1515
Annons

Flygbolagets aktie kollapsar på börsen

Strejker, vd-avhopp och dyrare flygbränsle får flygbolaget Air France-KLM:s aktie att kollapsa i måndagens handel på Parisbörsen.

Mäklare på Parisbörsen
Mäklare på Parisbörsen

Air France-KLM är hårt pressat från flera håll med stigande bränslepriser och en ogynnsam eurokurs. Men det är strejkerna som är bolagets största huvudvärk.

Löneförhandlingar mellan bolaget och de anställda har pågått sedan i februari men inte kommit någonstans. För att sätta press på bolagsledningen har de anställda gått i ett flertal strejker som hittills kostat bolaget uppemot 300 miljoner euro, drygt 3,2 miljarder kronor.

Även denna vecka pågår strejker, på måndagen har bolaget ställt in 15 procent av flygningarna och även på tisdagen väntas det bli strejk.

Personalen vill se lönehöjningar på 5,1 procent under 2018 efter att haft frysta löner sedan 2011. 

När de anställda nobbade det senaste budet på 7-procentiga löneökningar över fyra år lämnade vd Jean-Marc Janaillac på fredagen sin post.

"Det är en enorm röra som torde vara till stor glädje för våra konkurrenter", konstaterade Jean-Marc Janaillac, som lämnar bolaget formellt den 15 maj.

Vd-avhoppet fick aktien att rasa uppemot 13 procent på måndagen och den har nu tappat nästan 50 procent sedan årsskiftet.

Air France är därmed i bottenklass av alla de 26 bolag som ingår i Bloomberg World Airlines Index.

Hela Air France-KLM:s framtid står på spel. Det varnar Frankrikes finansminister Bruno Le Maire efter att flygjättens vd sagt upp sig i vredesmod. 

"Jag uppmanar alla att ta sitt ansvar, besättningar, markpersonal och piloter som begär omotiverade löneökningar", sa Bruno Le Maire till tv-kanalen BFM på söndagen.


Innehåll från PeopleProvideAnnons

PeopleProvide: Affärsdriven och hållbar HR

Idag finns en stor medvetenhet om klimatpåverkan. Vilket gör att många företag ställer om för att jobba långsiktigt hållbart. Det handlar både om miljöhänsyn och om människorna inom organisationen. Väldigt bra, tycker HR- specialisterna PeopleProvide som menar att det går utmärkt att arbeta hållbart utan att tappa fokus på vinst. 

– Strategin för hållbar och affärsdriven HR är naturligtvis olika för alla bolag. För oss innebär det kompetensutveckling och mångfald. Kompetensutveckling är direkt affärsdrivande och mångfaldsperspektivet är ett sätt att arbeta hållbart. I den statistik som vi samlar och med vår HR kompetens, hjälper vi våra kunder att bli mer affärsdrivna och hållbara, säger Anna Möller, grundare och CEO för kompetensbolaget, PeopleProvide.

Hon påtalar vikten av att inkludera HR-strategierna i verksamhetsmålen och redan där knyta an till hållbarheten.

– Det handlar om beteendeförändringar och är inget man googlar sig fram till. För att lyckas behöver man HR-kompetensen. Förr hade en VD en CFO eller marknadschef som sin högra hand. Nu har moderna framåtlutade bolag HR-chefen som sin bästa vän.

Leva som man lär 

PeopleProvide, som har haft hållbarhet i sin mission redan sedan 2015, lever som de lär genom de tre P:na, people, planet, profit. Där den interna kompetensutvecklingen har ett stort fokus. – Sedan starten har vi haft direkta kompetensplaner för alla medarbetare och för oss som bolag. För att möta våra kunders behov och idag har vi en dedikerad anställd just för Learning & Development.

Hållbara rekryteringar

Andra viktiga faktorer som skapar hållbar och affärdriven HR är utvecklande, hållbara rekryteringar. Rätt kompetens är avgörande för att bolag ska kunna växa.

– Vårt förslag är att arbeta mer med potential genom att koppla kompetensutveckling direkt till företagens verksamhetsmål. Att se möjligheter i befintliga medarbetare och utveckla dem tillsammans med bolaget. Även att tillföra bolaget kunskap genom externa rekryteringar. Där menar vi att man behöver arbeta affärsdrivet kopplat till hållbarhet och fokusera på potential, mångfald och utvecklingsmöjligheter.

– I våra rekryteringar lägger vi in ett extra CV till kunden som valmöjlighet, med rätt kompetens men som till exempel inte har arbetat på den svenska arbetsmarknaden tidigare. Vi vill gärna vara de som öppnar dörren och får företag att hitta ett bredare perspektiv, avslutar Anna Möller.

Fakta:  

PeopleProvide är ett kompetensbolag inom HR. Vi providar rätt person till rätt position –oavsett om det handlar om konsult- eller rekryteringslösningar. Vårt bidrag till planeten är ett ”bi-projekt”. Bin skapar förutsättningar för vårt samhälle liksom HR skapar förutsättningar för din organisation. 

Följ oss på Instagram för våra bi-storys 

Mer information om oss och våra tjänster finns på: 

www.peopleprovide.se/   

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PeopleProvide och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?