Annons

Folkoperans crowdfundingsuccé – nära en miljon kronor i hamn

Folkoperan i Stockholm inleder 2020-talet med lönsamhet, ny salong och nära en miljon kronor i crowdfunding.

”De som donerar minst 25.000 kronor får dirigera vår orkester”, säger vd Monica Fredriksson.

PACKAT MEN INTE KLART. Gärna Wagner men först en rejäl renovering, enligt Folkoperans vd Monica Fredriksson (t v) och Mellika Melouani Melani, konstnärlig chef. Närmast på tur står Coraline, baserad på Neil Gaimans kultbok om en nyinflyttad 11-åring.
PACKAT MEN INTE KLART. Gärna Wagner men först en rejäl renovering, enligt Folkoperans vd Monica Fredriksson (t v) och Mellika Melouani Melani, konstnärlig chef. Närmast på tur står Coraline, baserad på Neil Gaimans kultbok om en nyinflyttad 11-åring.Foto:Petronelle Halvorsen

Efter två förlustår vände Folkoperan till vinst på cirka 1,2 miljoner kronor för 2019. Resultatet kan Folkoperan tacka höstens dundersuccé Tolvskillingsoperan för.

”100 procents beläggning. Samtliga föreställningar, 48 stycken, fyra kvällar i veckan, var utsålda”, säger vd Monica Fredriksson.

Folkoperans vd Monica Fredriksson.
Folkoperans vd Monica Fredriksson.Foto:Petronelle Halvorsen

Publikrusningen renderade 12 Mkr i biljettintäkter, ett gott resultat även med Folkoperans mått mätt.

Det stiftelseägda operahuset på Södermalm ståtar med en självfinansieringsgrad på mellan 22 och 35 procent. Det är väsentligt högre än till exempel Stockholms Stadsteaters upp emot 20 procent, och nära tre gånger så högt som Kungliga Operans 10-15 procent.

Folkoperan tillhör inte privatteatrarnas skara utan räknas som en institution, men har till skillnad från nationalscener som Kungliga Operan varken statsbudgetanslag eller regleringsbrev. Folkoperan stöds i stället med drygt 30 Mkr per år från myndigheten Statens Kulturråd, Stockholm Stad och Region Stockholm, tidigare landstinget.

Resten finansieras med biljettintäkter, sponsorer och bidrag. Verksamheten samarbetar ofta med andra teatrar, både på hemmaplan och utomlands. Nyligen avslutades samarbetet med Riksbyggen som varit huvudsponsor i sex år.

”Vår huvudman är inte staten utan vår stiftelse”, fortsätter Monica Fredriksson.

”Vårt uppdrag är inte att gå med vinst, utan att driva en verksamhet som också förnyar operakonsten, inför teatralt tänkande och når nya målgrupper. Vi letar nu efter en ny huvudsponsor.”

Lördagen den 15 februari går ridån upp för Coraline, en äventyrsopera för familjer och skolor. Coraline bygger på Neil Gaimans bästsäljare med musik av Mark-Anthony Turnage i samarbete med The Royal Opera i London.

Kortare föreställning, ett tilltal anpassat efter publiken och halverade biljettintäkter är de största skillnaderna jämfört med vuxenopera, enligt Mellika Melouani Melani, Folkoperans konstnärliga chef.

Mellika Melouani Melani, Folkoperans konstnärliga chef.
Mellika Melouani Melani, Folkoperans konstnärliga chef.Foto:Petronelle Halvorsen

”Vi har längtat länge efter att få sätta upp en föreställning för unga. Mark-Anthony är en av vår tids mest framförda tonsättare, en stjärna på scenkonsthimlen”, säger hon.

Hans mest kända verk är operan om fotomodellen Anna Nicole Smith. Coraline för snarare tanken till Alice i Underlandet. Som nyinflyttad elvaåring med föräldrar som inte har tid för henne, en situation som många unga kan relatera till, upptäcker hon en dörr till en märklig fantasyvärld.

I mars stängs Folkoperan för totalrenoveringen av salongen för 14 Mkr, och öppnar igen i oktober med Richard Wagners maratonopera Tristan och Isolde.

Nästan 500 personer har hittills bidragit med över 965.000 kronor i crowdfunding, gräsrotsbidrag, till renoveringen. Hundra salongsfåtöljer fick nya hem före jul för 800 kronor styck. Med stolen följde även en biljett till genrepet av Tristan och Isolde. 

Den nya salongen kommer att gå i oxblodsrött och guld med stänk av punk.

För en donation på 4.000 kronor får man sitt namn ingraverat på en av de nya stolarna på parkett. För en hälften så stor gåva, 2.000 kronor, får man valfritt namn ingraverat på en av de nya stolarna på balkongen. Förutom namn ingår premiärbiljett till öppningen.

”Man kan önska ett visst nummer eller placering, som mitt i raden eller ytterplats”, säger Monica Fredriksson.

Konnässörer som skänker 25.000 kronor eller mer erbjuds en plakett på en salongsfåtölj, en premiärbiljett och att själv få dirigera Folkoperans orkester.

”Dessförinnan får man en mindre kurs i att dirigera. Sju personer har valt detta – hittills”, säger operachefen och tillägger, för allas trygghet:

”Dirigerandet blir dock utan publik.”

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Bli en bättre chef på distans – 8 tips

”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.
”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.

Var fjärde svensk jobbar mer effektivt på distans. Men cheferna tenderar att underskatta hur dåligt många medarbetare mår av isoleringen, visar en ny kompletterande undersökning till Telias digitala index.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

25 procent av de anställda har jobbat mer effektivt på distans under pandemin, och framför allt större företag – med mer än 50 anställda – har sett en ökad produktivitet.

Det visar en uppföljning till den årliga rapporten ”Telias digitala index” där deltagarna svarat på frågor om hur de upplevt distansjobbet under våren.

”Vanligt känna mindre arbetsglädje”

– Missnöjet handlar om minskat engagemang, mindre arbetsglädje och att man saknar det sociala, säger Mille Backman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia, och fortsätter:

– Här är också skillnaden mellan chefer och anställda störst. Många arbetsledare tycks underskatta vad det sociala betyder för deras medarbetare. Den centrala frågan framåt är: Hur får vi in samarbetet och det sociala kittet i den digitala miljön?

Fortsatt distansjobb efter pandemin

Rapporten visar att svenska företag har en positiv inställning till distansjobb efter pandemin. Så många som 79 procent av beslutsfattarna på företag med mer än 50 anställda svarar att medarbetarna kommer att fortsätta att jobba på distans, helt eller delvis.

En ny undersökning från Gartner gav liknande resultat: 74 procent av finanscheferna planerar att göra distansarbete till en permanent lösning långt efter pandemin.

– Att leda på distans kommer att bli en allt viktigare kompetens, konstaterar Mille Beckman.

Hur blir man en bättre chef på distans? Här är 8 tips från Mille Beckman.

1 Bjud in till möten som inte handlar om jobb

Inför rutiner som uppmuntrar till gemenskap online – som ett återkommande morgonmöte på 15 minuter där det är frivilligt att delta och där temat inte är jobb. Du kan kliva in och säga hej, ungefär som du hejar och byter några ord vid kaffeautomaten på kontoret. Linkedin är ett bra socialt verktyg, föreslå en digital lunch eller fika med medarbetare eller andra i ditt kontaktnät, skicka sedan en möteslänk. 

2 Ge individuellt anpassad feedback 

Ta reda på hur de helst kommunicerar. Vissa vill ringa och prata, andra chatta. Vissa behöver mycket kontakt för att klara distansjobbet optimalt, andra föredrar mindre utbyte med chefen.

3 Dela mera av arbetsdagen

Många företag har tekniken på plats, men saknar arbetssätt som skapar energi och delaktighet. Lansera forum och rutiner där det blir naturligt att dela mer av jobbet: Att be om tips, få feedback, utvärdera. Ställ frågan: Vad gillar ni med kontoret? Hur kan ni få in det i den digitala miljön?

4 Tydliga riktlinjer om takt och ton 

Det skrivna ordet kan lätt skapa missförstånd, du kanske skriver något i en chatt som misstolkas av den berörda som sitter vid sitt köksbord. Informera om vilken ton ni ska ha och utvärdera löpande hur ni kommunicerar.

5 Undvik en-tar-över-skärmen-möten

Många digitala möten går till så att alla checkar in, en tar över skärmen och sedan ”försvinner” de andra. Hur skapa mer meningsfulla möten? Ett trick är att noga formulera syftet med mötet, vilka ska vara med och varför, hur långt ska mötet vara? Gör en agenda och en kort beskrivning av mötet i kallelsen, så att de inbjudna känner både engagemang och ansvar.

6 Se upp för digitala klyftor

Gör regelbundna digitala hälsocheckar – hur jobbar medarbetarna digitalt, vad behöver var och en lära sig? Växer kunskapsklyftan mellan medarbetarna är det svårt att flytta företaget framåt.

7 Pauser skapar kreativitet

Ett vanligt misstag vid distansjobb är att vi ”jobbar på” utan pauser. Som ledare är det viktigt att uppmuntra till ett hållbart digitalt arbetsliv. Tipsa medarbetarna om att lägga in promenader, lunchraster och annat som ger energi.

8 Bygg kulturen digitalt

Skapa er företagskultur digitalt, och inte enbart på den fysiska arbetsplatsen. Hur vill ni att medarbetarna ska uppleva er digitala miljö? Hur delar ni information, hur ger ni feedback och så vidare.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning  

 

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?