1515

Följ det brittiska valet i Di

Torsdagens val i Storbritannien är ytterligare ett ödesval för Europa. Di TV och Expressen TV samsänder både morgon och kväll, med experter på plats i Stockholm och i London.
Bland gästerna märks bland annat EU-ministern Ann Linde, forskaren Vincenzo Scarpetta och Di-profiler som Johanna Jeansson och Frida Wallnor.

Tomas Kvarnkullen, programledare, Frida Wallnor, ledarskribent, och Cecilia Anderberg, programledare.
Tomas Kvarnkullen, programledare, Frida Wallnor, ledarskribent, och Cecilia Anderberg, programledare.

Ännu ett terrordåd skapade under veckoslutet värsta tänkbara inramning inför valet i Storbritannien, som nu riskerar att bli en verklig nagelbitare. Frågan om premiärminister Theresa Mays politiska ställning kommer att vara avgörande för Brexit-förhandlingarna och i förlängningen för hela EU.

”Att politik och ekonomi knyts allt närmare varandra har redan illustrerats av valen i USA och i Frankrike. Brexit har engagerat Di:s publik ända sedan den dramatiska folkomröstningen förra sommaren och det brittiska valet kommer att påverka europeiska ekonomi på en rad olika sätt”, säger Lotta Edling, chefredaktör för Di, som påpekar att den här typen av händelser passar perfekt att sända direkt i Di TV.

”EU:s framtid spelar förstås en avgörande roll för både marknaderna, den politiska sfären och näringslivet, liksom för Sverige. Att Di:s publik får livesända analyser och kommentarer till skeendena är en viktig del av vår bevakning.”

Premiärminister Theresa May hade visserligen en bekväm ledning när hon utlyste valet, men har sedan sett utsikterna om en bred majoritet i parlamentet ifrågasättas av opinionsundersökningar. Helgens terrordåd följdes av en kort politisk vapenvila, men kom sedan att följas av hård retorik. Labourledaren Jeremy Corbyn kräver hennes avgång, med hänvisning till nedskärningar inom polisen som Theresa May ansvarat för när hon var inrikesminister. May själv har gått på offensiven med retorik om att britterna visat för mycket tolerans gentemot extremister.

Di TV:s specialbevakning börjar i Börsmorgon, som sänder från en studio vid Victoria Tower Gardens i London. Den i England verksamma forskaren Vincenzo Scarpetta medverkar då, tillsammans med bland annat ambassadör Torbjörn Sohlström och Europaparlamentarikern Cecilia Wikström.

På kvällen fortsätter samsändningen med Expressen TV, då från Abingdon Green intill Big Ben och det brittiska parlamenten. Medverkar då gör bland annat Anna Stellinger, generaldirektör för Kommerskollegium, liksom Di-krönikören Maria Borelius. Forskaren Anand Menon, liksom kommentatorer från CNN och Financial Times medverkar, samt EU-minister Ann Linde och Di:s kommentator Frida Wallnor.

Analysen fortsätter på fredag morgon då Carnegies omvärldsanalytiker Henrik von Sydow gästar studion i sällskap med bland annat Di:s makrokommentator Johanna Jeansson.
Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, om samarbetet med Dagens industri:

”Tittarna får en kvalificerad bevakning, som tyvärr getts extra aktualitet av flera terrordåd under valrörelsen. Expressen TV och vår partnerkanal CNN bidrar med närvaro runt om i Storbritannien, och samarbetet med Di TV ger publiken den bästa analyserna av valets påverkan på ekonomin.”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?