1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

FN startar innovationscenter i Sverige – ska lösa globala problem

Ett nytt FN-center som öppnade i forskningsparken Ideon i Lund på måndagen får 16 miljoner från svenska regeringen. Centrets uppgift är att hitta innovativa lösningar på globala utmaningar som svält och fattigdom. Pengarna kommer från biståndsbudgeten. Teknikjätten Sony kommer bidra med både tid och tekniskt kunnande.

Ibrahim Baylan, näringsminister, var med och invigde det nya FN-centret i Lund.
Ibrahim Baylan, näringsminister, var med och invigde det nya FN-centret i Lund.Foto:Ingemar D Kristiansen
Grete Faremo är chef för FN-organet UNOPS som öppnar ett innovationscentrum vid forskningsparken Ideon i Lund.
Grete Faremo är chef för FN-organet UNOPS som öppnar ett innovationscentrum vid forskningsparken Ideon i Lund.Foto:Ingemar D Kristiansen

Det nya innovationscentret på Ideon är ett av 15–20 stycken som FN-organet UNOPS (United Nations Office for Project Services) planerar att öppna runt om i världen. Syftet är att bidra till att få fram lösningar för att nå de 17 utvecklingsmålen i FN:s Agenda 2030, som bland annat handlar om att utrota svält och fattigdom samt skapa utbildning och god hälsa för alla.

”Ser man på hållbarhetsmålen så ser man också snabbt behovet av innovation för att lösa de stora utmaningarna, inte minst i de allra svåraste områden och situationer, på bästa möjliga sätt. Där kan vi vara katalysator både mellan privat och offentlig sektor och mellan FN och externa partner”, säger Grete Faremo, chef för UNOPS som har huvudkontor i Köpenhamn.

Den svenska regeringen skjuter till sammanlagt 16 miljoner kronor från biståndsbudgeten för att finansiera ena delen av centrets verksamhet under de första två åren.

”Det här är bra för miljön och bra för klimatet – men också en enorm affärsmöjlighet, som kan skapa både nya jobb och hållbar tillväxt”, förklarade näringsminister Ibrahim Baylan, när han på måndagseftermiddagen bekräftade samarbetet genom att inför över 400 särskilt inbjudna gäster skaka hand med Grete Faremo.

Sony ska hjälpa FN:s nyetablerade innovationscenter i Lund, berättar platschefen Stefan Andersson.
Sony ska hjälpa FN:s nyetablerade innovationscenter i Lund, berättar platschefen Stefan Andersson.Foto:Lars Brundin

Teknikjätten Sony går in som partner till innovationscentret. Det handlar om både personalens tid och kunnande om utvecklingsarbete, men potentiellt även om den teknik som bolaget sitter på.

”Vi kommer att bidra med framför allt innovation och design, bland annat genom vår accelerator för startups och den designstudio vi har i Lund och som jobbar för hela Sony. Deras DNA är att plocka upp idéer och stötta i hur man vidareutvecklar dem. Men beroende på vilka idéer som kommer upp kan vi även diskutera att ge tillgång till våra lab”, säger Stefan Andersson, Sonys platschef i Lund.

Dessutom kommer Sony att låta personalen lägga arbetstid på att hjälpa bolag och idéer som söker sig till FN-centret på Ideon. Det är en del i det program koncernen redan har för sina anställda, där de kan vika tre arbetsdagar per år åt att jobba med något samhällsförbättrande projekt.

För Grete Faremo, chef för UNOPS med huvudkontor i Köpenhamn, har det varit viktigt att ha med ett storföretag som Sony från start vid lanseringen av det globala innovationscentret i Lund.

”Jag välkomnar Sony och alla andra företag på Ideon som bidrar till satsningen. Det visar på vikten av samarbete mellan den privata och offentliga sektorn. Där kan vi vara katalysator både mellan privat och offentlig sektor och mellan FN och externa partner”, säger Grete Faremo.

Tanken är att UNOPS globala innovationscenter runt om i världen ska hjälpa företag och entreprenörer att ta fram innovativa lösningar på de utmaningar som kommer in till FN-organet från olika länder och andra delar av FN-apparaten.

Målet är att utveckla idéerna till färdiga produkter eller tjänster som håller rätt nivå för att kunna ingå i FN-upphandlingar framöver – eller ännu hellre kan köpas in direkt av regeringar i berörda länder, enligt Grete Faremo.

”Detta handlar först och främst om helt vanligt entreprenörskap, där det är marknaden som köper precis som i en normal situation. Men det är klart att om det kommer en produkt eller tjänst som är intressant för UNOPS projekt så ska vi inte utesluta att det också kan vara intressant”, säger hon till Di.

Det som den svenska regeringen nu går in och finansierar är dock inte det direkta stödet till affärsutveckling av enskilda företag, utan en särskild del av verksamheten vid FN-centret på Ideon. Det handlar om utvecklingen av en modell som går att sprida till övriga innovationscenter i andra länder. Tanken är att bidra med kunskap om processer för att driva innovation och hur företagsinkubatorer bör byggas för att bli framgångsrika.

 


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?