Annons

Folkhögskolor hårt ekonomiskt drabbade av pandemin

En rad folkhögskolor har drabbats ekonomiskt av coronapandemin. Inställda kurser och konferenser har lett till drastiskt minskade intäkter. Dit hör Viskadalens folkhögskola utanför Borås, som väntas gå med elva miljoner kronor i förlust i år och har fått säga upp 13 av de 45 anställda.

”Det är ett väldigt allvarligt läge. Vi har ju tappat 80–90 procent av våra korta kurser från mars och framåt”, säger rektor Magnus Linder till Sveriges Radios Ekot.

Enligt Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) är läget bekymmersamt också för 25–30 andra folkhögskolor.

”Det har slagit mot dem som till stor del håller korta kurser och konferenser. De långa kurserna har ju däremot kunnat gå på distans”, säger RIO:s generalsekreterare Gerhard Holmgren till TT.

Det handlar om kurser och konferenser som organisationerna själva håller, men också de utbildningar som myndigheter och företag förlägger på folkhögskolor.

”Många skolor behöver den här kurs- och konferensverksamheten för att få verksamheten att gå runt.”

Via Folkbildningsrådet har rörelsefolkhögskolorna vänt sig till regeringen med ett underlag för att få ett extra krisstöd på grund av pandemin.

”Vi avvaktar utfallet i den kommande budgeten. Finns inget extra är vi i ett läge som heter duga nästa år”, säger Gerhard Holmgren.


Innehåll från BlåkläderAnnons

E-handeln som sparar både tid och pengar

Att upphandla arbetskläder måste gå snabbt och kräver hög leveranssäkerhet. Genom en skräddarsydd webbshop har Blåkläder kunnat hjälpa sina kunder nå ökad lönsamhet genom fler fakturerade timmar.

Läs mer om fördelarna med en skräddarsydd webbshop för arbetskläder! 

Många företag upplever samma problem när det gäller mindre inköp: medarbetare lämnar jobbet under arbetstid för att fylla på med rätt komponenter, verktyg eller reservdelar. Hade behovet upptäckts tidigare hade många timmar kunnat sparas. 

Allt fler bolag inom exempelvis bygg och anläggning vill därför hellre se att deras medarbetare gör avrop direkt i ett inköpssystem. 

Detsamma gäller för arbetskläder, med en inköpsprocess som kan vara relativt tidskrävande. Blåkläder har därför adresserat behovet genom att erbjuda sina avtalskunder en skräddarsydd webbshoplösning. 

Genom att logga in på sina specifika sidor kan köparen se ett begränsat utbud. Kvar i nätbutiken finns bara de plagg som uppfyller företagets egna krav. Blåkläders Sverigechef Peter Mönhage förklarar:

– Vissa av våra kunder har tydliga riktlinjer när det gäller exempelvis flamsäkra plagg och varselkläder. När vi skräddarsyr webbshopen blir det en garanti för säkerhet och enhetlighet, att man inte ska kunna beställa fel produkter av misstag. 

Måtten finns redan i systemet

Även information om logotyper och företagsfärger byggs in i butiken. Som enskild medarbetare kan du till och med lagra dina storlekar för extra smidiga inköp i framtiden. 

– Varje anställd får sin kundprofil, och måtten anges antingen genom måttabeller eller fysisk provning. Sen är det väldigt enkelt att göra avrop i systemet eftersom du vet att du får rätt saker i rätt storlek. Allting packas i Sverige, och du kan till och med vara säker på att paketet går direkt till dig på din avdelning istället för att hamna på en lastkaj någonstans. 

Vinsterna med anpassningen är på sikt tydliga. Ett bolag med 10 000 anställda som var och en lägger två timmar per år på att åka till olika butiker för att prova sig fram – redan där blir det mycket debiterbar tid som försvinner utan att någon reflekterar över det. I systemet är det dessutom enkelt att spara kostnader genom att sätta en budget för varje medarbetare. Kostnaderna kan därför kontrolleras både på verksamhets-, avdelnings- och medarbetarnivå. Sedan är det enkelt att följa upp alla inköp med ett flexibelt attestflöde som förenklar administrationen.

Helhetslösning i samma paket

Tillsammans med sina partners kan Blåkläder även komplettera sitt utbud av skydds- och arbetskläder genom att erbjuda även exempelvis hörselkåpor, skor och hjälmar i samma webbshop. 

Peter Mönhage poängterar att webbutvecklingen inte innebär att återförsäljarna åsidosätts. 

– Återförsäljarna är förstås oerhört viktiga för att kunna ge kunderna extra service när det behövs. Tvärtom kan de ta en större lokal roll än tidigare. 

Byggjätten Peab är en av de kunder som var först ut med att implementera Blåkläders webbshop och kommunicera den internt. Rasmus Risberg är Category Purchase Manager på PEAB. 

– Med Blåkläders webblösning blir leveranserna effektiva och genom korrekta beställningar får vi minskade kostnader. 

Men det viktigaste, menar han, är tidsbesparingarna det hela innebär. 

– Det bästa är att medarbetarna själva kan beställa sina arbetskläder när de vill utan att behöva resa till butik. Den tiden vi sparar på detta kan vi istället använda för att öka våra intäkter i form av fakturerade timmar, avslutar Rasmus Risberg.

Behöver ditt företag ta kontroll över inköp av arbetskläder? Läs mer här! 

 

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?