ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Försäkringskassan varnar för vinstjakt

Hur lång tid tar ett toalettbesök?
Den typen av bedömningar är i strålkastarskenet när Försäkringskassan i en rapport kommer fram till att det är vanligt att privata bolag överdriver assistansbehov och pressar handläggare att bevilja fler timmar.

I offentligheten har rapporten ”Försäkringskassans administration av assistansersättningen”, som lades ut på myndighetens sajt för ett par veckor sedan, passerat helt obemärkt.

Men läsningen är politiskt sprängstoff – inte minst mot bakgrund av Ilmar Reepalus utredning som nu ligger på regeringens bord.

http://www.di.se/nyheter/utslagning-hotar-assistansbolag/

”De privata anordnarnas vinstincitament uppfattas spela en betydande roll för att driva på ökningen av antalet timmar”, står det i sammanfattningen.

Ett nätverk för jurister som arbetar med assistans, däribland assistansjätten Humanas chefsjurist Christian Källström, har med anledning av rapporten skickat ett brev till Försäkringskassan.

Brevet är tryfferat med formuleringar som ”det är givetvis aldrig acceptabelt” och ”det är uppenbart inte bra”. Samtidigt ifrågasätter juristerna rapportens slutsats om vinsternas betydelse.

”Slutsatsen om att vinstintresset driver på utvecklingen är felaktig, eftersom enskilda som anlitar kommunen egentligen kanske borde fått mer assistans”, skriver de i brevet.

I rapporten uppskattar handläggarna att var femte krona egentligen inte borde ha betalats ut över huvud taget på grund av brottslighet, vinstintresse och överdrivna hjälpbehov. De senaste tio åren har olika rapporter uppvisat en liknande bild.

”Det är naturligtvis inte acceptabelt att det betalas ut ersättningar till människor som inte har rätt till det”, säger försäkringsdirektör Marie Axelsson.

Resultaten pekar på att handläggare upplever att det är vanligt att privata utförare överdriver behoven hos brukare. Det förekommer också vittnesmål om hotfulla anordnare (se grafik).

”Det är till exempel inte lätt att påpeka att toalettbesöken du gjorde tog 7 minuter totalt, men du säger att det tar 15 till 20 minuter”, skriver en handläggare i undersökningen.

”Det är svårt för dig och mig också att veta hur lång tid det tar att gå på toaletten och det är inte relevant för du kan aldrig lämna din brukare i alla fall”, säger Maria Nyström, ordförande i Vårdföretagarnas branschorganisation för personlig assistans.

Ger den här undersökningen Ilmar Reepalu rätt? 
”Den som inte får sina pengar utbetalande i tid kan jag tänka mig blir frustrerad, men om det är detsamma som vinstjakt...”, säger Håkan Tenelius, organisationens näringspolitiske chef, utan att fullfölja meningen.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies