1515
Annons

Foodtech-bolaget ska sälja sockerfritt i USA: "Satsar på att minst trefaldiga vår affär"

Sockerfri glass och choklad lockar till sig kapital. Svenska livsmedelsföretaget Nick's tar nu in nära en kvarts miljard kronor. Bland finansiärerna finns bland annat Dig Investment, med koppling till H&M-sfären.

Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.
Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.Foto:Jack Mikrut

Nick’s gör sockerfria chokladkakor och proteinbars och har expanderat snabbt med sockerfri glass. 

Moderbolaget Lub Foods startades 2013. Grundarna Niclas Luthman och Carl Bäcklund samt Filip Naefeldt som kom in tidigt i företaget har hittills varit populära bland investerare. 

I ägarkretsen finns Gullspång Invest, som i dag är huvudägare och även investerat i havremjölksbolaget Oatly, Luxemburgbaserade Ambrosia Investments, foodtech-investmentbolaget Nicoya och Peakbridge Partners, en Maltabaserad foodtechfond.

Bland dem som nu pumpar in 25 miljoner dollar, motsvarande 205 Mkr, märks fransk aktör, riskkapitalbolaget Cap Agro som ledde rundan samt Dig, Djursholm Investment Group, som drivs av Martin Söderström, gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström, Erna & Victor Hasselblads stiftelse, Inga Britt & Arne Lundbergs Forskningsstiftelse samt Chicagobaserade DNS Capital.

”Intresset bland investerarna var så stort att vi utökade rundan med ytterligare 5 miljoner dollar (41 Mkr), eftersom Khosla Venture, den stora amerikanska riskkapitalfirman också ville vara med”, säger vd Stefan Lagerqvist. 

Med de nya pengar som är på väg värderas bolaget till 90 miljoner dollar, motsvarande nära 740 Mkr.

Lub Foods hade i senaste tillgängliga årsredovisningen från 2019 en nettoomsättning på drygt 71 Mkr och visade ett resultat efter finansiella poster på -22 Mkr. Nollresultat ligger fortfarande något år bort, enligt vd Stefan Lagerqvist, som klev in som vd i våras och har ett förflutet på livsmedelsjättar som Unilever och Procter & Gamble.

”Vi omsatte drygt 20 miljoner dollar 2020. Det är fortfarande rött på sista raden och vi gör ett minusresultat på i runda slängar 10 miljoner dollar. Vad vi satsar på i år är att minst trefaldiga vår affär från 20 till 60 miljoner dollar för att sedan nå en bra bit över 100 miljoner året efter det”, säger han.

Stefan Lagerqvist, vd Nick's.
Stefan Lagerqvist, vd Nick's.

Fjolårets mål för den amerikanska expansionen med framför allt sockerfri glass var högt satt. Grundarna trodde att försäljningen skulle nå nära 250 Mkr enbart i USA. Men marknadsföringskampanjer och butiksevent som var planerade för sommaren frös inne på grund av coronapandemin. En kapitalrunda som skulle ha gett nära 150 Mkr i våras gav knappt hälften så mycket. 

”Vi hade mindre pengar att röra oss med för investeringar och hade helt enkelt inte råd gå in i fler butiker. I dag finns vi i 3.500 butiker på den amerikanska marknaden. I USA måste man i princip köpa sin hyllplats”, säger Stefan Lagerqvist.

Lub Foods har tillverkningen i en fabrik i Bitola, Nordmakedonien. Koncernen har totalt ett sjuttiotal anställda varav ett tiotal i USA där en ny vd rekryterats, Carlos Altschul. Han har tidigare jobbat bland annat på Procter & Gamble, Danone och senast på amerikanska Siggi's Dairy, en startup specialiserad på skyr, den isländska varianten av yoghurt.

”Vi har vuxit ur anläggningen i Bitola där alla våra chokladkakor och ingredienserna till glassen produceras. Vi har precis köpt mark för att bygga en ny fabrik. Vi klarar inte av vår egen efterfrågan. I USA kommer vi ha produktion i fyra fabriker i år, vilket gör det möjligt att bredda utbudet.”

I Europa finns varumärket Nick's nu i 15 länder. I takt med att många tvingas jobba hemifrån har bolaget sett en nedgång i försäljningen av så kallade proteinbars. För att möta tappet har man bland annat satsat på att använda Amazon som försäljningskanal.

Störst hopp ställs dock till bolagets glass där marginalerna är större än på chokladkakor. Bolaget har i dag 16 glassmaker, varav sju sorter riktade till veganer. Bland konkurrenterna finns till exempel Halo Top och Rebel.

”Det största hotet är en ny våg av corona som kan påverka butiksförsäljningen och att vi inte får till den distribution som vi planerar för”, säger Stefan Lagerqvist.

Årets glassäsong avgörs till stor del redan i februari och mars då det butikerna bestämmer sortiment och vilka aktörer som får plats i frysdiskarna.

”Det är då det stora racet går. Tyskland är en särskilt viktig marknad som vi jobbar hårt med och har en plan för. Vi har sålt in på en massa ställen.”

 


Innehåll från Karolinska UniversitetsjukhusetAnnons

Samverkan är nyckeln till framtidens cancervård

Anna Martling, professor i kirurgi vid Karolinska Institutet, och Hans-Gustaf Ljunggren, professor vid Karolinska Institutet.
Anna Martling, professor i kirurgi vid Karolinska Institutet, och Hans-Gustaf Ljunggren, professor vid Karolinska Institutet.Foto:Andrea Björsell & Ulf Sirborn

I takt med att fler tekniker utvecklas och ser dagens ljus talas det alltmer om ett paradigmskifte inom cancervården. Några som är måna om att driva forskningen framåt genom samverkan är Karolinska Institutet. Med en gemensam satsning på precisionsmedicin med Karolinska Universitetssjukhuset och cellterapier för cancerpatienter vill de sätta patienten i första rummet. 

Forskning, innovation och utbildning inom bland annat cancer står högt i kurs hos Karolinska Institutet. I februari 2021 etablerades Precisionsmedicinskt centrum Karolinska (PMCK) – ett virtuellt centrum med syfte att skapa förutsättningar för att ta precisionsmedicin hela vägen från forskning in i hälso- och sjukvårdens vardag. Anna Martling, professor i kirurgi vid Karolinska Institutet, menar att precisionsmedicin är den enda – och rätta – vägen att gå. 

– Begreppet precisionsmedicin är på fleras läppar. Anledningen till att det är så aktuellt är att vi ser en utveckling som är remarkabel. Vi har en fantastisk utökning av nya kunskaper, tekniker och diagnostiska verktyg där vi också genererar mer och mer data på varje patient. Cancerområdet är ett av de områden som har kommit längst inom utvecklingen av precisionsmedicin, drivet av utvecklingen av ny kunskap och nya tekniker, målstyrda mer precisa läkemedel samt nya biomarkörer, säger hon. 

Läs mer om precisionsmedicin här

Unikt samarbete

Precisionsmedicin syftar till att ge patienter behandling och vård som är skräddarsydd utifrån patientens behov och förutsättningar. Fördelarna är många och ger vinster för både individ och samhälle. Bland annat möjlighet till tidig diagnostik och effektivare behandlingar. 

– Vi måste rigga sjukvården så att vi kan nå vårt mål – att kunna erbjuda rätt behandling i rätt tid till varje enskild patient. PMCK är ett unikt samarbete mellan Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset som hoppas göra det här möjligt, säger Anna Martling. 

Ett annat centrum där samverkan står i fokus är NextGenNK. Centrumet är Vinnova-finansierat och syftar till utvecklingen av nästa generations cellterapier mot cancersjukdomar. Företrädare är aktörer inom akademin, hälso- och sjukvården och industrin. 

–  Centrumet koordineras av Karolinska Institutet och samarbetar med Karolinska Universitetssjukhuset och ett tiotal framstående nationella och internationella industripartners. Mycket av den utveckling som sker inom cellterapier sker i synergier mellan dessa områden, säger Hans-Gustaf Ljunggren, professor vid Karolinska Institutet. 

Här läser du mer om NextGenNK

”Ett spännande fält”

Han förklarar att många industrier och företag ser fördelaktigt på samarbete med universiteten där man kan få del av ny kunskap. Samtidigt får universiteten ta del av nyttiggörande upptäckter i praktiken. 

Sedan centrumet startades upp i början av januari 2020 har forskningen gått snabbt framåt. 

– Vi har nya läkemedelskandidater, i form av tumörspecifika immunceller, i klinisk prövning. Det är ett spännande fält med stor utvecklingspotential där vi hoppas kunna göra stor skillnad i framtidens cancerbehandling. Dock är det inte enkelt med terapier. Det handlar om levande läkemedel som ska fungera som mini-missiler för att eliminera tumörceller hos den cancersjuka patienten. Men, genom samarbete mellan de olika parter tror och hoppas vi att vi kan driva vården framåt och göra skillnad, säger Hans-Gustaf Ljunggren. 

Fakta: Cancer Research  
Cancer Research KI är en paraplyorganisation för cancerforskningen vid KI med över 300 forskningsgrupper. Genom kombinationen av cancerforskning - med forskare inom ett flertal olika discipliner - och klinisk onkologi, verkar organisationen för att främja nya upptäckter som kan hjälpa patienter och gynna samhället. Till organisationens uppdrag hör även att synliggöra spetsforskningen inom cancerområdet vid KI. Här kan du läsa mer om Cancer Reseach KI.  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Karolinska Universitetsjukhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?