Annons

Försäkringsjätten bäst i branschen på jämställdhet: ”Det händer inte av sig själv”

Genom att föregå med gott exempel kan man också ställa krav på andra. Det är strategin bakom försäkringsjätten Folksams jämställdhetsarbete, berättar koncernchefen Ylva Wessén i podden Di Jämställt Näringsliv.

Folksams vd och koncernchef Ylva Wessén.
Folksams vd och koncernchef Ylva Wessén.Foto:Petronelle Halvorsen

När Ylva Wessén blev vd och koncernchef för Folksam i fjol var hon den första kvinnan att få uppdraget att leda försäkringsjätten. Inom koncernen har man i flera år arbetat aktivt för att nå en jämn könsfördelning och Folksam, som försäkrar i princip vartannat svenskt hushåll, beskrivs i bland som branschens mest jämställda bolag. 

”Vår vision är att kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld och att allas potential ska användas till fullo. Men det händer inte av sig själv, utan vi har systematiskt satt upp mål och sagt att vill vi ha det så måste vi börja med att ha det så innanför våra egna väggar”, säger Ylva Wessén i podden Di Jämställt Näringsliv. 

Men i försäkrings- och finansbranschen generellt ser det inte lika bra ut. 

”33 procent av de högre chefsposterna i vår bransch innehas av kvinnor och det är 37 procent kvinnor i styrelserna. Det har inte givits tillräckligt många möjligheter för kvinnor i den här branschen och utvecklingen de senaste tio åren har gått långsamt.”

Folksam är också investerare och stor ägare i ett flertal tunga börsbolag som Swedbank, Ericsson och Atlas Copco. För innehavsbolagen har man också satt upp höga jämställdhetskrav, för att genom sin ägarmakt påverka bolagen att bli mer jämställda. 

”Vi vill att bolagen ska lyckas, så det handlar inte om att putta ut någon på plankan.”

Vad händer om bolagen inte sköter sig?
”Vi får ofta frågan om vi inte ska avinvestera då för att visa vårt missnöje. Men då upphör ju dialogen och möjligheten att påverka, och då tror vi att det är bättre att vara aktiv ägare och fortsätta ställa krav.” 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?