1515

Företagsakuten öppnar portarna – men flygbolagen får vänta

På fredagen öppnade Riksgälden sin företagsakut för små och medelstora företag. ”Det här kommer att hjälpa bolag i trubbel”, säger riksgäldschefen Hans Lindblad. 

Riksgäldschefen Hans Lindblad.
Riksgäldschefen Hans Lindblad.Foto:Joey Abrait

Totalt garanteras banklån på totalt 100 miljarder kronor till små och medelstora företag. Intresset för lånen är svalt, konstaterade representanter för Svenskt Näringsliv nyligen i Di. Men, riksgäldschefen Hans Lindblad ger en annan bild. 

”Det har varit ett väldigt stort intresse från bankerna. Jag är glad att det här är på plats för det är väldigt allvarligt och nu gäller det för företagen att snabba på till bankerna och bankerna till oss. Det här en viktig pusselbit för att rädda företag från konkurs”, säger han. 

”Det är klart att jag förstår att man kan föredra en rak transferering framför ett lån som man måste betala tillbaka. Men, nu är det det här som erbjuds”, säger Hans Lindblad vidare. 

Som mest kan företag låna 75 Mkr. Riksgälden garanterar 70 procent av kreditrisken mot en avgift som ligger mellan 0,53 och 1,03 procentenheter. För bolag med högre risk kan avgiften dock bli högre. Kreditbedömningen görs av bankerna. 

”Vi konstaterar att stödet ska riktas till företag som såg ut att vara livskraftiga när krisen slog in. Jag är övertygad om att det här kommer att hjälpa bolag i trubbel.” 

Om ett företag som har ett lån med statlig garanti går i konkurs hamnar staten bland fordringsägarna tillsammans med banken och andra berörda. 

”Det är den risken staten tar. Det ska avgiften kompensera för” säger Hans Lindblad. 

Trögare har det gått med de fem miljarder i kreditgarantier som ska gå till den hårt drabbade flygsektorn, som annonserades redan för två och en halv vecka sedan. Samtal pågår med danska staten, såväl som med EU.  

”Vi är inte färdiga med det. Det pågår förhandlingar där”, säger Hans Lindblad. 

Fotnot: Företagslånen har en löptid på upp till 3 år och det kan vara amorteringsfritt under lånets hela löptid. Banken får ge uppskov på räntan de första 12 månaderna.

 


Innehåll från FluidoAnnons

Fluido: Nyttjande av kunddata fullt ut ökar vinster och effektivitet

En ökad digitaliseringsmognad i samhället gör att företag och organisationer behöver smarta digitala lösningar för att kunna interagera bättre med sina kunder. Där datadrivna beslut, som baseras på kunddata, leder till bättre affärsbeslut och ökad kundnytta. 

– Vi hjälper våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga genom att omvandla deras digitala medarbetarupplevelse och ge unik kundupplevelse med Salesforce plattform. Lösningar som gör data tillgänglig på rätt plats vid rätt tid, ger en 360-graders vy över kundens data och möjliggör bättre affärsbeslut och ökad kundnöjdhet. Vi har sett bland våra kunder att kundlojaliteten har ökat med 27 procent och kundnöjdheten med 30 procent när man använder sig av Salesforce, berättar Pia Ferm, Service Lead på Fluido.

Fokus på Salesforce plattform

Många företag kommer framöver att behöva ändra sina affärsmodeller för att möta kundernas nya behov. Därför är det viktigt att få ett helhetsperspektiv när man bestämmer sig för att investera i en ny CRM-plattform. Det krävs också en partner som kan ta ett långsiktigt åtagande och utvecklas ihop med kunden. Fluido, som ägs av Infosys, har valt att fokusera på teknikplattformen Salesforce. Det har bland annat lett till att Fluido sitter med som rådgivare i Salesforce egen produktutveckling och att Fluidos kunder snabbt får tillgång till nya tjänster. 

– Vår expertis är en djup förståelse för Salesforce. Med best practise kan vi kombinera företagets data, från försäljning, marknadsföring eller kundlojalitet, affärsprocesser och teknik för att skapa meningsfulla lösningar och skapa framgång för våra kunder. Våra certifierade konsulter täcker allt från rådgivning, verksamhetscoaching, teknisk implementation samt support och förvaltning, säger Glenn Alexandersson, Sales Lead på Fluido. 

Fludio samarbetar idag med kunder inom vitt skilda branscher, såsom tillverkning, finans, försäkring, telekom, utbildning, energi, healthcare, logistik och transport. 

– Finnair och Fluidos experter har arbetat tillsammans som ett mycket bra team, och förändrat hur vi samarbetar med våra kunder och stöder våra agenter. Våra agenter kan nu utmärka sig i sitt arbete med hjälp av Salesforce-plattformen och AppExchange-partner utan att glömma den intelligenta användningen av data, berättar Tuija Makkonen, Head of Customer and People Applications at Finnair.

Expansion i Europa genom lokal närvaro

Med Norden som bas håller Fluido just nu på att expandera i Europa och styrkan, menar Pia Ferm, är bland annat teamets mångfald och att de lokala kontoren är så pass små att de blir agila och lyhörda för kundens önskemål samtidigt som kunden kan dra nytta av den uppbyggda globala kompetens som finns på övriga Fluidokontor och hos Infosys.

Om Fluido

Vi är den ledande partnern för Salesforce-kompetens i norra Europa. Bolaget grundades 2009 och har ca 400 medarbetare i nio länder. Vi ingår sedan 2018 i Infosys-koncernen som bidrar med ytterligare 4400 Salesforce-konsulter, samt 1000 konsulter inom MuleSoft och Tableau. Fluido är experter på kundcentrerade systemstöd för marknadsföring, försäljning, analyser, portaler & kundtjänst. Läs våra kundreferenser eller läs mer om oss på www.fluidogroup.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fluido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?