Annons

Flytande vindkraft siktar på notering

Göteborgsbolaget Seatwirl siktar på notering på First North inom kort. Målet är att vid listningen få in nytt kapital för att utveckla och få till ett genombrott för sin teknik för flytande vindkraft och på sikt utmana vindkraftsbranschens dominanter.  

"Det stämmer att styrelsen planerar för en notering på First North inom kort. Vi har kommit långt och hoppas på en notering redan i år", säger Gabriel Strängberg, vd för Seatwirl.

Seatwirls prototyp av ett flytande vindkraftverk producerar sedan förra året el i havet utanför Lysekil.
Seatwirls prototyp av ett flytande vindkraftverk producerar sedan förra året el i havet utanför Lysekil.Bild:SeaTwirl

 

Di berättade i oktober i fjol om det lilla teknikbolaget som har utvecklat en helt ny sorts havsbaserad vindkraft och som på en rad punkter skiljer sig radikalt från traditionella vindkraftverk. Bland annat flyter och snurrar bolagets verk i vattnet och turbinen är dessutom vertikal. Då hade Seatwirl, med kontoret vid Chalmers teknikpark i Göteborg, just sjösatt en mindre prototyp i havet utanför Lysekil.

"Prototypen har fungerat som förväntat och även hanterat höst- och vinterstormar inklusive orkanbyar vilket visar hur robust konstruktionen är", säger Gabriel Strängberg. 

Och stärkt av framgången känner sig bolaget alltså redo för en notering. Anledningen till att Seatwirl nu vill till börsen är att främst behovet av kapital för nästa stora steg. Det handlar om att gå från prototypen på 30 kilowatt till en mångdubbelt större och "fullskalig enhet" på 1 megawatt. 

Hur stor nyemission siktar ni på?  

"Det är lite för tidigt att uttala sig om", säger Gabriel Strängberg.

Ni har inga intäkter, går med förlust och har bara en handfull anställda, är ni verkligen redo för notering?

"Vi har känt av ett stort intresse och det är många som har hört av sig och undrat om det finns möjlighet att investera i Seatwirl. Det är också en av anledningarna till att vi planerar för en notering", säger Gabriel Strängberg.

"Vi är i ett tidigt skede men nu finns chansen att vara med och bygga en ny svensk aktör i en framtidsbransch." 

Planerna är högtflygande. Siktet är inställt på att slå sig in och bli ledande inom havsbaserade vindkraft i konkurrens med jättar som Vestas, Siemens och General Electric. 

"Framtiden är förstås oviss. Men vår bedömning att vi har en teknik som har potential att bli den mest konkurrenskraftiga inte minst kostnadsmässigt. Marknaden för havsbaserad vindkraft är mycket stor och vi ser att vi har chansen att utmana", säger Gabriel Strängberg.

Eventuella placerare får dock ha tålamod. Det kommersiella genombrottet väntas först någon gång efter 2020. 

"Det är en spännande resa som väntar", säger Gabriel Strängberg.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MylocAnnons

Informationsflödet är kritiskt i logistikkedjan

Lars Eiring, vd, och Lennart Pihl, styrelseordförande.
Lars Eiring, vd, och Lennart Pihl, styrelseordförande.

Det senaste året har vikten av effektiva logistikkedjor blivit allt tydligare. Störningar i såväl global produktion som transportflöden har drabbat många aktörer hårt. Behovet av effek-tiva och heltäckande digitala logistiklösningar är alltså större än någonsin; mot den bak-grunden arbetar IT-företaget Myloc aktivt med att utveckla koncept och molnlösningar för att ge sina kunder effektivare produkt- och logistikflöden. 

De flesta större tillverkningsindustrier tenderar att förläggas där produktion kan ske så billigt – och storskaligt – som möjligt. Detta har resulterat i en global marknad med allt komplexare och mer sårbara logistikkedjor. Oavsett detta finns det på många håll fortfarande brist på samman-hållna, heltäckande IT-lösningar för översikt och effektivisering av logistikflöden, en brist som Myloc satsar intensivt på att lösa. 

– Det finns många delar/aktörer i logistikkedjorna och var och en av dessa delar tenderar att an-vända sina egna system. Detta betyder att en enda leverans ofta omfattar en mängd olika sy-stem som inte kan koordineras. Samtidigt har inte mottagaren någon insyn i vad som sker med den aktuella leveransen, säger Lars Eiring, VD på Myloc, att kunna dela på informationen skapar nya möjligheter och till exempel kan mottagaren ha stor nytta av proaktivitet och något vi adres-serar i våra lösningar.

Logistikkedjorna på hemmaplan

Han exemplifierar med en vanlig svensk kommun, som ofta anlitar ett stort antal leverantörer varje månad. Ofta sker alla beställningar centralt och det kan röra sig om dussintals eller till och med hundratals dagliga leveranser till olika verksamheter. Risken är att varje verksamhet behö-ver ta emot leveranser flera gånger varje dag och har inte koll på vem som kommer, hur eller när det sker.

– Detta skapar en omöjlig situation. De som ska ta emot dessa beställningar har inte en chans att planera sin arbetsdag. Etter värre blir det om en beställning levereras till en lokal eller anläggning som inte har daglig tillsyn; det kan resultera i förstörda leveranser och att stora värden går förlo-rade. Sammantaget kostar detta både tid, pengar och arbetskraft, och i tillägg kan vi minska miljöpåverkan med samordnade  Andra som utnyttjar samma funktionalitet är företag som hjälper till med logistiken för kontor/butiker, till exempelvis Mall of Scandinavia (Urban Services) och Stockholms Central (RagnSells).

Sättet Myloc har valt att lösa komplexiteten på är genom att ta inspiration från produktionssy-stem och applicerat den metoden på logistikkedjan. Detta används idag i en mängd olika arbets-områden. Utöver samordnad varudistribution i kommuner, så används detta idag bland annat i hamnverksamheter, industrier samt inom byggindustrin via Myloc Construction. Man koordinerar informationen genom molntjänsten och möjliggör för alla i kedjan att se samma information.

– Myloc är en molntjänst där alla kan logga in på ett enkelt sätt och möjliggör därför kommunikat-ion mellan alla aktörer i logistikkedjan. Vi blir spindeln i nätet och tillgängliggör den enorma mängd information och data som krävs för att samordna allt som händer inom logistikkedjan. Vi koordine-rar såväl transportörer och leverantörer som beställare och allt däremellan. Våra system är helt stand-alone, men kan förstås också anslutas till existerande system, säger Lennart Pihl, styrel-seordförande.

Flera fördelar

Mylocs lösningar är inte begränsade till traditionella logistikflöden. Företaget arbetar på liknande vis inom ett stort antal branscher där samordnad varudistribution är av vikt. I förlängningen handlar det om att både effektivisera, reducera kostnader och – kanske viktigast av allt – minska den mängd transporter som rör sig i städerna. Det omfattar exempelvis ruttplanering, temporär förvaring på mellanlager, tydlig och direkt kommunikation med mottagaren och mycket mer. 

– Det som gör oss så unika är att det i princip inte finns något annat system idag som kan un-derbygga den här sortens arbete. Det blir ofta alldeles för komplicerade processer, vilket inte är bra för någon av de inblandade parterna. Vi vet att det finns enklare och smartare sätt att sköta det här arbetet, avslutar Lennart Pihl.

Läs mer om Myloc här 

Mer från Myloc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Myloc och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?