1515
Annons

Folkhälsomyndighetens råd är bindande – inte frivilliga: ”De måste man följa”

Många undrar varför Folkhälsomyndigheten i dessa coronatider går ut med allmänna råd och rekommendationer, i stället för att helt enkelt införa förbud.

Förklaringen är att allmänna råd från en myndighet är skarpa och bindande, och inget man kan strunta i.

Foto:Janerik Henriksson/TT

”Allmänna råd är inte detsamma som om min kompis rekommenderar mig att läsa en viss bok, vilket jag inte alls måste göra. Allmänna råd och rekommendationer är skarpa till sin karaktär. De måste man följa”, säger Åsa Holmér, terminolog vid Språkrådet.

Hon har publicerat ett blogginlägg om ord i coronans spår, där hon berättar att just ordet rekommendation kan ses som en myndighetsterm, som har en skarpare betydelse än när ordet används i vardagslag.

”För myndighetsmänniskor som skriver de här allmänna råden, som Folkhälsomyndigheten går ut med, är det skarpt läge. De menar inte att det här är tips till oss, utan något vi ska följa”, säger Åsa Holmér.

I vissa fall har rekommendationerna blivit lagar och då kan ett annat hårdare språkbruk användas, vilket inrikesminister Mikael Damberg gjorde när han på en presskonferens meddelade att sammankomster med fler än 50 personer förbjöds för att minska smittspridningen.

”Då sade han att det var ett skarpt förbud från regeringen och att den som bryter mot det riskerar att få böter eller fängelse. Regeringen kan gå ut och säga så, men det är inte möjligt för en myndighet utan de ger just rekommendationer”, säger Åsa Holmér.

Hennes uppfattning är att de flesta svenskar följer de rekommendationer som myndigheterna går ut med.

”Vi har en ganska stark tro på det offentliga, som kan bero på att vi länge har haft en rättsstat, som vi kunnat lita på, och regeringar som inte har varit korrumperade”, säger Åsa Holmér.

TT: Tror du att svenska myndigheter framstår som otydliga i ett internationellt perspektiv?
”Jag tror att det framstår som otydligt om man inte läser in vad rekommendationer står för i myndighetsvärlden”, säger Åsa Holmér.

Hon tror att Folkhälsomyndigheten nu har börjat förstå att folk inte känner till vad allmänna råd innebär.

”Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten, har ju poängterat att allmänna råd inte är vilka goda råd som helst, som man kan välja att strunta i, utan att de är bindande”.


Innehåll från TransportföretagenAnnons

”Satsa på elflyg till Visby så fort som möjligt”

Under Almedalsveckan samlas mängder av besökare i Visby. Och faktum är att denna destination skulle kunna bli en av världens första reguljära elflyg-sträckor: 

– Vi är mitt inne i utvecklingen av morgondagens flyg, en del har redan tagit till skyarna, säger Fredrik Kämpfe, branschchef flyg, Transportföretagen. 

Om vi för ett decennium sedan talat om leveranser med drönare, om reguljära elflyglinjer och om vertikalstartande flygtaxifarkoster, då hade många avfärdat det som science fiction. I dag är vissa av dessa lösningar verklighet. Morgondagens flyg är nämligen redan här. För att undersöka utvecklingen tog Transportföretagen, via analysföretaget IBG, fram rapporten Morgondagens flyg.

– En del av morgondagens flyg har redan tagit till skyarna. Vi har exempelvis drönartrafik vad gäller samhällsviktiga tjänster som spaning och kontroll, och även vissa leveranser i världen sker redan i dag med drönare. Ett exempel såg vi under pandemin då drönare användes för leveranser av både covidtester och covidvaccin, sammanfattar Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen flyg. 

Ytterligare ett exempel på utveckling som lyfts i rapporten är elflyget. För två år sedan certifierades det första mindre elflygplanet och mer är på gång. 

– När det gäller persontrafiken har vi världens första certifierade elflygplan för två personer, det slovenska Pipistrel Velis Electro. Det kommer att följas av flera mindre elflygplan. Om några år kommer många vertikalstartande, så kallade eVTOL (electrical vertical take-off and landing), vara godkända för kommersiell drift och om ytterligare några år kommer de lite större flygplanen för passagerartrafik att börja introduceras.

Sverige kan bli världsledande

Den snabba tekniska utvecklingen drivs bland annat av behovet av ökad hållbarhet, men också av jakten på mer transporteffektivitet. Rapporten fastslår att flyget är snabbare och billigare att klimatanpassa än andra transportslag: 

– Flyget har alltid varit ett infrastrukturlätt transportmedel. Tre kilometer landningsbana kan ta dig runt hela världen, men tre kilometer järnväg eller väg tar dig exakt tre kilometer. När vi kan transportera fossil- och utsläppsfritt kommer vi i högre grad fokusera på infrastrukturen. Tänk transportnyttan som 20–30 elektrifierade flygplatser med 20 elflygplan för regionaltrafik kan ge!

Utvecklingen innebär att behovet av våra regionala flygplatser kommer att öka: 

– Jag är helt säker på att de regionala flygplatserna, ta exempelvis Visby flygplats, kommer att stå som segrare i kampen om goda förbindelser. Kan man lösa finansieringen, färdigställa det tekniska samt säkra tillgången på el, då kommer de första elflygsrutterna att gå mellan regionala flygplatser. 

Sverige är också väl lämpat som arena för nästa generations flyg, menar Fredrik Kämpfe. Men, för att vi ska kunna få alla fördelar som framtidens klimatsmarta resande ger måste vi se över satsningarna redan i dag.  

– Vi måste börja titta mer konkret på framtidens flyg – att leverera, snarare än att bara satsa på projekt för forskning och utveckling. Nästa regering får ett uppdrag av mig: peka ut vilka linjer som först ska få elflyg och hur infrastrukturen ska bekostas! Det krävs nämligen ett nytag om finansiering för att det här ska ta fart. Ser man på till exempel Visby finns det många bolag och parter som skulle vara intresserade av sådan trafik. Gör slag i saken och satsa på elflyg till Visby från fastlandet så fort som möjligt. Det skulle kunna bli en av världens första reguljära linjer för elflyg, avslutar Fredrik Kämpfe. 

Fakta: Om rapporten
Rapporten Morgondagens flyg är framtagen av IBG på uppdrag av Transportföretagen med stöd från ett antal internationella experter inom olika områden. Syftet är att beskriva flygsektorn idag och imorgon och adressera hur flyget, flygplatser och tillkommande drönartrafik utvecklas samt kan påskynda omställningen mot fossilfria transporter. 

Här kan du läsa hela rapporten. 

Mer från Transportföretagen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transportföretagen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?