vanliga charterresan till Medelhavet, säger Jonas Falk, försäljningschef vid Silverrail, till tidningen.

Innehåll från MyntAnnons

Löser kvittokrånglet med helhetstjänst – ”Särskilt viktigt i besparingstider”

Spårlöst försvunna kvitton, oklara köp på företagskortet och utlägg som ligger och dammar är en administrativ mardröm på många företag. Genom en heltäckande företagslösning vill det svenska fintechbolaget röja upp i oredan.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Hos dagens företagare finns en förväntan kring hur saker ska fungera – och vad man egentligen ska lägga sin tid på. Manuell administration, pappersarbete och krångliga verktyg är några saker som borde tillhöra historien. Det som efterfrågas är istället enkla verktyg som ger kontroll och som hjälper företaget att lyckas, menar Baltsar Sahlin som är VD och grundare av fintechbolaget Mynt.

Bolagets helhetslösning innefattar ett SaaS-verktyg (​​Software-as-a-service, eller mjukvara som en tjänst) för administration och analys, en mobilapp för användaren och fysiska eller virtuella företagskort. När en medarbetare har betalat med sitt personliga kort, som även kan ha en individuell köpgräns, skickas kvittot automatiskt till bokföringssystemet.

– Det är tidskrävande att jaga kvitton och hantera utlägg. Många anställda vill heller inte ligga ute med pengar för företaget. Dels tar det ofta ett tag innan de får tillbaka den summa de har lagt ut, och dels finns det en risk att kvittona försvinner eller förstörs, säger Baltsar Sahlin.

Integrationer och ekonomisk översikt

Kortanvändaren gör ett köp och fotar kvittot direkt i mobilen. På så sätt försvinner krångliga utläggsrapporter och processen blir istället gjord på ett effektivt sätt.

Verktyget innefattar direktintegrationer med flera av marknadens ledande bokföringssystem. Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering enkel för användaren, och ger full ekonomisk översikt i realtid.

– Man kan i realtid se hur mycket pengar som går åt till exempelvis resor och luncher. Det betyder att man får bra koll på hur mycket man spenderar varje månad – vilket är särskilt viktigt i besparingstider, säger Baltsar Sahlin.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Mer från Mynt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mynt och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera