Annons

Folkhälsomyndighetens svar till Åkesson: ”Har han inget att göra med”

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson svarar nu på Jimmie Åkessons krav på att statsepidemiologen Anders Tegnell bör avgå.

”Det är inget som han har att göra med”, säger Johan Carlson.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson svarar nu på Jimmie Åkessons krav på Anders Tegnells avgång.
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson svarar nu på Jimmie Åkessons krav på Anders Tegnells avgång.Foto:Pontus Lundahl/TT

Den svenska coronastrategin är baserad på löst grundade antaganden och har misslyckats kapitalt, skrev Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på Dagens Nyheters debattsida.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör, Johan Carlson, reagerar nu starkt på partiledarens uttalande.

”Det är anmärkningsvärt och högst olämpligt att göra Folkhälsomyndigheten till ett slagträ i den politiska debatten”, säger Johan Carlson till TT.

I debattartikeln pekar Åkesson framför allt på det faktum att så många äldre dött inom äldrevården till följd av pandemin.

”Våra äldre har uppenbart inte fått det skydd och stöd som de med all rätt kan förvänta sig”, skriver han i artikeln där han bland annat kräver statsepidemiologen Anders Tegnells avgång.

”Det är inget som han har att göra med. Det är varken regeringen eller han som anställer tjänstemän”, säger Johan Carlson.

TT: Fast det är ju många äldre som dött inom äldrevården, eller?

”Ja, men det är knappast smittskyddets fel, än mindre Anders Tegnells. Ansvariga myndigheter har i flera år pekat på de uppenbara brister som finns inom äldreomsorgen. Det som har hänt inom äldreomsorgen är en följd av den eftersatta struktur och beredskap som finns i äldreomsorgen, med hög personalomsättning, låga löner och så vidare”.

Sedan 2003 har minst tre statliga utredningar också pekat på de här bristerna och den ”konstiga och märkliga” lagstiftning som omger den kommunala äldreomsorgen, enligt Johan Carlson.

”Till exempel tror jag inte att många känner till att det är förbjudet i lag för kommuner att anställa läkare inom äldreomsorgen. Men trots dessa utredningar och trots att vi och andra påpekat detta i flera år så har det uppenbart inte funnits intresse bland politikerna, det vill säga sådana som Jimmie Åkesson, att ändra på det här. Att i ett sådant läge påstå att det är vårt fel är högst anmärkningsvärt”, säger han.

Johan Carlson understryker att det som hänt inom äldreomsorgen inte är personalens fel.

”Personalen har kämpat jättehårt, men den har inte haft rätt förutsättningar från början och det är det politikerna borde bekymra sig för. Inte en myndighet som lagt ner all sin kraft på att försöka hantera den här pandemin. Det finns politiker som är lite mer insatta och intresserade av hur vi bäst ska skydda våra äldre, vilket Åkesson också borde vara”.

TT: Men borde ni inte ha agerat annorlunda, om den vetskapen om äldrevården fanns?

”Problemen har, som sagts, påpekats i flera år. När pandemin kom var det för sent att åtgärda brister i struktur och lagstiftning. Redan den tionde mars begränsades besöken, men de äldre måste ju skötas om och så stod man där på många ställen utan tillräcklig utrustning och utan tillräckligt medicinskt stöd”.

I debattartikeln krävde Jimmie Åkesson också att regeringen ska ta ett större ansvar för händelseutvecklingen, vilket fick socialminister Lena Hallengren (S) att reagera. I en skriftlig kommentar till TT konstaterade hon bland annat:

”Vi kommer att överösas av efterklokhet och lärdomar när vi är igenom denna pandemi. Det kommer att vara mycket viktigt. Fram till dess kommer regeringen fortsätta fatta beslut utifrån det kunskapsläge vi har vid varje beslutstillfälle.”


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?