Förklädd racerbil med fulländad känsla till högt pris
Närmare en racerbil förklädd till herrgårdsvagn än Audi RS6 går inte att komma. Prislapp och bränsleförbrukning gör man dock bäst i att inte tänka för mycket på.
Carl-Johan Lejland
Text
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från LexusAnnons
Traditionellt hantverk möter modern teknik
Ett transportmedel – men också resultatet av tusentals timmars arbete.
Med japansk teknik och stor hantverksskicklighet formar hängivna japanska hantverksmästare, även kallade Takumi, varje detalj – från motor till interiör.
Det tar 10 000 timmar att bli expert, men för att bli en Takumi – en mästare inom japanskt hantverk – krävs det 60 000 timmar.
För biltillverkaren Lexus har Takumi och ny avancerad teknologi blivit ryggraden i hela verksamheten.
Ett tydligt exempel är Lexus RZ, den senaste bilmodellen från biltillverkaren.
Japansk gästfrihet
Kupén är klädd i vegansk mocka och den genomtänkta designen kallas Tazuna. Ett lika estetiskt som intuitivt kupékoncept där alla knappar och reglage är placerade med precision i anslutning till förarens synfält.
Varje detalj har designats för att skapa en optimal upplevelse, från det skimrande ljusspelet ”IN-EI” till de strategiskt placerade instrumenten.
Men RZ är mer än bara en vacker produkt av hantverksmässig skicklighet. Den är också en bil som förstår och uppfyller sina passagerares behov. Detta är en del av Lexus filosofi om omotenashi, en form av japansk gästfrihet som går ut på att förutse gästens behov – innan behovet uppstår.
Fokus på ljudkomfort
Tekniskt sett är Lexus RZ en framstående bil. Den bygger på en ny plattform för elbilar, känd som e-TNGA, och är utrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem. Denna teknik ger bilen en rad fördelar, allt från kraftfullt vridmoment till överlägsen väghållning och ett välkonstruerat chassi.
Lexus RZ tar inte bara hänsyn till de synliga och kännbara aspekterna av komfort, utan har även ett starkt fokus på ljudkomfort. För att uppnå största möjliga tystnad i kupén har Lexus valt att utrusta RZ med en vindruta tillverkad av glas med akustisk kvalitet.
Dessutom bidrar infällda dörrlister och ett system med dubbla lås för motorhuven till att skapa en oas av lugn och ro, vilket minimerar påträngande ljud och gör resan ännu mer behaglig.
Nytt styrsystem 2025
När det gäller körupplevelsen har Lexus tänkt innovativt med smart panoramatakdimmer – Dimoramatak – och en energieffektiv värmare. Vid utvecklingen av nya RZ har man även satsat på ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. One Motion Grip-systemet använder steer-by-wire-teknik, vilket innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen. Istället skickas information elektroniskt från ratten till däcken.
Detta system, som kommer att fortsätta utvecklas och erbjudas som tillval från våren 2025, ger en säkrare och intuitiv körupplevelse, vilket ytterligare förstärker den totala känslan av komfort och kontroll.