Annons

För svårt att betala för elbilen – Ygeman vill sätta standard

Appar, swish eller taggar. Bristen på ett enhetligt betalsystem vid laddstationerna får många elbilsförare att surna till. Nu vill regeringen ändra på det och kallar branschen till ett möte.

El- och hybridbilar på laddning.
El- och hybridbilar på laddning.Foto:Anders Wiklund/TT

”Det har byggts upp ett antal olika system som skapar problem för konsumenten. Vi vill ha enkla och enhetliga betalningslösningar. När det gäller andra drivmedel finns det inga såna problem”, säger Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman till Dagens industri.

Det kan vara lätt förvirrande att vara el-bilsägare när det kommer till att ladda sin bil på en av de många publika laddstationerna som finns runtom i Sverige. Vattenfall har ett system, Eon ett annat, en del har appar, andra använder sig av Swish. Många olika lösningar helt enkelt.

Anledningen till att det blivit så här är att det varit för dyrt att ha terminaler för kreditkortsbetalning på laddstolparna samtidigt som beloppen varit små. Men elbilsägandet ökar stadigt, och nu är det dags att ta nästa steg. 

”Vad vi ser framför oss är en elbilsrevolution där vi går från några tusen till ett par miljoner bilister om några år. De stora investeringarna ligger framför oss. Ska man vara med kommer man nog ändå få anpassa sig till en gemensam lösning”, säger Ygeman.

Den 26 augusti hålls mötet med flera representanter (se nedan) från branschen. Förhoppningen är att man kan komma överens om en gemensam lösning. Lyckas det inte så har regeringen möjligheten att ytterst använda sig av lagstiftningsmakten, men det hoppas Ygeman inte ska bli nödvändigt. 

”Vi är med och delfinansierar många publika laddstationer, dels via Klimatklivet och dels via stödet som går till att utrota de sista de sista vita fläckarna i Sveriges laddinfrastruktur. Och i de stöden kan vi såklart ställa krav. Och ytterst har vi såklart också lagstiftningsmakten. Men jag tror att vi har en gemensam problembild och då krävs det att man lägger energi på att komma fram till en gemensam lösning, och där tror jag att ett tryck från statsmakten kan driva på mot en sån lösning”, säger Ygeman.

När det gäller de så kallade vita fläckarna på den svenska laddinfrastrukturkartan så tror Anders Ygeman att de är täckta inom 1–2 år. Då ska det inte vara längre än 10 mil mellan de publika laddstationerna inom de primära delarna av det svenska vägnätet.

Fotnot: Följande är kallade till mötet: Bil Sweden, Gröna bilister, Power Circle, 2030-sekretariatet, Eon, Ellevio, Vattenfall, Energimyndigheten, Trafikverket och SIS


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?