Annons

Företaget riskerade krascha – utbildningen guidade rätt

Växtvärk drabbar de flesta företag – men utan åtgärd väntar dödsdalen.

För att hoppa över fallgroparna väljer vissa bolag att sätta sig skolbänken. Nu vill Di hjälpa fler företag att växa via företagarutbildningen ScaleUp

Jakob Pernvik, vd för Triggerfish, fick struktur av ScaleUp Academy.
Jakob Pernvik, vd för Triggerfish, fick struktur av ScaleUp Academy.Foto:Triggerfish
Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren, Amanda Lindgren

Ibland slår växtvärken i ett bolag till när man minst anar det. Webbyrån Triggerfish växte så det knakade och hade precis fått in en ny kund. Men när vd:n Jakob Pernvik började prata om rekryteringar sade en kollega stopp. 

”Han sa ’Jakob, vi håller på att bygga ett korthus. Vi har ingen plattform att stå på, vi växer men vet inte varför och ingen vet vart vi är på väg för att vi saknar en strategi’”, berättar Jakob Pernvik, vd för Triggerfish. 

Den isande insikten om att bolaget höll på att köra fast fick Jakob Pernvik att söka hjälp. För att få ordentlig ordning på företaget och bygga det rätt från grunden, valde han att sätta ledningsgruppen, inklusive sig själv, i skolbänken och gå företagarutbildningen ScaleUp Academy, ett ettårigt program som hjälper företag med tillväxtutmaningar.

”I dag är vi ett helt annat bolag. Vårt virrvarr har bytts ut mot struktur. Vi vet vad vi gör, vi mäter allt med kpi:er, vi har en tydlig rekryteringsprocess och alla vet exakt vad de förväntas göra.” 

Med ett mer välskött bolag har Triggerfish också fått ekonomisk utdelning, när vinsten fördubblades på ett år, och med avstamp i utbildningen har man nu siktet inställt på att vara 50 anställda om två år. 

”Att fastna i sin utveckling och nå en platå, där det som fungerat dittills inte fungerar för att växa vidare, drabbar nästan alla företag, oavsett bransch. I nio av tio fall fastnar bolagen på grund av interna faktorer”, säger Pelle Tornell, grundare och programansvarig för ScaleUp Academy.

Det kan till exempel handla om att ansvar och roller blir otydliga när företaget växer och anställer fler. Ledningen kan också bli en flaskhals som bromsar utvecklingen. Ett annat vanligt problem är att system och interna processer inte är skalbara. 

”Många företag försöker lösa problemen genom att jobba hårdare, men det är som att försöka köra loss med en bil som fastnat i gyttja. Ju mer du gasar, desto djupare kör du fast. Det är då man riskerar att hamna i en negativ spiral och så småningom landa i 'dödsdalen', där man blir omkörd av konkurrenterna.”

För att hjälpa fler företag att skutta över dödsdalen och ta sig till nästa platå satsar Di på ScaleUp Academy via initiativet Di ScaleUp. Under utbildningen träffas deltagare från olika bolag och branscher elva gånger för att arbeta med, och utbyta erfarenheter kring teman som ledarskap, genomförandekraft och nyckeltal.

”Programmet ger en insikt om vad som håller bolaget tillbaka. Vi utgår från vad som fungerar i verkligheten, baserat på erfarenhet från tusentals andra tillväxtbolag, när vi hjälper företagen att bli mer välskötta och bättre rustade för att förverkliga sina visioner”, säger Pelle Tornell. 

Ett annat företag som har fått en nytändning efter avklarad utbildning är Kojapo Hyr. Bolaget som hyr ut stödkonstruktioner för att hålla jordmassor på plats, så kallade spontsystem, till entreprenad- samt vatten- och avloppsbranschen, utsågs nyligen till ett av Veckans Affärers superföretag. Men för något år sedan hade bolaget växtvärk, efter att ha gått från att vara ett fåmansbolag till ett tiotal anställda. 

”Vi började uppleva att vi slog i taket, vi gjorde mer och mer, men kom inte vidare och saker började växa över huvudet på mig”, säger Seth Lundgren, vd för Kojapo Hyr. 

Genom ScaleUp Academy fick Seth Lundgren och två kolleger hjälp med att vända på alla stenar i bolaget. Tillsammans tog de fram en ny strategi och vision för företaget och införde en ny mötesstruktur. 

”En direkt effekt av utbildningen är till exempel att vi har korta ståmöten varje dag. Det är ett bra sätt att få koll på vad alla gör och synliggöra kollegerna”, säger han och fortsätter:

”Men framför allt fick jag insikt om mig själv, och hur man kan driva ett bolag på ett skalbart sätt. Löser man upp knutar och träffar rätt med olika beslut blir det lite som domino – andra brickor ramlar på plats och det ger kraft i bolaget.”

 


Innehåll från EonAnnons

Nya möjligheter med solenergi – de sju bästa tipsen för ditt företag

Intresset ökar bland företagen att minska sitt klimatavtryck och bli mer hållbara – bland annat genom att installera solceller. 

Här är tipsen för hur man på bästa sätt kan utnyttja solenergin. 

Så kan ditt företag göra skillnad på riktigt 

Se över vilka outnyttjade ytor ni har

– Att installera solceller är inte så komplicerat. Tipset är att bara göra det. En bra början är att titta över vilka ytor man har. Om du exempelvis är fastighetsägare: vilka takytor har du som skulle kunna lämpa sig för solceller? Sedan är det bara att dra igång, antingen själv eller i samverkan med andra, säger Anna Heide, affärsutvecklingschef på fastighetsbolaget Trianon. 

Inget eget tak eller egen markyta? Samarbeta med någon som har

– Saknar du ett eget tak men driver ett företag som ändå vill bidra kan du fråga om någon annan har ett tak. Jag tror på helt andra delningslösningar i framtiden, säger Anna Heide.  

Redan nu möjliggör E.ON för denna typ av lösningar genom att koppla ihop företag eller markägare som vill bygga en solcellspark med företag som vill köpa närproducerad förnybar solel. På så sätt får kunden förnybar el från en anläggning som inte hade byggts om inte E.ON kopplat samman producent och elkund. Trianon är först ut att testa det nya upplägget.

Gör det inte så krångligt – ta hjälp

Genom att installera solceller och producera er egen förnybara energi sänker ni energikostnaderna och kan dessutom få avkastning på investeringen. För att en solcellsanläggning ska bli så lönsam som möjligt kan det vara bra att anlita någon som förstår hela verksamhetens energisystem. E.ON har experter som hjälper till på vägen och tar fram ett solsystem som blir en integrerad del av verksamheten.  

Stärk varumärket

Förutom att man får kontroll över företagets energikostnader och kan få mellan sex och elva procent i avkastning på sitt kapital stärker det varumärket att skaffa solceller. Det visar att ni som företag tar ansvar för er klimatpåverkan och tar aktiva kliv mot att förbättra hållbarheten i er verksamhet. 

Få el för ert behov

Beroende på hur mycket el ni förbrukar och storleken på er anläggning går det att få el för hela eller delar av ert behov. Ett bra första steg är att ta reda på hur mycket el fastigheten förbrukar på sommaren, på dagtid och så vidare. 

– Ett shoppingcenter behöver till exempel ha energi på sommaren för luftkonditionering – och då kan solceller passa bra. En tillverkningsindustri behöver kanske mer el dagtid när solen är uppe. Blir det sedan överskott kan man sälja in det på nätet. Allt är beroende på hur mycket el man använder, hur stort taket är och hur mycket solen skiner, säger Johan Hörlin, key account manager på E.ON.

Använd elen till mycket

Användningsområdena för solceller är många. Företag i dag satsar både på solceller för sin energiförsörjning och på laddlösningar för elbilar till sin fordonsflotta. De två går utmärkt att kombinera. Laddboxarna blir då bara ytterligare ett uttag dit solelen går. 

Bli helt eller delvis självförsörjande

Ett realistiskt mål är att bli självförsörjande halva året under dygnets ljusa timmar.

– Oavsett storlek på företag och hustak – solen är en stark och hållbar energikälla att räkna med. Solen räcker till alla och det finns enormt mycket outnyttjad potential. Om man sätter solceller på hela Schweiz, alltså hela ytan, så behövs det bara 15 minuter för att täcka landets hela årsförbrukning. Då förstår man vilken enorm energi som finns i solen, säger Johan Hörlin, key account manager på E.ON.

Läs mer om hållbara energilösningar för företag  

Mer från Eon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eon och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?