Folksams vd mitt i löparfesten

I lördags sprang 27 000 av de 33 000 anmälda Stockholm Tunnel Run Citybanan 2017. Det gick längs den nya järnvägstunnel som löper från Karolinska i Solna, under hela Stockholms innestad och slutar i Fatbursparken vid Medborgarplatsen på Södermalm. Där leder en asfalterad servicetunnel upp i dagen från pendeltågstunneln.

Bild:Johan Lindstén

I vimlet träffar Di Folksams vd och koncernchef, Jens Henriksson, som pustar ut med en flaska vatten och ett äpple vid ett järnstaket i vårsolen.

”Har man ett jobb där man ska hålla i gång hela tiden så är det skönt att röra på sig, då blir man lite bättre om man motionerar", säger han.

47 minuter klarade han loppets 7,6 kilometer på, varav 6 km i tunnel.

”Jag tvingades gå lite i uppförsbacken på slutet. Knäcken kom när de sa att den var brantare än den i Lidingöloppet – den backen har jag bara läst om.”

Det är andra gången han springer ett lopp, och han vill inte alls beskriva sig själv som någon löpare. Han går till tunnelbanan och cyklar ibland till jobbet från bostaden i södra Stockholm.

Jens Henriksson, som var anmäld som medlem av Folksamkamraterna, vet inte om han hade kolleger med i loppet.

”Jag är osäker och det är så svårt att se när alla råkar har en Folksamblå startväst på sig”, säger han med ett skratt.

”Men jag sprang själv.”

Förberedelserna inför loppet beskriver han som måttliga.

”Men jag är jättenöjd eftersom jag sprang så gott som hela vägen.”

Trots att det skulle bli bra vardagsmotion, har Jens Henriksson aldrig gått hela vägen upp till sitt kontor på 26:e våningen i det vita Folksamhuset på Södermalm i Stockholm.

”Vi skämtade ett tag om att göra om trapphuset till en Stair master (trappstegsmaskin), men vi la det på is”, säger han och skrattar, medan löpare fortsätter att välla upp ur underjorden och upp på den vårtråkiga gräsmattan.

Genom Citybanan får Stockholm två nya pendeltågsstationer under jord: Stockholm City och Stockholm Odenplan. Den nya banan invigs den 9 juli i år och trafiken börjar rulla enligt tidtabell dagen efter.

Bygget, som enligt Trafikverket håller budget, kostar 16,8 miljarder kronor och det finansieras av staten genom Trafikverket, Stockholms stad, Stockholms läns landsting samt Mälardals- och Östgötaregionerna.


Innehåll från ArocellAnnons

AroCell växlar upp inför lansering i USA – tillsätter ny vd

AroCells vd Anders Hultman.
AroCells vd Anders Hultman.

Diagnostikbolaget AroCells blodtest ger värdefull information för behandling, prognos och uppföljning av cancerpatienter. Nu lägger företaget in en extra växel för att nå ett centralt mål – en lansering på den amerikanska marknaden. ”Vi befinner oss i en viktig fas”, säger Anders Hultman, nytillträdd vd. 

Den 11 januari i år tillträdde Anders Hultman, tidigare ekonomichef, som ny vd för det Uppsalabaserade diagnostikbolaget AroCell. De senaste två åren har Anders arbetat nära bolagets tidigare vd, Michael Brobjer, och är väl insatt i verksamheten. Nu ser han fram emot att leda AroCell till nästa nivå och stärka kommersialiseringen av deras blodtest TK 210 ELISA:

– Michael och jag har jobbat mycket nära varandra och jag är väl insatt och redo att ta bolaget till nästa nivå. Det ska bli fantastiskt roligt att driva bolaget framåt tillsammans med våra kompetenta kollegor, i enlighet med vår affärs- och marknadsstrategi, säger Anders Hultman. 

– Jag kommer att fortsätta arbeta i bolaget fram till sista april, med fullt fokus på vår lansering på den amerikanska marknaden. Därefter kommer jag att finnas tillgänglig som konsult. Det gör att förutsättningarna för en smidig, sömlös övergång till en ny vd är mycket bra, tillägger Michael Brobjer. 

Tidigt terapisvar för bröstcancer

AroCells teknologi används i det CE-märkta testet TK 210 ELISA som mäter koncentrationen av biomarkören TK1 i blodet. Bolagets har primärt fokuserat på tidigt terapisvar för bröstcancer vilket innebär att patienten – 48 timmar efter den andra cellgiftsbehandlingen – får veta om behandlingen har effekt eller inte. 

– Är behandlingen inte effektiv kan man snabbt avbryta den och patienten får då möjlighet att byta behandling. Det innebär ett minskat lidande för patienten samt att vårdgivaren inte behöver lägga resurser på verkningslösa behandlingar, säger Michael Brobjer. 

Läs mer om AroCell TK 210 ELISA 

Enkelt och användarvänligt blodtest

En serieproduktion av ELISA-testet finns på plats, redo för klinisk användning i Europa, och bolaget har haft ett antal leveranser sedan start. Parallellt arbetar AroCell med att visa kliniska nyttan av att mäta TK1 inom andra cancerformer, bland annat vid behandling mot prostatacancer. 

–  Det som gör oss unika på marknaden är att vi tillhandahåller en produkt som genom ett enkelt blodprov kan följa cancerns utveckling – detta till skillnad mot biopsi eller mer invasiva ingrepp. Testet kräver ingen ytterligare utrustning och vi arbetar aktivt med att göra vår produkt så användarvänlig som möjligt, säger Anders Hultman. 

Introduktion på den amerikansk marknaden

Ett avgörande steg för AroCell under 2021 är introduktionen på den amerikanska marknaden. De finns i dag på den amerikanska marknaden för ”Research Use Only”, men går deras 510(k)-ansökan igenom får de även möjlighet att sälja sin produkt mot den kliniska marknaden. Det är en viktig milstolpe för bolaget, då det också öppnar dörrar för kommersialisering i andra delar av världen.

– Arbetet för att förbereda oss för en lansering på den amerikanska marknaden pågår för fullt. Med vd-bytet kommer Michaels resurser blir än mer tillgängliga för detta. Nu kan vi verkligen accelerera och kraftsamla i våra marknadsförberedelser, avslutar Anders Hultman.

Om AroCell

AroCell utvecklar och säljer tester för prognos, behandling och uppföljning av cancer. Testet

AroCell TK 210 ELISA är CE-märkt och kan användas för att erhålla tidigt terapisvar vid behandling av bröstcancer. Det ger värdefull information som kan hjälpa kliniker att optimera behandlingsstrategier och prognostisera risken för återkommande tumörsjukdom vid monitorering och uppföljning av patienten. Läs mer här!

Mer från Arocell

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Arocell och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?