Sedan tre veckor tillbaka står bygget i Häggvik, som är förbifartens nordliga slutpunkt, stilla.
"Oenigheten handlar om det underlag som ligger till grund för byggets genomförande. Just nu pågår en dialog mellan parterna för att få en gemensam bild av problemet", skriver Trafikverket.
Enligt NCC NCC B -2,43% Dagens utveckling saknas fullständiga digitala handlingar, vilket medför risk för att fel som kan innebära senare kostnader byggs in.
"När vi nu ska sätta igång med permanenta konstruktioner, den färdiga vägen så att säga, vill jag ha tillgång till hela projekteringen. Annars finns risken att vi börjar bygga i fel ände. Jag är orolig för skattebetalarnas pengar", säger Bertil Schmidt, projektchef på NCC, till SvD.
Trafikverket konstaterar att parterna har olika åsikter om de digitala handlingarna.
"Jag tror absolut att vi kommer igång igen under våren. Uppehållet ska inte påverka tidsplanen", säger dess ansvarige, Johan Brantmark, till SvD.
Förbifarten ska bli 21 kilometer lång, från Kungens Kurva till Häggvik. Trafikstarten är planerad till 2026.