ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Företaget riskerade krascha – utbildningen guidade rätt

  • Jakob Pernvik, vd för Triggerfish, fick struktur av ScaleUp Academy. Foto: Triggerfish
  • Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren, Amanda Lindgren

Växtvärk drabbar de flesta företag – men utan åtgärd väntar dödsdalen.

För att hoppa över fallgroparna väljer vissa bolag att sätta sig skolbänken. Nu vill Di hjälpa fler företag att växa via företagarutbildningen ScaleUp

Ibland slår växtvärken i ett bolag till när man minst anar det. Webbyrån Triggerfish växte så det knakade och hade precis fått in en ny kund. Men när vd:n Jakob Pernvik började prata om rekryteringar sade en kollega stopp. 

”Han sa ’Jakob, vi håller på att bygga ett korthus. Vi har ingen plattform att stå på, vi växer men vet inte varför och ingen vet vart vi är på väg för att vi saknar en strategi’”, berättar Jakob Pernvik, vd för Triggerfish. 

Den isande insikten om att bolaget höll på att köra fast fick Jakob Pernvik att söka hjälp. För att få ordentlig ordning på företaget och bygga det rätt från grunden, valde han att sätta ledningsgruppen, inklusive sig själv, i skolbänken och gå företagarutbildningen ScaleUp Academy, ett ettårigt program som hjälper företag med tillväxtutmaningar.

”I dag är vi ett helt annat bolag. Vårt virrvarr har bytts ut mot struktur. Vi vet vad vi gör, vi mäter allt med kpi:er, vi har en tydlig rekryteringsprocess och alla vet exakt vad de förväntas göra.” 

Med ett mer välskött bolag har Triggerfish också fått ekonomisk utdelning, när vinsten fördubblades på ett år, och med avstamp i utbildningen har man nu siktet inställt på att vara 50 anställda om två år. 

”Att fastna i sin utveckling och nå en platå, där det som fungerat dittills inte fungerar för att växa vidare, drabbar nästan alla företag, oavsett bransch. I nio av tio fall fastnar bolagen på grund av interna faktorer”, säger Pelle Tornell, grundare och programansvarig för ScaleUp Academy.

Det kan till exempel handla om att ansvar och roller blir otydliga när företaget växer och anställer fler. Ledningen kan också bli en flaskhals som bromsar utvecklingen. Ett annat vanligt problem är att system och interna processer inte är skalbara. 

”Många företag försöker lösa problemen genom att jobba hårdare, men det är som att försöka köra loss med en bil som fastnat i gyttja. Ju mer du gasar, desto djupare kör du fast. Det är då man riskerar att hamna i en negativ spiral och så småningom landa i 'dödsdalen', där man blir omkörd av konkurrenterna.”

För att hjälpa fler företag att skutta över dödsdalen och ta sig till nästa platå satsar Di på ScaleUp Academy via initiativet Di ScaleUp. Under utbildningen träffas deltagare från olika bolag och branscher elva gånger för att arbeta med, och utbyta erfarenheter kring teman som ledarskap, genomförandekraft och nyckeltal.

”Programmet ger en insikt om vad som håller bolaget tillbaka. Vi utgår från vad som fungerar i verkligheten, baserat på erfarenhet från tusentals andra tillväxtbolag, när vi hjälper företagen att bli mer välskötta och bättre rustade för att förverkliga sina visioner”, säger Pelle Tornell. 

Ett annat företag som har fått en nytändning efter avklarad utbildning är Kojapo Hyr. Bolaget som hyr ut stödkonstruktioner för att hålla jordmassor på plats, så kallade spontsystem, till entreprenad- samt vatten- och avloppsbranschen, utsågs nyligen till ett av Veckans Affärers superföretag. Men för något år sedan hade bolaget växtvärk, efter att ha gått från att vara ett fåmansbolag till ett tiotal anställda. 

”Vi började uppleva att vi slog i taket, vi gjorde mer och mer, men kom inte vidare och saker började växa över huvudet på mig”, säger Seth Lundgren, vd för Kojapo Hyr. 

Genom ScaleUp Academy fick Seth Lundgren och två kolleger hjälp med att vända på alla stenar i bolaget. Tillsammans tog de fram en ny strategi och vision för företaget och införde en ny mötesstruktur. 

”En direkt effekt av utbildningen är till exempel att vi har korta ståmöten varje dag. Det är ett bra sätt att få koll på vad alla gör och synliggöra kollegerna”, säger han och fortsätter:

”Men framför allt fick jag insikt om mig själv, och hur man kan driva ett bolag på ett skalbart sätt. Löser man upp knutar och träffar rätt med olika beslut blir det lite som domino – andra brickor ramlar på plats och det ger kraft i bolaget.”

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer