1515
Annons

Förlusten ökade för First North-bolaget Jondetech

First North-bolaget Jondetech Sensors redovisar ett nettoresultat för det fjärde kvartalet 2019 på -6,0 miljoner kronor (-3,7).

Bolaget hade ingen nettoomsättning i kvartalet (2.000 kronor).

Kassaflödet från den löpande verksamheten var -5,5 miljoner kronor (-3,3). Likvida medel på balansdagen uppgick till 13,2 miljoner kronor (31,8).

Jondetech listades på First North i maj 2018. Bolaget utvecklar och tillverkar en ny typ av patenterad IR-sensor, baserad på nanoteknik.


Hård politisk kritik: ”Ledning måste ställas till ansvar”

I riksdagen är kritiken skarp från vänster till höger och både regeringen och Swedavia får rejäla slängar av sleven.

”Det är givetvis Swedavias ledning som måste ställas till ansvar”, säger Centerpartiets Anders Åkesson. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg

Den som leder arbetet i riksdagens trafikutskott är Vänsterpartiets Jens Holm. Han menar att kaoset på flygplatsen är oacceptabelt.

”Vi förväntar oss att regeringen agerar”, säger Jens Holm.  

Vice ordförande i trafikutskottet, Anders Åkesson (C) tecknar en bild av att de stora statliga systemen – från Polisens passhantering till personalbristen på Arlanda – inte verkar ha varit förberett på att resenärerna skulle återvända efter pandemin.

Han har samtidigt inga problem att dela ut ansvarskortet för de långa väntetiderna.

”Det är givetvis Swedavias ledning som måste ställas till ansvar”, säger Anders Åkesson som på måndag kommer att föreslå att bolagets ledning kallas till utskottet.

Jimmy Ståhl (SD) i samma utskott, vittnar om en ”bedrövlig” situation på telefon från Arlanda och efterlyser snabbare säkerhetskontroller vid återanställningar.  

Moderaternas Maria Stockhaus anser att regeringen visar brist på ledarskap.
”Regeringen borde initiera att Transportstyrelsen, Swedavia och Säpo löser problemet gemensamt”, säger hon. 

Frågan lokaliseras enligt regeringens pressavdelning till näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S), som är ansvarig för Swedavia och den statliga bolagsportföljen, men han tackar nej till intervju.

”Jag förstår den frustration som köer och väntetid skapar”, skriver Karl-Petter Thorwaldsson och tillägger att även andra europeiska flygplatser har problem.

Swedavia och bolaget som levererar säkerhetskontrollerna arbetar med frågan, enligt ministern.

”Det är ett ansvar för bolagets ledning och ett intensivt rekryteringsarbete bedrivs men då det rör en flygplats som är skyddsobjekt tar rekryteringsprocesser längre tid”, skriver han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?