1515
Annons

Forna tennisstjärnan tar täten i Båstad

Forne tennisstjärnan Magnus Norman tar steget från sportchef till turneringsdirektör för Nordea Open i Båstad och får därmed en tyngre roll i kontakterna med ATP-touren.

”Jag är ingen förvaltare utan vill vara med och utveckla saker”, säger han.

Magnus Norman räknar med att lägga lika mycket tid på uppdraget som tidigare år, men kommer även att representera den svenska turneringen på ATP-tourens möten, bland annat vid tourtävlingen i Miami i mars.

 ”I praktiken är det ungefär samma engagemang tidsmässigt från mig som tidigare, men jag får större ansvar och kommer behöva vara mer involverad i vad som händer på touren och troligen även åka till Roland Garros och US Open”, säger han.

Planeringen för tennisveckorna den 4 till 17 juli pågår för fullt och förutsättningarna ser enligt tävlingens mångårige ledare Christer Hult bättre ut än på länge med en välfylld sponsorlista.

”Engagemanget från Magnus är fantastiskt och med den erfarenhet som han har, dels som före detta professionell spelare, dels som tränare, är ovärderlig för teamet, säger Christer Hult som haft titeln turneringsdirektör och evenemangsansvarig i 21 år och även fortsatt ska ha ett övergripande ansvar för den anrika turneringen.

”Med tanke på att 2020 års evenemang blev inställt och det var stora restriktioner i somras hoppas vi att 2022 års upplaga av Nordea Open kan genomföras utan restriktioner”, säger han.

Ex-proffset Sofia Arvidsson fortsätter som turneringsansvarig för damernas WTA-tävling, där Sverigeettan Rebecca Peterson redan är klar.

”Sofia har fullt upp på hemmafronten med tvillingar som föddes i januari och en 1,5-åring, men har en otrolig energi och entusiasm så vi är naturligtvis superglada att Sofia är med i teamet även denna sommar”, säger Christer Hult.

Magnus Norman håller har redan ett par namn inbokade för herrturneringen: 

”Vi har gjort klart med Casper Ruud som är topp tio och så har vi Lorenzo Musetti som känns som en framtidskille. Vi har även börjat diskussionerna med några andra spelare, men inga namn som är klara ännu. Jag pratade med Stan Wawrinka för någon dag sedan och han siktar på en comeback i april. Att ha med honom vore en dröm.”

Hur känns det att få större ansvar för turneringen?
”Bra, det känns jättekul. Jag har spelat i Båstad som junior, vunnit ATP-titeln där och haft alla möjliga roller. Tävlingen och allt runtomkring är redan nu bra, men det finns alltid saker att förbättra. Jag sitter inte still i båten utan vill komma med nya idéer och utveckla evenemanget.”

 


Innehåll från ZignSecAnnons

Global handel med lokala regler: så uppfyller du samtliga KYC-krav via en anslutning

Vi lever i en global ekonomi, men reglerna och tekniken kring digital identifiering och kundkännedom skiljer sig markant mellan olika länder. Något som ställer till rejäla problem för företag som vill gå in på fler än en marknad.

– Vi löser problemet genom att erbjuda företag global täckning för automatiserad digital identitetsverifiering av kunder och användare, samt efterlevnad av KYC-regler (Know Your Customer), säger Jason Coombes, COO på ZignSec.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Tack vare internet är det i dag relativt lätt för företag att kopiera, skala upp och expandera sin affärsmodell till olika länder. Det som inte är lika enkelt är att förhålla sig till olika länders lösningar när det gäller att verifiera kundernas identitet på nätet.

– I Sverige använder vi BankID och det fungerar jättesmidigt här, men det räcker att du expanderar verksamheten till Danmark så måste du även kunna hantera deras e-legitimation, säger Jason Coombes.

– Kommer du sen till Tyskland har de ytterligare ett helt annat system, för att inte tala om USA eller Afrika. I många delar av världen sker digital identitetsverifiering fortfarande med fysiska ID-dokument vilket kräver betydligt fler tekniska lösningar för företag som vill eller måste införskaffa likvärdig kundkännedom. Identitetsverifiering med en nationell e-legitimation som exempelvis MitID räcker i många fall inte heller för fullvärdig kundkännedom utan att förstärkas med exempelvis PEP och sanktionskontroller.

Olika länder, olika regelverk

I vissa branscher krävs fortfarande manuell hantering av kundkännedom eftersom de regulatoriska kraven är så komplexa. Men på de flesta områden, till exempel identitetsverifiering, går den här kontrollen idag att göra automatiskt.

– Det mänskliga ögat är inte lika bra på att verifiera id-handlingar som tekniska lösningar är. I dag finns teknik för att både digitalisera och automatisera id-kontrollen, och vårt system erkänner fler än 10 000 ID-dokumentmallar från fler än 170 länder, förklarar Jason Coombs.

Jason Coombes är COO på ZignSec.
Jason Coombes är COO på ZignSec.

Det innebära att oavsett vilket system landet erbjuder och oavsett vilken ID-handling som används av kunden kan ZignSecs system automatiskt, snabbt och noggrant identitetsverifiera personen på andra sidan. Genom att erbjuda den här bredden av lösningar blir ZignSec en ”one-stop-shop” för företag som behöver hjälp med identifieringslösningar samt hela spektrat av tjänster inom Know Your Customer (KYC).

– Vi jobbar med en aggregeringsmodell, inte bara i de nordiska länderna eller EU utan i hela världen.

Enklare, flexiblare och billigare

Och fördelarna med det här arbetssättet är många. För det första blir det enklare, för det andra blir det säkrare.

– Eftersom vi har flera olika lösningar för varje marknad blir våra kunder mindre utsatta om ett system går ner, för då kopplar vi bara på en annan lösning.

För det tredje blir det billigare.

– Eftersom vi tillhandahåller större volymer via våra leverantörer leder det till att vi oftast kan erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser. Dessutom blir det enklare för våra kunders ekonomiavdelningar. Istället för att de ska få sjutton olika fakturor från sjutton olika länder får de en enda faktura, från oss.

Dessutom kommer de regulatoriska kraven gällande identitetsverifiering och kundkännedom att öka i den digitala världen.

– De här kraven behöver heller inte bara komma från myndigheter. Till exempel har sajter för gig-jobbare börjat kräva identitetsverifiering för att minska bedrägerier, och flertalet länder överväger att införa autentiseringskrav av användare för sociala medier. Lägg därtill kraven på att strama upp krypto-marknaden så att inte det blir laglöst land så inser man att det kommer att bli ohållbart för internationella företag att inte ha en leverantör som erbjuder teknik för komplett och global KYC-efterlevnad via en enda anslutning.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?