Annons

Förlorare när gräddpriset rusar

Gräddpriset rusar i höjden, de flesta mejerier har höjt priserna med 40-50 procent den senaste tiden. För glasstillverkarna svider det – men för mjölkbönderna är det ett välkommet uppsving.

Bild:Colourbox

För glasstillverkaren Triumfglass är prisökningen kännbar, speciellt eftersom de valt att handla närproducerad grädde till sina produkter. Priset på grädde är en ny utmaning, menar ägaren och vd:n Anders Müntzing, i en artikel som Di publicerade tidigare idag.

Branschkollegan SIA Glass upplever samma sak. Slöingeföretaget har tvingats byta leverantör, som tidigare enbart var Arla, till följd av de höga priserna.

”Vi har sedan sommaren 2016 vetat att det skulle bli en bristsituation på grädde under början på 2017. Vi har letat efter alternativ att förse oss” säger Rolf Frid, vd för SIA Glass.

Nu köper SIA Glass mjölk direkt från tre olika lokala mjölkgårdar, utöver den egna gårdens produktion, som skickas till Arla för att separera grädden. På det sättet säkras tillgången.

”Det har inneburit att vi har en prisuppgång på grädde på 35 procent jämfört med 2016. Vi har en dyrare väg till grädden och en prisökning generellt”, säger Rolf Frid.

Det finns flera anledningar till att grädden blivit dyrare. Det handlar dels om att det krävs mer mjölk för att producera produkter med hög fetthalt, som grädde och smör, och dels om att julens höga efterfrågan tömt mejerihyllorna. Under vintern tillverkar dessutom korna mjölk med lägre fetthalt, vilket också gör att det krävs ännu mer mjölk för samma fetthaltiga produkter.

Men den främsta orsaken till ökade gräddpriser i Sverige är minskad tillgång på mjölk.

”I år har vi sett en minskad mjölkinvägning – det har producerats mindre mjölk. I och med att priserna varit så låga har bönderna inte vågat dra igång produktionen – priserna har varit för låga. Därför är det glädjande att priserna går upp”, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Foods.

För bönderna, till skillnad från glasstillverkarna, är ett ökat pris således välkommet. Nu kan Arlas mjölkbönder våga börja investera igen, menar Erik Bratthall.

”Det som är glädjande när det gäller mjölkpriserna är att prisökningen är rejäl. Arla ägs ju av mjölkbönderna. Vi har räknat ut att för en genomsnittlig Arlagård med 100 kor, får 1 miljon kronor i ökade intäkter på årlig basis, tack vare höstens mjökprisökning”, säger Erik Bratthall.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?