ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Företag jagar digitala affärer

  • Foto: Sten Jansin, NCC

Hälften av Sveriges företag letar aktivt efter nya, digitala affärsmöjligheter, visar en ny undersökning.
”Styrelser och företagsledare måste öka sina digitala insikter”, säger Liselotte Engstam på rådgivningsföretaget Digoshen.

Den digitala transformationen skär som en kniv genom alla sektorer av näringslivet. År 1990 hade USA:s tre största biltillverkare ett sammanlagt börsvärde på 36 miljarder dollar och över 1,2 miljoner anställda, enligt tidningen The Economist. År 2014 hade de tre största it-företagen i Silicon Valley ett sammanlagt börsvärde på över 1.000 miljarder dollar – men bara 137.000 anställda. Den digitala teknikens skalbarhet, snabbhet och effektivitet tvingar företagen att tänka om och anpassa sina affärsmodeller.

Insikterna om utmaningarna blir allt större hos svenska företagsledare, visar en undersökning gjord av rådgivningsföretaget Digoshen i samarbete med Styrelseakademien.
Av 500 svarande styrelseledamöter, vd:ar och företagsledare uppger nu 49 procent att de aktivt letar efter mer digital kompetens att anställa. Våren 2016 var motsvarande siffra bara 39 procent. 51 procent uppger att de arbetar aktivt med att identifiera innovation och digitala affärsmöjligheter, att jämföra med 38 procent i våras. Dessutom uppger 46 procent att de proaktivt försöker kannibalisera på befintliga intäkter i dag för att åstadkomma nya och digitala intäkter. Våren 2016 var motsvarande siffra enbart 27 procent.

”Med digitaliseringen uppstår nya konkurrensfördelar där innovation, flexibilitet och snabbhet får en mycket större vikt än förut. Då måste företagsledningarna bevaka och förstå vad detta innebär och sedan anpassa sin strategi”, säger Liselotte Hägertz-Engstam, styrelseordförande på Digoshen.

”Vi ser helt klart att de här frågorna blir allt viktigare och mer uppmärksammade. Det har att göra med att det inte längre handlar om teknikfrågor. Digitaliseringen börjar få en exponentiell påverkan på samhället som vi inte riktigt har sett förut”, fortsätter hon.

Ofta utmålas snabbväxande, snabbrörliga startupföretag som ett hot mot etablerade aktörer inom näringslivet. I musiksektorn och mediebranschen – med tjänster som Spotify och sociala medier som Facebook – har traditionella storföretag redan blivit omsprungna, samma utveckling väntas på flera håll i näringslivet.

Det är någonting som konsultjätten Accenture tagit fasta på. Via dotterbolaget Accenture Interactive jobbar man med storföretag i digitala projekt inspirerade av startupsektorns arbetsmetodik.

”Det handlar om att snabbt ta fram ett koncept, gå vidare till prototyp, testa på kunder, iterera och sedan ta beslut om att skala eller lägga ned, gärna på bara några månader”, säger Sara Sjöberg, konsult på Accenture Interactive.

Ett projekt som konsultbolaget har varit delaktigt i är Looprocks, en digital plattform för handel med sten, grus och fyllnadsmassor, utvecklad av byggbolaget NCC.
Tjänsten har utvecklats av ett team frikopplat från NCC:s övriga verksamhet och som har haft kontorsplatser på startup-hubben Epicenter i centrala Stockholm. Men uppdraget har varit att utforska en affärsmöjlighet tydligt kopplad till moderföretaget.
Accenture Interactive hänvisar specifika frågor om Looprocks till NCC. Di har dock inte lyckats nå NCC innan denna artikel skickades till tryck.

Utmaningen för många storföretag, säger Accenture Interactives Sverigechef Mattias Boman, är att lösgöra resurser ur sina egna strukturer för att arbeta med innovation och att ”utmana sig själva”. Annars är risken stor att någon annan gör det först.

”Vi befinner oss i en tid där kunderna får mer och mer makt på företagens bekostnad, i takt med att informationen blir bättre och mer tillgänglig. För 20 år sedan hade du bara butikerna i din närhet att välja på. I dag är varor från hela världen tillgängliga. Dessutom finns tjänster där vi delar på eller hyr ut saker till varandra”, säger han.

”Stora företag arbetar ofta i en struktur som är byggd för att ha kontroll och minimera risk, att kunna planera och följa upp utifrån bestämda cykler. Nu ställs man inför konkurrens från unga bolag som saknar den typen av strukturer, hierarkier och mandat”, säger Sara Sjöberg på Accenture Interactive.

Banksektorn är en del av näringslivet som just nu står inför stora digitala förändringar. Ny lagstiftning och nya tjänster både i mobilen och på datorn utmanar den traditionella synen på vad en bank är och gör för något.

Enligt Lotta Lovén, chef för digital banking på Swedbank, är en av utmaningarna att få hela verksamheten med på tåget i att möta förändringen.

”Tidigare har man kanske pratat om digitalisering som en separat enhet har sysslat med. För mig handlar en digital strategi om att få med hela koncernen. Sättet att möta banken på har förändrats. Nu ser vi en stor förflyttning från traditionell pc mot mobilen. Det här är en utveckling som påverkar hela vår verksamhet”, säger hon.

Lotta Lovén vill ogärna prata om konkurrens från startupsektorn. Hon tror på en framtid där bankerna i högre grad än i dag samarbetar med fristående, digitala tjänster i ett ekosystem där Swedbank fungerar som ett slags plattform eller aggregator.

”Det stora konkurrensläget är mot de globala aktörerna som Apple, Alibaba och Amazon. Ur det perspektivet handlar det om att vi, tillsammans med startupbolagen, måste kunna erbjuda bättre alternativ”, säger hon.

”Vi vill fortsätta vara kundens finansiella partner. Det handlar om att göra det möjligt för folk att samla sin ekonomi hos oss, och då måste vi koppla på olika typer av tjänster i det vi erbjuder”, fortsätter Lotta Lovén.

Hon lyfter fram betalappen Swish och identifieringssystemet Mobilt bank-id som exempel på två lyckade samarbetsprojekt mellan bankerna, som också har öppnat för andra typer av tjänster att byggas ovanpå.

”Det där hoppas jag kommer fortsätta inom andra områden. Det driver utvecklingen och skapar en bra kundnytta. Visst har vi banker varit lite långsamma i starten med att göra de här sakerna tillräckligt enkla, men det är under huven, i de underliggande processerna, som en stor del av förändringen nu sker”, säger Lotta Lovén.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies