1515
Annons

Företagsledarnas bästa krisråd

Hur tacklar man en pandemi som vänder upp och ned på rådande villkor? Här är toppchefernas mest kraftfulla drag för att parera nödläget och ta tillvara de möjligheter som uppenbarar sig. 

Staffan Dahlström, vd HMS Networks, Carolina Klingstedt, vd Anicura Stockholm, och Linus Lindström, vd Xenit.
Staffan Dahlström, vd HMS Networks, Carolina Klingstedt, vd Anicura Stockholm, och Linus Lindström, vd Xenit.Foto:Oskar Omne/Rickard Liljeroos/David A Brown

 

Carolina Klingstedt, vd för Anicuras verksamhet i Stockholm.
Carolina Klingstedt, vd för Anicuras verksamhet i Stockholm.Foto:Rickard Liljeroos

Carolina Klingstedt, vd för djursjukvårdsföretaget Anicuras Stockholmsverksamhet

Vilket är ditt bästa krisdrag?
”Vi arbetade snabbt om våra interna rutiner med målsättning att minimera smittspridning bland kunder och personal. Från högsta ledning ställde vi om från strategiskt till operativt fokus i syfte att varje dag vara beredda att ändra våra beslut utifrån nya riktlinjer och förbättringsförslag från de lokala ledningsteamen och medarbetarna. Vi såg till att informera mycket och ofta – på några av våra enheter uppdaterade vi informationsflödet flera gånger om dagen.”

Vilka möjligheter ser du i krisen?
”Jag ser flera möjligheter för Anicura. En är att krisen på flera håll har drivit på våra strategiska initiativ vad gäller utbud av tjänster. På den operativa sidan ser vi att arbetet med ständiga förbättringar förfinas eftersom vi tvingats vrida och vända på våra befintliga rutiner för att matcha både material- och resursbrist.” 

”Vi har även fått visa att vi är en arbetsgivare att räkna med då vi sett till att flera av våra medarbetare i riskgrupp kunnat arbeta hemifrån och de som varit sjuka med coronasymptom har fått en mer generös sjukpeng än normalt.”

Vilket råd som du fått har du haft mest användning av?
”Under dessa månader har ledarskapet satts på prov, jag och mina medarbetare har flera gånger varit tvungna att fatta beslut utan att ha svaret – för att nästa dag riva upp beslutet och fatta ett nytt. Det kräver mod och prestigelöshet och jag fick det rådet för flera år sedan av min dåvarande chef, vilket jag oerhört tacksam för.”

Staffan Dahlström är vd och koncernchef för HMS Networks.
Staffan Dahlström är vd och koncernchef för HMS Networks.Foto:Oskar Omne

Staffan Dahlström, vd och koncernchef för kommunikationssystemföretaget HMS Networks 

Vilket är ditt bästa krisdrag?
”Vi var tidiga med att bromsa för att säkra kassaflödet. I höstas kände vi av att marknaden förändrades, det talades också mycket om lågkonjunktur. Vissa kompetenser som inte var lika viktiga för bolaget längre ledde till att 45 personer lämnade oss – varav alla direkt fick nya jobb på andra arbetsplatser. Nu har vi använt oss av korttidsarbete och varit tydliga med att vi inte tänker säga upp fler medarbetare. Det skapar en trygghet och gemenskap i organisationen; vi är det gäng vi är och ska kämpa tillsammans”, säger Staffan Dahlström och fortsätter: 

”Samtidigt har vi gasat genom att satsa mycket på olika digitala projekt och att positionera oss inom 5g genom att bjuda in kunder till webbseminarier. Vi upplever att de har större möjlighet nu att ägna 30 minuter åt ett webbmöte om nya lösningar. För oss är det ett sätt att bygga för framtiden.”

Vilka möjligheter ser du i krisen?
”Vi gör bland annat lösningar för fjärrövervakning av maskiner, så kallade IoT-lösningar. Vi tror på ett uppsving när servicetekniker inte kan resa ut och göra periodiskt underhåll och i stället vill sitta hemma och övervaka sina maskiner.”

Vilket råd som du fått har du haft mest användning av?
”Vår styrelseordförande Charlotte Brogren talar mycket om att engagerade medarbetare driver vår kundnöjdhet. Bra team som gör ett bra jobb, skapar bra resultat och nöjda kunder. Så låt oss börja där. Det är rätt självklart egentligen.”

Linus Lindström är vd och grundare av Xenit.
Linus Lindström är vd och grundare av Xenit.Foto:David A Brown, Dabfoto Creative Services

Linus Lindström, vd och grundare av it-bolaget Xenit 

Vilket är ditt bästa krisdrag?
”Att öka både informationsgivning till medarbetarna och informationsinhämtning från marknaden. Internt har vi varit helt transparenta med den finansiella utvecklingen och vilka risker vi sett. Som medarbetare vet man lika mycket som ledningen – det är uppskattat.”

”För att fånga upp signaler från marknaden har alla som kommer i kontakt kunder fått i uppdrag att fråga dem om hur de själva och företagen mår samt eventuella planer på permitteringar. Det är information som vi har användning av. Vi tar också in rapporter från branschkunniga i större utsträckning. Prognoser om hur BNP-fall påverkar företags it-spendering är viktig information när vi gör våra egna scenarier.”

Vilka möjligheter ser du i krisen?
”Dels att fler företag är mer mottagliga för förändring och ser behovet av moderna och säkra it-lösningar, dels att rekrytering av erfarna kompetenser blir lättare. Till följd av att andra företag stannat sin tillväxt har vi kunnat göra flera viktiga rekryteringar som annars inte varit möjliga. När företag permitterar och gör sig av med provanställningar, öppnas dörrar för oss. Vi slåss mer om kompetens än om kunder, det är väldigt tydligt.”

Vilket råd som du fått har du haft mest användning av?
”Förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa! Det är väl ett allmänt prepperordspråk som sätter allvaret och samtidigt inger hopp. Vi har haft det som ledord i organisationen sedan krisen slog till.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?