Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Flygbolaget varslar – drygt var tredje anställd ska bort

Flygbolaget BRA har varslat 363 anställda om uppsägning. Anledningen är minskad efterfrågan på inrikesflygningar.

Foto:Flygbolaget BRA

Konkret innebär det att bolaget under 2019-2020 ska fasa ut sina tio äldre jetflygplan till förmån för att flyga mer med bolagets 12 turbopropellerflygplan. Jetflygplanen tar 112 passagerare och turbopropellerflygplan 72.

”Det är fruktansvärt tråkigt att behöva ta det här beslutet. Anledningen till neddragningen är minskad efterfrågan på inrikesflyg. Därför måste vi helt enkelt fasa ut våra jetflygplan, de är för dyra att hålla i luften”, säger Jim Hovferberg, kommunikationsansvarig på flygbolaget BRA, och fortsätter:

”Sedan får vi se om det kommer att finnas behov av att införskaffa fler turbopropellerflygplan.”

Som ett led i utfasningen av jetflygplanen har bolaget varslat 363 av bolagets drygt 1.000 anställda om uppsägning. Samtliga medarbetare uppges ha informerats om bolagets planer.

”Vi har bjudit in till fackliga MBL-förhandlingar med berörda fackförbund. Alla som jobbar med vår jetflotta kommer att beröras. Det innebär både piloter, övrig kabinpersonal, tekniker och administrativ personal”, säger Jim Hovferberg.

Den generella efterfrågan av inrikesflygresor har under 2018 minskat med 3,7 procent enligt Trafikverket. Under första kvartalet 2019 har efterfrågan fortsatt minska med cirka fem procent. BRA ser motsvarande minskning eftersom bolaget i det närmaste endast flyger inrikes.

Jim Hovferberg kan dock inte säga i vilken utsträckning flygplatserna i Ängelholm och Malmö kommer att drabbas:

”Utifrån ett resenärsperspektiv kommer de nuvarande flygavgångarna i princip inte att minska, så när som på vissa justeringar av avgångstiderna. När det gäller vår personal är det för tidigt att säga hur många på respektive flygplats, och på vilket sätt, de anställda kommer att omfattas”, säger han.

BRA ser även över vilka linjer som är lönsamma. På grund av för få passagerare och dålig lönsamhet planerar flygbolaget redan nu att lägga ned linjen Jönköping-Stockholm i mitten av juni.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?