1515

Fondspararna tankar aktiefonder

Riskaptiten är fortsatt hög hos fondspararna och i februari var det aktiefonder med framförallt Sverige i fokus som var på modet. Det visar statistik från de bägge nätmäklarna Nordnet och Avanza.

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.
Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.Bild:Jeseper Frisk

Nya rekordnivåer på världens börser verkar inte skrämma fondspararna och de tio mest köpta fonderna hos Nordnets svenska kunder i februari var samtliga aktiefonder. Även hos den konkurrerande nätmäklaren Avanza var det aktiefonder och framförallt Sverigefonder som gällde.

”När aktiemarknaden utvecklas starkt och räntefonderna ger obefintlig avkastning är det lockande att ta för mycket risk i sitt sparande. Det är viktigt att bibehålla en risknivå man är bekväm med. Bakslag kan komma snabbt och det är lätt att dras med i den börsyra som råder”, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, i en kommentar.

”Fondhandeln fortsätter på rekordnivå och spararna dubblar köpen i aktiefonder, jämfört med i fjol. Spararnas självförtroende har ökat i takt med ljusare prognoser för världsekonomin och rekordnivåer på börsen. Fondköpen är samtidigt sansade. Spararna väljer breda fonder och har en tiondel kontanter på kontona”, säger Claes Hemberg. sparekonom på Avanza.

Utöver Sverigefonder köpte Avanzas kunder framförallt företagsobligationsfonder, globalfonder, småbolagsfonder samt Europafonder.

”Efter ett år i kylan är Europafonderna tillbaka på köptoppen. Allt bättre tillväxtsiffror och starkare börs har fått intresset för Europa att öka. Det märks även hos professionella investerare världen över”, säger Claes Hemberg.

I toppen av säljkolumnen hittar obligationsfonder samt USA-, Ryssland- och branschfonder.

”USA-fonderna har haft flera gyllene år och gynnats av såväl börsrekord som en stark dollar. Här har många sparare stora vinster som de nu väljer att hämta hem delar av. Det kan vara ett klokt val om vi väntar oss en svagare dollar framöver”, säger Hemberg.

Hitta bästa räntan: Jämför sparkonton här (extern tjänst)

Beteendet gick igen hos Nordnets kunder som även de valde att sälja av fonder som gått starkt den senaste tiden.

”Vi ser att spararna tar hem vinster genom att framförallt sälja nischade fonder till förmån för breda globalfonder”, säger Joakim Bornold.

https://infogr.am/fondhandel_hos_natmaklarna_i_februari


Innehåll från OffertwayAnnons

Ta tillfället i akt och se över avtalen under semestern

Sommarens lägre tempo är ett bra tillfälle att i lugn och ro fundera över företagets framtid. Vad kan ni göra smartare och var finns pengar att spara? Varför inte passa på att titta över bolagets abonnemangsavtal för telefoni och it? Här finns mycket att vinna. 

Offertway tipsar om hur du kan gå tillväga. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

– Att förhandla företagsavtal för kommunikationstjänster kan vara krävande. Det tar tid att ringa runt och du måste ha helst också vara en duktig förhandlare. Det ville vi ändra på för att göra marknaden mer rättvis, säger Mathias Winberg.  

Tillsammans med kollegan Jonas Lundqvist grundande han Offertway. Det är en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster som telefoni, växel, bredband, digitala tjänster och körjournaler.  

Stora besparingar

De har försökt att göra tjänsten så enkelt som möjligt.

 – Du fyller bara i ett digitalt formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar bara någon minut. Inom 48 timmar får du offerter från upp till fyra utvalda återförsäljare och kan gå igenom dem i lugn och ro, säger Mathias Winberg.  

– Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med någon av dessa, det är inget krav. Men kostnadsbesparingen är oftast påtaglig – upp till 40 procent – så de allra flesta vill det. När du sedan kommer tillbaka från semester går det snabbt att få det nya avtalet och besparingen på plats, vilket ger en skön start på hösten. 

Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.
Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.

Stora skillnader i avtalen 

Innan Mathias Winberg och Jonas Lundqvist startade Offertway gjorde de en undersökning där de studerade 100 företag och deras telefonikostnader och behov. Den visade sig att det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. 

De hittade inte heller något tydligt samband mellan företagssegment och kostnader.  Oavsett företagets storlek upplevde företagen också att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sina avtal. 

– Det bekräftade att vi var på rätt spår. Att göra förarbetet på egen hand tar lång tid och är svårt. De företag de pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland återförsäljare, säger Jonas Lundqvist.

– Men genom att använda vår tjänst blir allt det lättare. Du kan inte bara sänka priset utan även förbättra villkoren och innehållet i tjänsten så att den blir rätt just för dig. Du knyter en lokal återförsäljare till dig och om problem uppstår får du den service och support som krävs.

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?