1515

Fokus på de anställda gav tillväxt för konsultbolaget

LINKÖPING

Att hitta ”klistret” som håller samman teamet är den heliga graalen för konsultbolagen. Drakryggen tog sig an uppgiften med fokus på individen. 

”Vi har haft flera arbetsledande roller på storbolag och sett hur skickliga människor mer eller mindre behandlas som resurser”, säger medgrundaren Richard Kappling.

Drakryggen, Gasellvinnare i Östergötland. Richard Kappling, styrelseordförande och Pontus Invers, vd.
Drakryggen, Gasellvinnare i Östergötland. Richard Kappling, styrelseordförande och Pontus Invers, vd.Foto:Banfa Jawla

Konsultbolaget Drakryggen ser sig själva som en otippad Gasellvinnare. Strategin har egentligen varit att växa långsamt, men en stark etablering och ett gott rykte bland Linköpings storbolag har gett fart till tillväxten ändå. 

Grundarna Richard Kappling och Pontus Invers lärde känna varandra när de båda axlade chefsroller på Ericsson. Redan där började idéer om att starta eget att gro.

”Vi har båda haft flera arbetsledande roller på storbolag och sett hur skickliga människor mer eller mindre behandlas som resurser. Kompetenta medarbetare som har svårt att hitta balans i livet och kör stenhårt till de inte orkar mer i en värld med väldigt många ekonomiska förtecken”, säger Richard Kappling.

Motorn i Drakryggen är humanism snarare än ekonomi. Att modellen ändå har skapat en god affär tillskriver de en stark kompetens och erfarenhet hos de anställda. Varje anställd konsult har med sig sitt eget varumärke och sin egen profil. 

De fyller mer än en tom stol ute hos kund. Ett erbjudande om kompetens snarare än resurs. För en match mellan Drakryggen och konsult och sedan mellan konsult och kund krävs att värderingar och ambitioner stämmer överens hela vägen.

”Vår uppgift blir att städa bort bruset och ge luft till de anställda. Det känns fortfarande lite som att vi är en startup och söker ett entreprenörskap även hos de vi anställer. Hittar vi någon som brinner för sitt teknikområde och samtidigt vill utveckla Drakryggen så är det en match”, säger Richard Kappling.

Drakryggen har i dag ett femtontal konsulter verksamma på arbetsplatser runt om i Linköping. Uppdragen varierar, men gemensamt är att de rör sig om multikomplex projektverksamhet på högteknologiska, globala bolag. Då de flesta av konsulterna har ett gediget cv bakom sig innebär uppdragen oftast någon form av projektledning. Att skapa en känsla av samhörighet samtidigt som de anställda är utspridda på en rad arbetsplatser är en stor utmaning.

”Det är konsultföretagens heliga graal, hur skapar vi klistret som håller ihop oss? Krasst sett är det en överlevnadsfråga, men vi tror även att om vi kan erbjuda något större än att ett plus ett blir två så kan vi utvecklas och växa. Då kommer fler att vilja jobba hos oss”, säger Pontus Invers.

Ett sätt att skapa klistret är att ge de anställda chans till vidareutveckling och kompetensbyggande, utifrån egna intressen och utan krav på att det ska ge ekonomisk vinning i direkta led. På det lilla kontoret i Linköpings tekniktäta stadsdel Mjärdevi finns en labbhörna där den medarbetare som vill kan komma och bygga och utveckla egna projekt. För tillfället är en analog synthesizer under konstruktion.

”Vi har ingen ambition att bygga en bättre synt än de som bygger syntar professionellt, eller ett bättre sensorsystem eller vad det än kan vara. Det är inte det som är poängen. Det handlar om att ge anställda utrymmet att utvecklas på områden som de själva är intresserade av”, säger Pontus Invers.

För Richard Kappeling och Pontus Invers innebar Drakryggen att lämna trygga anställningar och bra löner bakom sig. Osäkerheten kring om konceptet skulle fungera, om rätt konsult skulle vilja komma och jobba för bolaget och om den konsulten i sin tur skulle matchas med rätt kund, var i början stor. 

”Det var ett antal år av att känna kniven mot strupen, men det handlade om mer än att vilja starta eget. Vi hade den där gnagande känslan av att vilja ha något mer i livet. Det var en stor och skrämmande omställning från ett bekvämt och välavlönat jobb, men att våga släppa taget gav en otrolig energi”, säger Richard Kappling.

Att ge något mer tillbaka, att skapa mervärde med humanistiska förtecken går bortom omtanken för de anställda och ansvaret gentemot kunden. Utöver att matcha konsulter med rätt arbetsplats har det från början funnits en tanke om hur en näringsverksamhet kan bidra till något mer, ha ett större ändamål. Med utgångspunkt från det globala klimatmålet nummer 14, ”Hav och marina resurser”, undersöker Drakryggen nu möjligheten att verka för ett bättre klimat.

”Vi kanske inte förstår miljöproblematiken utifrån en biologs perspektiv, men vi kan teknik och kan ha stora öron och höra om det är något som vi kan bidra med. Det kan dels handla om att integrera målet i våra uppdrag, men jag ser även möjligheten att utveckla produkter eller tjänster som kan stå på egna ben”, säger Richard Kappling.

 


Innehåll från Spotlight StockmarketAnnons

Stark tillväxtfas för svenska Calmark

För Calmark klappar hjärtat extra för nyfödda bebisar. Sedan 2007 har bolaget arbetat med att utveckla en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare diagnostik av medicinska tillstånd hos nyfödda – allt för att ge dem en lugn start i livet.

– 40 procent av alla världens bebisar föds inte på sjukhus. Med vårt PNA-instrument gör vi det möjligt att upptäcka medicinska tillstånd som är vanliga under den första veckan i livet. Tillstånd som är enkla att behandla ska också bli lätta att testa, säger Anna Söderlund, vd på Calmark och fortsätter:

– Brist på diagnos kan få stora konsekvenser för barnet och familjen. I värsta fall kan det leda till hjärnskador eller dödsfall vilket kan undvikas med Calmarks tester. 

Stora vinster med PNA-instrument 

Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer: bilirubin (gulsot), glukos (lågt blodsocker) och laktatdehydrogenas LDH som påvisar om bebisen haft syrebrist under förlossningen. I länder med väl utbyggd sjukvård blir tidsvinsterna stora och vårdkostnaderna minskar, samtidigt som vårdkedjorna förkortas vilket underlättar för både sjukhuspersonal och patienter.   

Anna Söderlund klev in som vd i bolaget 2016 och har en gedigen bakgrund som legitimerad sjuksköterska. Hon arbetade i 16 år inom vården innan hon sökte sig till medtech-branschen. Med erfarenhet av både världslanseringar och börsnoteringar, antog hon utmaningen att hjälpa Calmark att ta nästa steg när frågan kom från medgrundaren Mathias Karlsson. Calmark börsnoterades i juli 2018 och valet föll på Spotlight Stock Market.

– Spotlight är en handelsplats perfekt för tillväxtbolag, vilket passar oss på Calmark. Det är mindre administration och kontakten med marknadsplatsen gör det enklare att vara noterad, berättar hon.

Möt Spotlight. Läs mer om handelsplatsen här. 

Utvecklade covid-produkt 

Mycket har hänt på Calmarks resa. Med en första CE-märkt produkt var bolaget redo för lansering under 2020. Men, när pandemin svepte in och lamslog hela världen sattes planerna på paus. I samma veva började det komma ut flera forskningsartiklar om att testa LDH på covidpatienter – samma test som Calmark redan påbörjat utveckling av.

– Med hjälp av LDH kan man prediktera hur allvarligt sjuk en covidsmittad riskerar att bli. I och med att vi ändå inte kunde fortsätta studier på bebisprodukterna, tittade vi på varandra och sa ”då gör vi en covid-produkt”. Vi utvecklade ett snabbtest på 9 månader och nu är även det CE-märkt och under lansering. Jag tror det är något inofficiellt världsrekord, skrattar Anna Söderlund.

Läs mer om Calmarks covid-produkt här. 

Om Calmark:

Calmark grundades av Mathias Karlsson och Sofia Hiort af Ornäs år 2007 och har sedan starten varit inriktat mot diagnostik för nyfödda. Bolagets lösning bygger på mer än tretton års forskning och branscherfarenhet. Genom att tillhandahålla patientnära tester (PNA) specialiserade för nyfödda vill Calmark förbättra hela vårdkedjan, minska väntetider och vårdkostnader och göra stor skillnad i de delar av världen som saknar sjukhuslaboratorier. Läs mer om Calmark här.  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Spotlight Stockmarket och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?