Annons

Författaren: ”Ett dygn i veckan vilar vi från allt”

Författaren och pastorn Tomas Sjödin återinförde vilodagen för att få tillbaka kontrollen över sitt liv. Under ett dygn varje vecka vilar han och hustrun från telefoner, datorer och pengar.

”Jag tror på fullt allvar att det har förändrat våra liv.”

Författaren och pastorn Tomas Sjödin.
Författaren och pastorn Tomas Sjödin.Bild:Maria Lindeskär

Det var när de satte sig med kalendrarna för att boka in en middag med vänner och insåg att det inte gick under överskådlig tid, som de insåg att de hade ett problem.

”Jag har alltid haft svårt att få till en regelbunden rytm som gör att jag orkar på sikt. Och ingen av oss är typen som klarar att sänka tempot. Så vi dammade av världens äldsta livsstilskod, 6:1, och gjorde en egen variant av den judiska sabbaten. Vi lät ett dygn i veckan bli helt annorlunda än de andra, gjorde en lista över saker vi ville fylla det dygnet med, och en lista över saker vi sa nej till.”

På ja-listan stod långpromenader, omsorgsfull matlagning, umgänge med vänner och att sova middag. På nej-listan stod mobiltelefon, dator och att spendera pengar. De senaste fem åren har paret Sjödin haft dessa vilodygn, som börjar klockan 18.00 varje lördag och tar slut ett dygn senare.

”Människan är inte konstruerad för att ha ett konstant tryck över sig under allt för lång tid. Om man inte inser det i tid kan man bli sjuk i hjärnan. Om vi bara hade fortsatt hade det säkert slutat med att någon av oss hade klappat ihop, eller vår relation.”

Det svåraste att vänja sig vid var att inte göra av med pengar.

”Vår son tröstade oss med att man måste göra något 21 gånger innan det blir en vana. Det tog några månader, sedan skedde ett skifte från att vi inte får göra av med pengar, till att vi slipper. Det är en väldigt skön känsla.”

Du har sagt att det är en kärlekshandling att vila, hur menar du?

”Någonstans finns det ett pris för att låta sig fara med i en livsstil som är osund. Och vi får betala med det allra dyrbaraste i våra liv, nämligen våra kärlekar – barnen, ens partner, ens åldrande föräldrar. Att vila är då inte bara ett sätt att må bra själv utan i konkret handling älska de man älskar. Jag blir en bättre partner och pappa om jag vilar.”

Du har pratat i P1 Vinter om vila och skrivit boken ”Det händer när du vilar”. Vad är det som händer?

”Regelbunden vila aktiverar andra delar av en själv. Jag är aldrig så kreativ som när jag har vilat. Något händer när du släpper taget och slutar försöka, till exempel går och tar en kaffe i stället för att sitta vid skrivbordet och lösa ett problem.”

Hur har era liv förändrats efter fem år med vilodagar?

”Vi lever ett ganska pressat liv, men vi orkar mer, är i bättre takt med varandra och det färgar av sig på de andra dygnen. Vi ser vilodygnet som starten på veckan och det känns som att man är mer i fas under arbetsveckan, man har tänkt igenom saker bättre.”

Vad har ni fått för reaktioner på era vilodagar?

”Det är ett vanligt förekommande ämne när vi har gäster, alla vill prata om det. Många skojar och ifrågasätter, men merparten tycker det är väldigt spännande. Jag träffar ganska få som är nöjda med sitt livstempo. Tyvärr blir de som har hittat en bra rytm ofta sedda lite över axeln, när det i stället är de vi borde hedra.”

Tomas Sjödin vill inte definiera vila, utan menar att det är att göra ”någonting annat”.

Vilken är din favoritvila?

”Att gå i skogen. Skogen har ingen agenda, träden vill inte ha någonting av mig, de bara står där. Det är så otroligt befriande.”

Innehåll från Business Region ÖrebroAnnons

Örebro gör plats för fraktdrönare och stärker sitt logistikkluster

De flesta känner säkert igen ordet intermodalitet, ordet som beskriver hur gods passerar flera transportslag. I Örebroregionen nöjer man sig dock inte med att erbjuda hög intermodalitet utan satsar istället på vad man kallar supermodalitet.

– Vi lägger till akademi och kompetens till varans väg fram till kunden. Akademin är en viktig funktion i jakten på de effektivitetstapp som uppstår då varorna byter transportslag och nu kastar vi även in AI och inte minst drönare som ett femte transportslag in i mixen, säger Victor Sunnliden, Investeringsansvarig på Business Region Örebro.

I Örebroregionen finns Sveriges demografiska mittpunkt vilket ger en unik möjlighet att nå mer än 70 procent av Sveriges invånare samt Oslo inom en radie av 30 mil. Det fördelaktiga geografiska läget möjliggör hög leveransservice över hela Norden.

Här möts europaväg, riksväg, järnväg, flyg, hamn och akademi i ett unikt kluster för logistik. I regionen kan bolag enkelt få tillgång till samtliga transportslag och kunnande kring supply chain och hantering av gods. Intermodalitet är således en viktig funktion då de allra flesta varor reser via två eller fler transportslag. Här finns alla funktioner man behöver för att hantera sin supply chain så hållbart och effektivt som möjligt.

Skapar förutsättningar för drönartransporter

Region Örebro Län har tagit steget att bli fullvärdiga medlemmar i ”Urban Air Mobility Initiative”. Det innebär att man nu tar ställning för att regioner och kommuner ska ha planeringsansvar för infrastrukturen i det undre luftrummet och för att skapa förutsättningar för aktörer att verka på en kommersiell marknad.

 Idag sker den kommersiella drönartrafiken i ganska liten skala och en av utmaningarna är regulatorisk då trafiken sker i det undre luftrummet och påverkar därmed stadsbilden. De flesta projekt som pågår just nu är därav testbäddar eller olika försöksprojekt. 

– Det här är ett av flera planerade steg som ska främja kommersialisering av drönare. Vi är glada över att regionen går framåt med detta, säger Victor Sunnliden.

Samverkansavtal med Dronamics

Örebro flygplats har ett samverkansavtal med företaget Dronamics, som nyligen blev en av de första fraktdrönarna att få licens för flyg i Europa. ”The Black Swan” är en fraktdrönare som kan bära upp till 350 kg över en sträcka om 250 mil.

Avtalet innebär att Örebro flygplats nu ingår i det nätverk av flygplatser runtom Europa som Dronamics avser använda för frakt. Genom Örebroregionens egen arbetsgrupp där även Örebro universitetet medverkar skapas nu förutsättningar att ligga längst fram inom hanteringen av autonoma flyg, drönare och eVTOL.

–  För oss på Örebro flygplats är det här en naturlig utveckling av vårt redan starka frakterbjudande. Vi är i dag en av Nordens bästa fraktflygplatser och har för avsikt att vara så även om 10 år, säger Mikael Smedberg, VD på Örebro flygplats.

– Det finns ännu ett antal utmaningar i det här arbetet och att då få en så kraftfull spelare som Dronamics med flera i vårt lag hjälper de oss att blir än mer tydliga med att det är just kommersialiseringen som vi är starka på. Alla som har en fungerande tjänst är av intresse för oss, avslutar Victor Sunnliden.

Läs mer hos Business Region Örebro 

 

Mer från Business Region Örebro

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Business Region Örebro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera