Foodtech-bolaget ska sälja sockerfritt i USA: "Satsar på att minst trefaldiga vår affär"

Sockerfri glass och choklad lockar till sig kapital. Svenska livsmedelsföretaget Nick's tar nu in nära en kvarts miljard kronor. Bland finansiärerna finns bland annat Dig Investment, med koppling till H&M-sfären.

Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.
Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.Foto:Jack Mikrut

Nick’s gör sockerfria chokladkakor och proteinbars och har expanderat snabbt med sockerfri glass. 

Moderbolaget Lub Foods startades 2013. Grundarna Niclas Luthman och Carl Bäcklund samt Filip Naefeldt som kom in tidigt i företaget har hittills varit populära bland investerare. 

I ägarkretsen finns Gullspång Invest, som i dag är huvudägare och även investerat i havremjölksbolaget Oatly, Luxemburgbaserade Ambrosia Investments, foodtech-investmentbolaget Nicoya och Peakbridge Partners, en Maltabaserad foodtechfond.

Bland dem som nu pumpar in 25 miljoner dollar, motsvarande 205 Mkr, märks fransk aktör, riskkapitalbolaget Cap Agro som ledde rundan samt Dig, Djursholm Investment Group, som drivs av Martin Söderström, gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström, Erna & Victor Hasselblads stiftelse, Inga Britt & Arne Lundbergs Forskningsstiftelse samt Chicagobaserade DNS Capital.

”Intresset bland investerarna var så stort att vi utökade rundan med ytterligare 5 miljoner dollar (41 Mkr), eftersom Khosla Venture, den stora amerikanska riskkapitalfirman också ville vara med”, säger vd Stefan Lagerqvist. 

Med de nya pengar som är på väg värderas bolaget till 90 miljoner dollar, motsvarande nära 740 Mkr.

Lub Foods hade i senaste tillgängliga årsredovisningen från 2019 en nettoomsättning på drygt 71 Mkr och visade ett resultat efter finansiella poster på -22 Mkr. Nollresultat ligger fortfarande något år bort, enligt vd Stefan Lagerqvist, som klev in som vd i våras och har ett förflutet på livsmedelsjättar som Unilever och Procter & Gamble.

”Vi omsatte drygt 20 miljoner dollar 2020. Det är fortfarande rött på sista raden och vi gör ett minusresultat på i runda slängar 10 miljoner dollar. Vad vi satsar på i år är att minst trefaldiga vår affär från 20 till 60 miljoner dollar för att sedan nå en bra bit över 100 miljoner året efter det”, säger han.

Stefan Lagerqvist, vd Nick's.
Stefan Lagerqvist, vd Nick's.

Fjolårets mål för den amerikanska expansionen med framför allt sockerfri glass var högt satt. Grundarna trodde att försäljningen skulle nå nära 250 Mkr enbart i USA. Men marknadsföringskampanjer och butiksevent som var planerade för sommaren frös inne på grund av coronapandemin. En kapitalrunda som skulle ha gett nära 150 Mkr i våras gav knappt hälften så mycket. 

”Vi hade mindre pengar att röra oss med för investeringar och hade helt enkelt inte råd gå in i fler butiker. I dag finns vi i 3.500 butiker på den amerikanska marknaden. I USA måste man i princip köpa sin hyllplats”, säger Stefan Lagerqvist.

Lub Foods har tillverkningen i en fabrik i Bitola, Nordmakedonien. Koncernen har totalt ett sjuttiotal anställda varav ett tiotal i USA där en ny vd rekryterats, Carlos Altschul. Han har tidigare jobbat bland annat på Procter & Gamble, Danone och senast på amerikanska Siggi's Dairy, en startup specialiserad på skyr, den isländska varianten av yoghurt.

”Vi har vuxit ur anläggningen i Bitola där alla våra chokladkakor och ingredienserna till glassen produceras. Vi har precis köpt mark för att bygga en ny fabrik. Vi klarar inte av vår egen efterfrågan. I USA kommer vi ha produktion i fyra fabriker i år, vilket gör det möjligt att bredda utbudet.”

I Europa finns varumärket Nick's nu i 15 länder. I takt med att många tvingas jobba hemifrån har bolaget sett en nedgång i försäljningen av så kallade proteinbars. För att möta tappet har man bland annat satsat på att använda Amazon som försäljningskanal.

Störst hopp ställs dock till bolagets glass där marginalerna är större än på chokladkakor. Bolaget har i dag 16 glassmaker, varav sju sorter riktade till veganer. Bland konkurrenterna finns till exempel Halo Top och Rebel.

”Det största hotet är en ny våg av corona som kan påverka butiksförsäljningen och att vi inte får till den distribution som vi planerar för”, säger Stefan Lagerqvist.

Årets glassäsong avgörs till stor del redan i februari och mars då det butikerna bestämmer sortiment och vilka aktörer som får plats i frysdiskarna.

”Det är då det stora racet går. Tyskland är en särskilt viktig marknad som vi jobbar hårt med och har en plan för. Vi har sålt in på en massa ställen.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?