ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Smart företagande

Franchise ny modell för Coop - och försäljningen lyfter

  • Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
  • Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Lokalt företagande och franchise är Coops strategi för att slippa lägga ned butiker på fallrepet. Entreprenörer som tar över får försäljningen att flyga, konstaterar Coop. 

Flera Coop-butiker har länge dragits med tuffa lönsamhetsproblem. För att vända utvecklingen storsatsar man nu på franchiseformatet. 

I fjol valde man att släppa stormarknaderna i Rotebro och Tyresö till franchisetagare i stället för att lägga ned butikerna – en ny giv från Coop som ditintills själva stått för regin av de största butikerna. 

De senaste sex månaderna har Coop växlat upp franchiseambitionerna ytterligare ett snäpp. Coop Butiker och Stormarknader (CBS, ett affärsområde inom Kooperativa Förbundet), som i dag äger 238 av de cirka 650 Coop-butikerna i landet, har överlåtit driften av 105 enheter till företagare, rapporterar tidningen Market. 

På Arbetsförmedlingens sajt söker CBS just nu efter en företagare som vill ta över butiken i Stockholmsförorten Mälarhöjden. Till andra Coop-butiker har man rekryterat bland personalen internt eller lockat över handlare från konkurrerande dagligvarukedjor. 

Framför allt är det till de mindre enheterna inom Coop som man eldar på franchisekonceptet. Stormarknaderna i Rotebro och Tyresö betraktar man än så länge som experiment. 

Helena Mattsson, försäljnings- och driftschef för franchise på CBS, säger till branschtidningen Fri Köpenskap: 

"Vi ser dem som testverksamhet, för att se hur det fungerar med franchise på de större formaten."

Hittills har dock Coop hållit låg profil utåt mot konsumenterna, när det gäller satsningarna på franchisedrift. Fortfarande finns även ett visst motstånd inom kooperativet till att företagare ska driva butiker i egen regi. Helena Mattsson kommenterar i Fri Köpenskap: 

"Jag tycker att franchisesystemet passar bra in i delningsekonomin eftersom vi avtalar om föreningsverksamhet och medlemskap. Medlemsinflytandet fungerar som i Coops övriga butiker." 

I dagligvaruhandels tidning Icanyheter konstaterar hon också att lönsamhetskurvan viker uppåt när privata småaktörer med lokalkännedom dirigerar verksamheten: 

"Försäljningen utvecklas starkt och även det ekonomiska utfallet blir bättre."

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies