Annons

Företag i händerna på sjöfararna

”Med tåget ur spel för transporter till Asien och en efterfrågan som överstiger utbudet är det svårt att förhandla med logistikaktörerna, särskilt för sjötransporter”, säger Louise Ronnevi Alwall, konsult på Sourcian Partner, experter inom inköp och logistik. 

Ett containerfartyg på tvären i Suezkanalen, pandemi, kriget i Ukraina, en annalkande lågkonjunktur och klimatförändringar. Det råder ingen brist på yttre faktorer som har inverkan på logistiksektorn.
Ett containerfartyg på tvären i Suezkanalen, pandemi, kriget i Ukraina, en annalkande lågkonjunktur och klimatförändringar. Det råder ingen brist på yttre faktorer som har inverkan på logistiksektorn.

Ett containerfartyg på tvären i Suezkanalen, pandemi, kriget i Ukraina, en annalkande lågkonjunktur och klimatförändringar. Det råder ingen brist på yttre faktorer som har inverkan på logistiksektorn. 

”Vissa saker har påverkat mer än andra. Händelsen i Suez fick ingen långsiktig påverkan, det är inte så att företagen slutat att gå genom Suez av rädsla för att det ska hända igen”, säger Louise Ronnevi Alwall, konsult på Sourcian Partner. 

Mer långsiktiga konsekvenser har den fortsatt relativt höga prisnivån på sjöfrakter fått, även om den kommit ned från pandemins extremnivåer. 

”Under pandemin kunde man undvika de extremt höga containerpriserna genom att använda tåg och flyg istället, då de i många fall gick tomma. Efter pandemin, när dessa transporter började fyllas med passagerare igen, gick Ryssland in i Ukraina vilket gjorde att tåg för transport till Asien nu nästan är helt borta ur ekvationen.”

Sammantaget är förhandlingsläget för företagen tuffare i dag än tidigare, och då särskilt för sjötransporter menar Louise Ronnevi Alwall. 

”Med tåget ur spel för transporter till Asien och en efterfrågan som överstiger utbudet är det svårt att förhandla med logistikaktörerna. Från att tidigare ha köpt mer på spotmarknaden behöver företagen nu närma sig sina logistikleverantörer så att de inte säljer ut din transport till någon annan för att de betalar bättre.”

Louise Ronnevi Alwall.
Louise Ronnevi Alwall.

Louise Ronnevi Alwall och hennes kollegor märker definitivt av ett ökat fokus på hållbarhet på logistikmarknaden, inte minst till följd av hårt tryck från media och allmänhet, men menar samtidigt att förändringen är mer synlig inom flyg och väg än inom sjötransporter. 

”Det finns ganska få diskussioner om sjötransporter trots att de är stora utsläppare då den absoluta merparten av transporter sker med förbränningsmotorer.” 

Men det finns föregångare. Sedan i våras är världens första helt eldrivna och successivt obemannade containerfartyg, Yara Birkeland, i drift i Norge. Den har en kapacitet för 120 TEU, twenty-foot equivalent unit, och går mellan Porsgrunn och Brevik. 

”Utvecklingen av utsläppsfria oceangående fartyg pågår för fullt.”

Vad ser du annars på några års sikt?
”En dröm för en logistiker är exempelvis självkörande fordon som är uppkopplat till mottagande lager och under vägen delar information om vilka varor som finns i transporten och får information om anvisad lastkaj lagerplats och en helt automatiserad inleverans och lagerplacering”

Den snabba utvecklingen av artificiell intelligens kommer också att göra det lättare att förutsäga mönster som annars kräver konstant övervakning av många logistikövervakare att uppfatta och reagera på, anser Louise Ronnevi Alwall. 

”Prediktiv logistik, där du kan kan ändra såväl transportväg som transportsätt i realtid, vid stopp, köbildning eller oförutsedda händelser. Det bidrar också till kortare och mer hållbara val”, säger hon.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera