1515

Folkhälsomyndigheten om smittspridningen – se presskonferensen

Smittspridningen är fortsatt hög i Sverige, meddelar Folkhälsomyndigheten. Det som sticker ut är att fallen bland barn och unga ökar.

Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, säger att ökningen troligen till viss del beror på ökad testning i skolmiljön.

Fördelat i åldersgrupper syns en tydlig minskning bland de äldsta, förmodligen en effekt av vaccinen. Man ser dock även en minskning bland lägre åldersgrupper.

Globalt sett syns en ökning som i stort sett drivs av ökningen i Indien. Där syns en oroväckande trend som inte ser ut att minska, säger Byfors.

På EU-nivå minskar det dock och i stort sett alla länder har en minskande trend. Men Sverige har en hög spridning jämfört med övriga Europa.

”Vi hade en minskning av antal fall mellan vecka 16 och 17, men den är väldigt liten”, säger Sara Byfors.

Minskningen är mindre än veckan innan.

”Det är en fortsatt minskande trend, men det är lite oroväckande att det har stannat av något.”

”Det är viktigt att vi alla gör vårt för att se till att få ned smittspridningen.”

Region Västernorrland har varit hårt drabbad senaste veckorna. Positivt är dock att det ser ut att minska nu, säger Sara Byfors.

Region Kronoberg är en annan av de hårdast drabbade regionerna.

”Där ser man en fortsatt ökning. Det har fortfarande inte vänt.”

På plats tre i mest smittspridning just nu ligger region Östergötland.

”Där är ingen minskning i sikte. Det kan delvis bero på en förändrad provtagningsstrategi, men det är många smittade i Östergötland just nu jämfört med riket i övrigt.”

De tre storstadsregionerna har ett bättre läge. I Stockholm syns dock en ökning mellan vecka 16 och 17, likaså i Skåne. I Västra Götaland minskar det dock.


Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?