1515

Folksam duckar Swedbankfrågor: ”Det går inte att kommentera”

Uppgifterna hos SVT och Di ändrar ingenting för Swedbanks andra största ägare Folksam, enligt Carina Lundberg Markow. 

”Vi vet faktiskt inte vad som har hänt”, säger hon. 

Foto:Robin Benigh

På morgonen publicerade SVT och tätt därefter Di uppgifter om att Birgitte Bonnesen redan hösten 2018 kände till problemen med penningtvätt och att ett större belopp än som tidigare varit känt ska ha slussats mellan bankerna från misstänkta kunder.  

Carina Lundberg Markow, chefsstrateg för ansvarsfull kapitalförvaltning på Folksam, anser sig inte kunna kommentera de nya uppgifterna. 

”Vi kan inte kommentera innehållet i interna granskningar som vi inte har tillgång till”, säger Carina Lundberg Markow. 

Är din bild att Swedbanks SWED A 0% Dagens utveckling vd Birgitte Bonnesen har varit sanningsenlig?
”Vi vet faktiskt inte vad som har hänt”, säger hon. 

Bonnesen sa det finns ingenting, men banken har en intern rapport som visar på penningtvätt i en större omfattning, som hon kände till. Har hon talat sanning?
”Hennes uttalande ska ställas mot rapporter som inte är offentliga. Det går inte att kommentera.”

Väcker de här uppgifterna fler frågor hos er, i så fall vilka?
”Vi avvaktar den externa utredningen, utifrån dess verifierbara fakta kan vi bestämma hur vi ska agera.”

Men du kräver inte att få se slutsatserna av den interna rapporten?
”Vi har framfört till banken att det är viktigt att man offentliggör så mycket som möjligt.”

Folksam är ingen tillsynsmyndighet och ska inte heller vara, påpekar Carina Lundberg Markow som menar att det finns en gräns för hur mycket efterforskningar hon kan göra. 

”Vi har stor respekt för Finansinspektionen”, säger hon och pekar på att myndigheten ska ha fått ta del av Swedbanks interna utredning. 

Borde valberedningen sätta sig inför bolagsstämman och titta på frågan om ansvarsfrihet igen?
”Det får ordföranden ta ställning till, men om det finns tillgång till verifierbar information så utgår jag ifrån att man väger in det.”

Så det här väcker inga nya frågor, ni kräver ingen ny information av banken och ni har inga planer på att göra något innan den interna rapporten släpps, det är en icke-nyhet detta?
”Vi vet ju faktiskt inte vad som har hänt.”

Man får intrycket av att ni inte använder er ägarmakt?
”Vi agerar kraftfullt när det kommer verifierbara fakta.”

Men ni driver ju inte på för att få det?
”Vi har kontaktat banken och pekar på vilka områden man måste klargöra.”

Försäkringsjätten Folksam har funnits kvar som ägare i Danske Bank genom hela penningtvättsskandalen. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?