1515

För att tackla pandemin ställde entreprenören om – från glass till pizza

När pandemin slog till blev glassfabrikörens lyckokast pizza – trots noll erfarenhet av att baka pizzor. Men Andrea Morelli och Lisa Hedström som driver Italienaren i Gubbängen, är inte rädda för att prova nytt. Efter en utdragen namntvist och en nystart står bolaget nu starkare än tidigare.

Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk

Ett stenkast från Gubbängens tunnelbanestation, på botten av ett lägenhetshus, hittar man äkta florentinskt glasshantverk – som lockar besökare från hela staden.

”Jag var 18 år gammal och ville inte studera. Min pappa hittade ett jobb åt mig på gelaterian Perche No i Florens”, säger Andrea Morelli. 

”Det var väldigt mycket ‘hands-on’, jag började som springpojke och fick lära mig allt från grunden. Efter några år läste jag mycket på egen hand. Jag ville förstå hur glassen påverkas av olika saker, som balansen av socker jag använder.”

Det märks att hantverket står i fokus. Frågar man några av kunderna så är Andrea Morellis gelato den bästa i Sverige, och den veganska pistaschglassen är speciellt populär. Men vegansk gelato är något många italienare länge har rynkat näsan åt.

”Italienarna sa till mig att glass på havremjölk är för hästar, havre äter bara hästar. Men nu börjar också Italien komma ikapp”, säger Andrea Morelli.

Han började experimentera med havremjölk efter ett kundönskemål, och sedan dess har den veganska glassen varit en stor del i framgångssagan.

Glassbaren slog upp dörrarna för första gången år 2014, då på Hantverkargatan vid Fridhemsplan. Fem år senare var tanken att fokusera på tillverkningen, och sälja glass till restauranger i stället. Man sålde kaféet, skaffade nya lokaler, och sedan kom pandemin. 

”2019 hade vi ett år då vi bara sålde mot restauranger. Men den tolfte mars så slutade vi få beställningar. Vi stod med tomma lokaler och inga ordrar”, säger Lisa Hedström. 

Foto:Jesper Frisk

Glassen hade de och en vilja att expandera, men ingen efterfrågan. Då fick Andrea Morelli idén att öppna en pizzeria som de satsade på – trots att ingen av dem hade någon erfarenhet av att baka pizzor. 

”Vi köpte pizzaugnar och investerade med målet att kunna öppna”, berättar Lisa Hedström.  

”Vi köpte in färskvaror med tre veckors hållbarhet, så vi kände oss lugna. Hur många pizzor kan vi göra? Vi smygöppnade på en torsdag och allt tog slut, det var kaos. Dagen efter såg vi till att få in en till leverans för att klara oss över helgen. Men allt tog slut på fredagen.”

”Vi fick panik”, säger Andrea Morelli. 

”Tänk om det bara är de första dagarna? Vi ville ju inte slösa pengar på varor. Men det har fortsatt, vi säljer 800 pizzor i veckan på vintern, mer på sommaren.”

I och med coronarestriktionerna har fler stannat i sina hemkvarter. Det tjänade glassbaren på. Att gå och köpa en glass, kaffe eller pizza på torget utanför lägenheten, det bryter inte mot restriktionerna.

”Dessutom är glassen väldigt god”, säger Andrea Morelli.

Under pandemiåret har man, berättar Lisa Hedström, också insett problemet med att bara sälja vidare glassen till andra kaféer: man kan inte påverka hur bra varan säljer. 

”Men här har vi direktkontakt med kunden, det kan vi styra över”, säger Lisa Hedström. 

Var ni inte rädda för att öppna eget, mitt i en pandemi, när oerhört många kaféer och restauranger har drabbats hårt av krisen?
”Om du inte är rädd är du psykopat”, säger Andrea Morelli och skrattar. 

”När man investerar miljoner så tar man såklart en risk. Men det är en personlighetstyp man behöver ha, om man ska vara företagare.”

Foto:Jesper Frisk

När paret öppnade kaféet på Kungsholmen var det under namnet Morelli. Trots att det är Andreas efternamn, kunde de inte varumärkesregistrera namnet eftersom det redan finns en internationell glasstillverkare med samma namn. I stället bytte man till Morelliamo, som en ordlek med amo, som betyder älskar på italienska. 

”Vi registrerade Morelliamo, men då gick Morellis emot oss”, säger Lisa Hedström. 

I två år pågick tvisten, och till slut vann det stora franchiseföretaget.

”Vi var utan namn i två år. Vi tryckte endast upp bägare och satte vårt namn på dörren, men levde på sociala medier i stort sett helt utan ett namn. Det är en skandal, tycker jag. Den andra parten vann för att de var större och starkare än oss”, säger Andrea Morelli. 

Nu går man under namnet Italienaren i Gubbängen di Andrea Morelli. Och det är skönt att tvisten är över, tycker de båda. Nu kan de fokusera på att driva sin verksamhet.

”Jag vill alltid ha mer, jag är beroende. Men inte av pengar. Jag vill skapa”, säger Andrea Morelli. Men pandemin har lärt honom att ta det lugnt.

”Vi kan öppna ett till kafé, absolut. Men corona har visat att om du tar för stora steg för snabbt, då kommer du stängas ner. Man måste skynda långsamt.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?