1515

Följ rapportfloden i Di TV

Rapportfloden är i full gång och man följer den bäst i Di TV, Dagens industris och Sveriges nya ekonomikanal. Med Di:s analyser, vd-intervjuer och kommentarer håller man sig uppdaterad under hela veckan.

Bild:Olle Sporrong

En tung rapportvecka är igång. Förväntningarna är högt ställda och för många bolag är det upp till bevis. På tisdag morgon rullar till exempel den problemtyngda telekomjätten Ericsson och stabila Handelsbanken ut sina siffror. I morgon är det bland andra Tele2, Electrolux och Swedbanks tur att bekänna färg.  

Di följer händelseutveckling i alla kanaler; i papperstidningen, på di.se och genom Di TV med bland annat extra tv-sändningar under tisdagen, onsdagen och torsdagen. På programmet står vd-intervjuer, analyser och sammanfattningar.

"Börsbolagens rapporter för andra kvartalet är en av sommarens viktigaste nyhetshändelser på Di och redaktionen och analysavdelningen jobbar för högtryck dessa intensiva dagar", säger Lotta Edling, chefredaktör på Di.

På tisdagen drar sändningarna igång redan klockan 07.15 med de välkända Di-profilerna Anders Hägerstrand, Anna Ekelund och Peter Fellman. Gäst i studion är Jonas Olavi, allokeringschef på Alfred Berg.

"Som Sveriges största och viktigaste affärstidning, och givet vår succé med Börsmorgon, är det en självklarhet att vi direktsänder före och under börsöppningen de viktigaste rapportdagarna. Genom Di TV kan vi snabbt kommentera nyheter i rapporterna och förklara de kursreaktioner de får i realtid vilket är en service vi vet att vår publik uppskattar", säger Lotta Edling.

Di är förvisso den enda stora dagstidningen som fortfarande ökar antalet läsare av papperseditionen. Nu är räckvidden 328 000 läsare per dag enligt Orvesto, men den snabba omställningen i mediekonsumtionen påverkar också affärspressen. Allt fler väljer exempelvis att ta del av rörliga bilder i form av nyhetssändningar, analysprogram och presskonferenser i Di TV. 

"Expressen TV är redan partnerkanal till CNN och samarbetar med Dagens industri om Di TV sedan förra våren. I sommar samsände vi också från Almedalsveckan och i höst relanseras Di TV successivt som en hel ekonomi-tv-kanal med fler program och distributionsformer. Samarbeten med marknadsledare som CNN och Di stärker vårt gemensamma tv-erbjudande", säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen.

På onsdagen tar två av Di:s egna analytiker, Martin Blomgren och Richard Bråse, plats i studion och sändningarna inleds klockan 07.05.

På torsdagen startar sändningarna ännu tidigare, klockan 06.55. Gäst i studion är då Ålandsbankens chefsstrateg, Niklas Wellfelt.


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?