Annons

Företagsledarnas bästa krisråd

Hur tacklar man en pandemi som vänder upp och ned på rådande villkor? Här är toppchefernas mest kraftfulla drag för att parera nödläget och ta tillvara de möjligheter som uppenbarar sig. 

Staffan Dahlström, vd HMS Networks, Carolina Klingstedt, vd Anicura Stockholm, och Linus Lindström, vd Xenit.
Staffan Dahlström, vd HMS Networks, Carolina Klingstedt, vd Anicura Stockholm, och Linus Lindström, vd Xenit.Foto:Oskar Omne/Rickard Liljeroos/David A Brown

 

Carolina Klingstedt, vd för Anicuras verksamhet i Stockholm.
Carolina Klingstedt, vd för Anicuras verksamhet i Stockholm.Foto:Rickard Liljeroos

Carolina Klingstedt, vd för djursjukvårdsföretaget Anicuras Stockholmsverksamhet

Vilket är ditt bästa krisdrag?
”Vi arbetade snabbt om våra interna rutiner med målsättning att minimera smittspridning bland kunder och personal. Från högsta ledning ställde vi om från strategiskt till operativt fokus i syfte att varje dag vara beredda att ändra våra beslut utifrån nya riktlinjer och förbättringsförslag från de lokala ledningsteamen och medarbetarna. Vi såg till att informera mycket och ofta – på några av våra enheter uppdaterade vi informationsflödet flera gånger om dagen.”

Vilka möjligheter ser du i krisen?
”Jag ser flera möjligheter för Anicura. En är att krisen på flera håll har drivit på våra strategiska initiativ vad gäller utbud av tjänster. På den operativa sidan ser vi att arbetet med ständiga förbättringar förfinas eftersom vi tvingats vrida och vända på våra befintliga rutiner för att matcha både material- och resursbrist.” 

”Vi har även fått visa att vi är en arbetsgivare att räkna med då vi sett till att flera av våra medarbetare i riskgrupp kunnat arbeta hemifrån och de som varit sjuka med coronasymptom har fått en mer generös sjukpeng än normalt.”

Vilket råd som du fått har du haft mest användning av?
”Under dessa månader har ledarskapet satts på prov, jag och mina medarbetare har flera gånger varit tvungna att fatta beslut utan att ha svaret – för att nästa dag riva upp beslutet och fatta ett nytt. Det kräver mod och prestigelöshet och jag fick det rådet för flera år sedan av min dåvarande chef, vilket jag oerhört tacksam för.”

Staffan Dahlström är vd och koncernchef för HMS Networks.
Staffan Dahlström är vd och koncernchef för HMS Networks.Foto:Oskar Omne

Staffan Dahlström, vd och koncernchef för kommunikationssystemföretaget HMS Networks 

Vilket är ditt bästa krisdrag?
”Vi var tidiga med att bromsa för att säkra kassaflödet. I höstas kände vi av att marknaden förändrades, det talades också mycket om lågkonjunktur. Vissa kompetenser som inte var lika viktiga för bolaget längre ledde till att 45 personer lämnade oss – varav alla direkt fick nya jobb på andra arbetsplatser. Nu har vi använt oss av korttidsarbete och varit tydliga med att vi inte tänker säga upp fler medarbetare. Det skapar en trygghet och gemenskap i organisationen; vi är det gäng vi är och ska kämpa tillsammans”, säger Staffan Dahlström och fortsätter: 

”Samtidigt har vi gasat genom att satsa mycket på olika digitala projekt och att positionera oss inom 5g genom att bjuda in kunder till webbseminarier. Vi upplever att de har större möjlighet nu att ägna 30 minuter åt ett webbmöte om nya lösningar. För oss är det ett sätt att bygga för framtiden.”

Vilka möjligheter ser du i krisen?
”Vi gör bland annat lösningar för fjärrövervakning av maskiner, så kallade IoT-lösningar. Vi tror på ett uppsving när servicetekniker inte kan resa ut och göra periodiskt underhåll och i stället vill sitta hemma och övervaka sina maskiner.”

Vilket råd som du fått har du haft mest användning av?
”Vår styrelseordförande Charlotte Brogren talar mycket om att engagerade medarbetare driver vår kundnöjdhet. Bra team som gör ett bra jobb, skapar bra resultat och nöjda kunder. Så låt oss börja där. Det är rätt självklart egentligen.”

Linus Lindström är vd och grundare av Xenit.
Linus Lindström är vd och grundare av Xenit.Foto:David A Brown, Dabfoto Creative Services

Linus Lindström, vd och grundare av it-bolaget Xenit 

Vilket är ditt bästa krisdrag?
”Att öka både informationsgivning till medarbetarna och informationsinhämtning från marknaden. Internt har vi varit helt transparenta med den finansiella utvecklingen och vilka risker vi sett. Som medarbetare vet man lika mycket som ledningen – det är uppskattat.”

”För att fånga upp signaler från marknaden har alla som kommer i kontakt kunder fått i uppdrag att fråga dem om hur de själva och företagen mår samt eventuella planer på permitteringar. Det är information som vi har användning av. Vi tar också in rapporter från branschkunniga i större utsträckning. Prognoser om hur BNP-fall påverkar företags it-spendering är viktig information när vi gör våra egna scenarier.”

Vilka möjligheter ser du i krisen?
”Dels att fler företag är mer mottagliga för förändring och ser behovet av moderna och säkra it-lösningar, dels att rekrytering av erfarna kompetenser blir lättare. Till följd av att andra företag stannat sin tillväxt har vi kunnat göra flera viktiga rekryteringar som annars inte varit möjliga. När företag permitterar och gör sig av med provanställningar, öppnas dörrar för oss. Vi slåss mer om kompetens än om kunder, det är väldigt tydligt.”

Vilket råd som du fått har du haft mest användning av?
”Förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa! Det är väl ett allmänt prepperordspråk som sätter allvaret och samtidigt inger hopp. Vi har haft det som ledord i organisationen sedan krisen slog till.”

 

 


Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?