1515
Annons

Fördel Labor i jämnt val i Australien

Socialdemokratiska Labors Anthony Albanese ser ut att ta hem segern i det australiska valet, enligt ABC News. Många röster är fortfarande oräknade och risken är att ingen får egen majoritet.

Kö till vallokal i Sydney.
Kö till vallokal i Sydney.Foto:Gustav Sjöholm/TT

Vallokalerna har stängt i hela det vidsträckta Australien och valet närmar sig sitt avgörande. När 34 procent av rösterna är räknade ser det ut att bli en rysare.

Australiske valanalytikern Antony Green tror inte att premiärminister Scott Morrison och hans centerhögerkoalition, bestående av närbesläktade Liberals och Nationals, kommer att kunna få majoritet, säger han till ABC News. Åtminstone inte om poströsterna, som räknas under söndagen, inte skiljer sig markant från de andra.

I stället går ABC ut med att Albanese och hans Labor ser ut att vinna valet, antingen med majoritets- och minoritetsregering. 

De båda partiledarna har åkt land och rike runt i en intensiv slutspurt inför valet. Det gäller att locka över de sista osäkra väljarna, i ett land där röstning är obligatoriskt.

Ungefär hälften av de röstberättigade uppges dock ha förtidsröstat, en högre andel än i förra valet 2019. Då, liksom nu, hade Labor ett försprång i opinionen, men överraskande nog fick Koalitionen den gången fortsatt förtroende. 

Under valdagen låg grillröken tjock ovanför en långsamt ringlande kö utanför en skola i Newtown i västra Sydney. Att köpa en ”demokratikorv” i samband med valet är en tradition som många hedrar.

”Vi väntade i 40 minuter på att rösta. Det är vanligtvis så, eftersom vi alla måste göra det”, säger Dayle Cogdon, 29, som precis har lagt sin valsedel i urnan.

För henne och pojkvännen Dylan Logue, 24, var det inte ett särskilt svårt att välja. Klimatet och bostadsfrågan är viktiga för paret.

”Jag bestämde mig så snart terrängbränderna började”, säger Logue och får medhåll:

”För mig ledde det i en annan riktning än den nuvarande regeringen, även om jag i och för sig aldrig har röstat på dem”, fyller Cogdon i.

Morrison, kallad ”Scomo”, har kampanjat stärkt av låg arbetslöshet, löften om att låsa upp pensionspengar till insatsen vid husköp och Australiens relativt framgångsrika covidpolitik. Albanese, som har fått smeknamnet ”Albo”, har å sin sida lovat billigare barnomsorg, och fokuserat en del på ökade levnadsomkostnader.

Vinner han skrivs politisk historia. Labor har bara vunnit tillbaka makten via val i Australien vid tre tillfällen sedan andra världskrigets slut. 

Ett tredje alternativ är att ingen av de två stora huvudkandidaterna lyckas säkra 76 stolar och majoritet i representanthuset. Då uppstår ett så kallat hängt parlament, och partierna tvingas söka stöd från de oberoende kandidaterna och de mindre partierna för att få regera. 2010 gjorde Labor och De gröna en sådan maktuppgörelse. Den regeringen beskrivs av experter som en av de mest produktiva, men fick hård kritik och båda partierna straffades av väljarna i det efterföljande valet.

De större partierna har sagt att en sådan maktuppgörelse inte är aktuellt den här gången, men de kanske inte har något val.

”Jag tror att det blir ett hängt parlament. Det kommer att bli upp till de oberoende kandidaterna”, säger Dayle Cogdon utanför vallokalen i Sydney.


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?