1515
Annons

Företag gör upp plan B inför hamnstrejken

Flera stora företag gör upp planer för hur de ska kunna hålla verksamheten i rörelse trots Hamnarbetarförbundets totalstrejk som startar på onsdag. 

”Vi lägger om trafiken”, säger Claes Salomonsson på Axfood.

Foto:ADAM IHSE

Det råder en stor osäkerhet kring hur Hamnarbetarförbundets varslade storstrejk kommer att drabba svenska företag. På måndagen har medlarna kallat parterna till möte, men om ingen lösning går att hitta inleds strejken vid midnatt natten till onsdag.

Företagarna gör upp planer för hur de ska kunna hålla i gång verksamheten trots strejken.

”Plan A är att ligga kvar i containerhamnen i Göteborg. Men vi har en plan B och det är att köra med bil ner till andra hamnar som Hamburg och Bremen”, säger Gösta Andersson, presschef på SKF i Göteborg.

”Det kommer att innebära längre ledtider och ökade utsläpp. Det blir en påtaglig miljöeffekt.”

Alla företag känner dock inte samma oro för effekterna på längre sikt.

”Strejken har en begränsad påverkan. Vi använder oss framför allt av hamnarna i Luleå och Oxelösund, men vi följer det här noga för att se om det kan innebära störningar senare, säger Mia Widell”, presschef på SSAB.

”Hittills har vi lyckats parera konflikten så vår handel har inte påverkat nämnvärt. Men läget är bekymmersamt”, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars VOLCAR B -4,31% Dagens utveckling .

Läs mer: Matbrist och prishöjningar hotar: ”Klarar tre-fyra dagar”


Hamnkonflikten avblåst – näringslivet jublar

Den långdragna hamnkonflikten nådde med bara timmar kvar till den aviserade storstrejken en lösning då Sveriges Hamnar och det radikala Hamnarbetarförbundet till slut tecknade ett avtal. 

Foto:Johan Nilsson/TT
Foto:Johan Nilsson/TT

Strax innan tidsfristen löpte ut och storstrejken i Sveriges hamnar skulle bli ett faktum tecknades till slut ett avtal mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar på tisdagskvällen.

Det innebär att hamnkonflikten är avblåst och att verksamheten i samtliga hamnar kan återgå till det normala.

”Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbudet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala”, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen. 

”Det här är ett andrahandsavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av vårt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som är det först tecknade avtalet i branschen”, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef Sveriges Hamnar.

Inom näringslivet är det många som kan dra en stor suck av lättnad. Strejken hade omfattat ett 20-tal hamnar och omkring 1.000 hamnarbetare och hade inneburit mycket stor påverkan för näringslivet och Sverige i stort eftersom närmare hälften av Sveriges import och export går via de svenska hamnarna – med Göteborgs hamn som själva huvudpulsådern.  

På Svenskt Näringsliv uppskattade man att kapaciteten i hamnarna hade riskerat att minska med omkring 40 procent som en följd av strejken. Och det skulle i så fall ha inneburit att gods till ett värde av 1,3 miljarder kronor per dygn inte hade kommer ut ur landet. 

In i det sista pågick också omfattande förberedelser ute på många företag, där man styrde om det som gick från sjöfart till väg och järnväg. 

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson varnade på måndagen för att verksamheten i princip skulle stanna av och även lastbilskoncernen AB Volvo var man mycket bekymrade.

Men nu blir det alltså ingen hamnstrejk.

”Det är naturligtvis väldigt positivt att man kommit fram till ett avtal. För ett företag som Volvo som både exporterar mycket och importerar komponenter till våra produkter betyder det mycket att man nu är överens”, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

Även för LO och regeringen är den avblåsta strejken en seger. Inom arbetarrörelsen har det radikala Hamnarbetarförbundet, som bröt sig ut ur LO 1972, varit ett svårläkt sår. 

För LO och LO-förbundet Transport, som i den nu avblåsta konflikten stod på samma sida som Svenskt Näringsliv, har man tvingats till en svår balansgång, där det också funnits en oro att fler ska gå över till Hamnarbetarförbundet. 

Även för Socialdemokraterna har Hamnarbetarförbundets konfliktfyllda linje setts som ett hot, och i augusti väntas också regeringen driva igenom en lagändring. 

På Hamnarbetarförbundet var man på tisdagen mycket nöjda, och skriver i ett pressmeddelande att ”alla problematiska skrivningar om lokala förhandlingar som Hamnarbetarförbundet har motsatt sig är strukna i överenskommelsen”.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?