1515

Flygtjänster drabbas hårt av coronaviruset

När flygningar ställs in drabbar inte det bara resenärer och flygbolagen. 

De bolag som levererar varor och tjänster till flygbolag och känner också av det minskande resandet. 

Coor.
Coor.Foto:Jonas Eng

Ett av de större bolagen som har avtal med SAS är börsnoterade Coor, som enligt bolagets kommunikationsdirektör Magdalena Öhrn levererar ett antal Facility Management-tjänster till SAS, som fastighetsskötsel, lokalvård och säkerhetstjänster.

”Självklart är det så att om SAS drar ner på sin verksamhet påverkas vi som serviceleverantör och våra rörliga volymer sjunker”, uppger hon. 

Men SAS har också lite mindre bolag som underleverantörer. Göran Berg är vd för det skånska bolaget Swedsafe som gör öronproppar. Bolaget fick något av ett genombrott efter att ha tecknat ett avtal med flygbolaget SAS om att leverera öronproppar till bolagets komfortkit som finns med på business class-resorna. Avtalet med SAS har varit viktigt eftersom det gett en positiv effekt även för andra affärer. Ändå är SAS en av bolagets mindre kunder och står för mindre än en halv procent av försäljningen. 

”Men flygbranschen som sådan är en viktig kund. Det är klart att det påverkas oss jättemycket om flygen ställs in, då används inga komfortkit”, säger Göran Berg.

Upphandlingarna som görs med flygbolagen görs på längre kontrakt där man kommer överrens om en volym som gäller över två till tre år. Ingenting har påverkat det. 

”Men det som händer är att de skjuter på leveranserna. Därför får vi inte sålt våra grejer”.

Ännu har effekterna inte riktigt blivit synliga. Utvecklingen har gått snabbt och beställningsprocessen är ganska lång. 

”Men jag gissar ju att vi inte kommer att få särskilt mycket beställningar de närmaste fyra till fem månaderna. Lika länge som flyget drabbas, lika länge kommer vi se en försening”, säger Göran Berg. 

Han tror inte att andra kunder kan uppväga bortfallet som uppstår när flygbolagens beställningar uteblir. 

”Den delen som är tappad är tappad. Men vi hoppas att en del kommer tillbaka längre fram, men det vet man ju aldrig.”

Vad händer då på ert bolag, behöver ni skära ned?

”Än så länge hoppas vi att kunna komma in på andra marknader och att hitta nya kunder på befintliga marknader. Vår plan är att försöka satsa och ta marknadsandelar från de som har varit lite mer rädda om sin vintsmarginal och dragit ned på bemanningen. Vi ska försöka satsa så mycket vi kan”. 

Vad tror du att effekterna blir?

”Jag tror att vår försäljning på totalen, inte bara på grund av flyget, utan på grund av corona, kommer att sjunka någonstans kring 20 procent om vi inte kan kompensera med annat.”

Färdigmatsföretaget Dafgård kommenterar inte enskilda kunder, men presskontakten Beatrice Karlsson meddelar att den mat som bolaget lagar och säljer till Flight Catering är en väldigt liten del av den mat som bolaget totalt lagar i köket i Källby. 

”Därför blir effekterna inte kännbara för vår del, även om förändringarna blir stora för flygbranschen.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?