1515
Annons

Företagen som köper när alla andra säljer

I kriser ser familjeföretagen, som oftast har låg belåning och god kontakt med sina banker, möjligheter att slå till och köpa bra bolag. 

”Många familjeföretag växer sig genom den här typen av perioder”, säger Annelie Karlsson, vd för Family Business Network. 

Annelie Karlsson, vd för Family Business Network, och Mattias Nordqvist, SEB Professor i entreprenörskap och familjeföretagande vid Handelshögskolan i Stockholm
Annelie Karlsson, vd för Family Business Network, och Mattias Nordqvist, SEB Professor i entreprenörskap och familjeföretagande vid Handelshögskolan i StockholmFoto:Juliana Wiklund

Pandemi, krig i Ukraina, energi- och livsmedelskris. Det är bara några av de omvärldsfaktorer som skulle kunna ta kål på företagens vilja och möjlighet att tänka på förvärv och fusioner just nu. Men för många i den stora gruppen av familjeföretag, där mer än vart tredje svenskt jobb finns, öppnar sig istället möjligheter att göra bra affärer. 

”Familjeföretagen är noga med sin finansiering och i kriser ser de ofta till att ha extra goda relationer till bankerna. De har ofta mycket högre soliditet än andra företag”, säger Annelie Karlsson, vd för Family Business Network, ett - som namnet antyder - nätverk för familjeföretag. 

”Familjeföretagen har en lång tidshorisont och ser ofta till att de är förberedda när kriser uppstår. De gör lite som Warren Buffett, köper när andra säljer, de är kontrastrategiska. Det är vid sådana här tillfällen som möjligheterna dyker upp och då måste man ha pratat igenom hur man ska agera, och det är det många av dem som gjort. Många familjeföretag växer sig genom den här typen av perioder.”

Enligt Mattias Nordqvist, SEB Professor i entreprenörskap och familjeföretagande vid Handelshögskolan i Stockholm, finns det samtidigt en annan motståndskraft hos familjeföretagen när kriser uppstår. 

”Många av dem är så pass gamla att det inte ens är deras första pandemi, de fanns redan när spanska sjukan härjade. De har också ett starkt engagemang kopplat både till ägandet och deras identitet.”

I en studie som en handelshögskola i Barcelona, IESE, genomfört jämförs familjeföretag och icke familjeägda företag i 19 länder verksamma inom fem olika sektorer när det gäller just M&A. Enligt studien har familjeföretag, som oftast växer organiskt, mindre erfarenhet av förvärv och fusioner än de icke familjeägda. Men när ett förvärv väl genomförs får det ofta stort genomslag på verksamheten och dess tillgångar och analyseras därför in i minsta detalj. 

”Anledningen till att familjeföretagen traditionellt undvikit förvärv är att man är rädd för att tappa kontrollen, och man vill inte ta så mycket risk. Men det börjar förändras lite, nu finns ett växande intresse att skapa tillväxt genom förvärv”, säger Mattias Nordqvist. 

Vilka faktorer ligger bakom den förändringen?
”Vi har ju många som genomgått ett generationsskifte eller två och fått in en yngre grupp med nya idéer och tankar, som vill växa och ta lite mer risk.”

I en annan studie, genomförd av investmentbanken Credit Suisse, analyseras hur företag svarar på nedgångar i ekonomin under längre perioder. Studien visar att familjebolagen oftast strukturerar om sin befintliga verksamhet, de håller sig till det de känner till, medan icke familjeägda bolag tenderar att satsa på en diversifiering mot nya produkter eller tjänster. 

Ibland tvingas familjebolagen också involvera sig i transaktioner, kanske framför allt försäljning men även förvärv, när barnen inte vill ta över eller när den befintliga kärnaffären inte är tillräckligt hållbar.

”I första hand vill man oftast föra det vidare, men om det inte fungerar så måste man sälja. Då är det vanligt att man säljer bolaget till ett annat familjeföretag. Familjeföretag köper andra familjeföretag”, säger Mattias Nordqvist. 

”Det finns också en variant där man kanske behåller ägandet men tar in en extern vd och ledning. Då kan den externa ledningen vara mycket mer drivande för M&A. Klassiska fusioner är däremot inte så vanliga. Samgåendet mellan Cloetta och Fazer, för att ta ett gammalt exempel, det lyckades inte så bra.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?