ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Företag hotar med att bojkotta Almedalen

  • Simon Strand och Björn Hellman. Foto: Joey Abrait, Janerik Henriksson/TT, Mikael Sjöberg
  • Visby Foto: Janerik Henriksson/TT

Företrädare för näringslivet kräver i ett upprop att något görs åt nazisternas närvaro i Almedalen nästa år – annars hotar de med bojkott.

Initiativtagare till uppropet #näringslivetbackarupp är pr-konsulten Simon Strand som med egna ögon såg effekterna av den nazistiska organisationen NMR:s närvaro i Almedalen. Våld och otrygghet drabbade framför allt ideella organisationer och deras medarbetare. Då föddes idén att skapa ett engagemang i näringslivet.

"Det finns en speciell kraft i när näringslivet tar ställning i samhällsfrågor. Problemet lyfts till en ny nivå", säger Simon Strand.

På fredagen publicerade Dagens Samhälle en debattartikel där 20 företag och näringslivsorganisationer står som undertecknare. I uppropet kräver man att polisen, kommunen och projektgruppen som arrangerar Almedalsveckan senast fyra månader innan nästa års Almedalsvecka presenterar en offensiv plan hur de avser att skydda organisationer och individer som är på plats under Almedalsveckan.

"Annars väljer vårt företag att inte representera på plats", skriver de och lägger till att deras engagemang i sådana fall kommer att läggas i andra fora och format.

En av undertecknarna är branschorganisationen Livsmedelsföretagen.

”Vi menar absolut allvar med att vi inte åker dit 2019 om inget görs. Men jag tror och hoppas att vi med förenade krafter kan se till att trygga den unika plats för det demokratiska samtalet som Almedalen är", säger vd Björn Hellman.

Hans bild är att fler och fler företag nu vågar kliva fram i samhällsdebatten, på ett sätt som inte var så vanligt för några år sedan, och välkomnar det.

Svenskt Näringsliv har inte undertecknat uppropet, men menar att det är ett lovvärt initiativ.

”Det är upp till varje medlemsföretag att ta ställning till uppropet men vi anser att något måste göras för att Almedalen ska kunna bevara sin position, utan att besökarna ska riskera att utsättas för extremister av något slag", säger Mattias Oljelund, chef för opinionsbildning på Svenskt Näringsliv.

Simon Strand säger att stödet för uppropet redan är stort men förväntas ta fart efter sommaren.

"Det är semestrar och sådana här beslut tas oftast på högsta nivå i företagen. Men alla tidiga indikationer tyder på att detta är väldigt uppskattat och kommer att spridas vidare."

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies